آفتاب

روسیه: قطعنامه سازمان ملل بحران اوکراین را پیچیده تر می کند

روسیه: قطعنامه سازمان ملل بحران اوکراین را پیچیده تر می کند

مسکو -ایرنا - وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد از صدور قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد اوکراین اعلام کرد: قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد اوکراین بحران این کشور را پیچیده تر می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، در این بیانیه آمده است: ابتکار غیر سازنده تصویب قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل، تلاش ها را برای حل بحران اوکراین با مشکل مواجه می سازد.

در بیانیه با اشاره به نتایج رای گیری در مورد این قطعنامه، آن را نشانه اختلاف نظر گسترده میان کشورهای جهان در مورد مساله اوکراین و کریمه دانسته است.

وزارت امور خارجه روسیه از مواضع کشورهای غربی حامی حکومت اوکراین انتقاد و ابراز تاسف کرده و آنها را به تلاش برای تحریف واقعیت های این کشور متهم کرده است.

در بیانیه آمده است: غرب در مساله اوکراین از تمام توانمندی تبلیغاتی به جا مانده از دوران جنگ سرد استفاده می کند تا بحران داخلی شدید در اوکراین را دگرگون جلوه داده روسیه را مسئول تشدید تنش ها در این کشور معرفی کند.

وزارت امور خارجه روسیه در پایان بیانیه خود از کشورهای مستقل جهان دعوت به کمک برای حل مساله اوکراین و احترام به نتایج همه پرسی کریمه کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه ای، خواستار احترام به تمامیت ارضی اوکراین شد و الحاق کریمه را به خاک روسیه غیر قانونی اعلام کرد.

پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط دولتهای اوکراین، کانادا، کاستاریکا، آلمان، لیتوانی و لهستان مبنی بر احترام به تمامیت ارضی اوکراین در این مجمع به رای گیری گذاشته شد که با 100 رای موافق، 11 رای مخالف و 58 رای ممتنع به تصویب رسید.

بر اساس بندهایی از این قطعنامه، ˈهمه پرسی برگزار شده در کریمه و الحاق آن به خاک روسیه غیر قانونی استˈ و همچنین از مقام های مسکو و کیف خواسته شده که اختلافات خود را بر سر میز مذاکره حل و فصل کنند.

اروپام/2242**1479
کد N197157

وبگردی