آفتاب

سوریه: اردوغان و تمیش با آتش بازی می کنند

سوریه: اردوغان و تمیش با آتش بازی می کنند

بیروت - ایرنا – ˈفیصل مقدادˈ معاون وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد: فرقی نمی کند که تیم اردوغان (نخست وزیر ترکیه) به نیابت از تصمیم گیران از تروریست ها حمایت مالی، سیاسی و نظامی می کند و یا خود این تصمیم را گرفته باشد، مهم این است که بداند او و تیمش با آتش بازی می کنند.

به گزارش ایرنا، مقداد در مقاله ای که امروز (جمعه) در روزنامه لبنانی «البناء» منتشر شد، افزود: سوریه مانند اردوغان و تیمش از زبان تهدید استفاده نمی کند و تنها می گوید که رفتار آنها مانند دیوانه ها و کندذهن ها است و بزودی نتایجی را به دست خواهند آورد که افراد دیوانه و کندذهن از رفتار خود کسب می کنند.

مقداد با بیان اینکه ˈرجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه تعرض به سوریه را به دنبال پیروزهای بزرگ ارتش سوریه بویژه قطع خطوط امدادی تروریست ها از مرزهای لبنان آغاز کردˈ، افزود: این تعرض ربطی به امور و منافع ملی ترکیه ندارد بلکه ناشی از تنگناهایی است که دولت اردوغان بدلیل سالها دخالت در جنگ علیه سوریه با آنها مواجه شده است.

وی اضافه کرد: دولت اردوغان، شهرها و شهرک های ترکیه را به پایگاه تروریست هایی که از سراسر جهان آمده اند، تبدیل کرده است و این تروریست ها هر روز از نیت خود علیه نظام سکولار ترکیه و علیه امنیت ، ارتش و شهروندان آن سخن می گویند.

معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه ˈهیچ انسان عاقلی تحولات در مرزهای سوریه و ترکیه را در چارچوب روابط دو جانبه ارزیابی نمی کندˈ، تصریح کرد: دولت ترکیه برای توجیه تعرض خود به سوریه ، دروغ های زیادی می گوید.

مقداد ادامه داد: دولت اردوغان گفته است که حمله توپخانه ترکیه به سوریه بعداز اصابت گلوله خمپاره به خاک ترکیه شلیک شده از داخل سوریه صورت گرفته. طبیعی است آیا گروه های تروریستی نمی توانستند برای شعله ور کردن آتش بحران در روابط دو کشور دست به این اقدام زده باشند؟ بحرانی که از قبل برنامه ریزی شده است.

وی با طرح این سوال که ˈچرا ما چنین می گوییم؟ˈ، اضافه کرد: زمانیکه سوریه به اقدام دولت اردوغان در ساقط کردن جنگنده خود واکنشی نشان نداد هرچند این اقدام ترکیه در داخل خاک سوریه صورت گرفت ، اردوغان رجز خوانی های تهدیدآمیز خود را شروع کرد.

معاون وزیر خارجه سوریه گفت: آیا کشوری که وارد جنگ با تروریسم شده و اردوغان هم آن را بخوبی می داند و حتی می داند که تروریست ها چه تعداد و مجهز به چه سلاح هایی هستند، با عقل و منطق سازگاری دارد که بخواهد خود را درگیر جنگ با کشورهمسایه آن هم ترکیه کند.

مقداد افزود: به فرض محال اگر سوریه می خواست وارد جنگ با ترکیه شود که دولت اردوغان ادعا می کند، آیا منطقیتر و عقلانی تر نبود که به سرنگون شدن جنگنده خود پاسخ می داد. سوریه واکنشی نشان نداد و برغم آن، اردوغان بعداز آشکارشدن رسوایی نیت هایش، اقدامات تحریک آمیز برنامه ریزی شده خود را تشدید کرد.

وی خاطرنشان کرد: اردوغان و تیمش در ایام تبلیغات انتخاباتی در تنگنا قرار گرفته اند و برای خارج شدن از این تنگنا نیاز دارند که چهره یک قهرمان را پیدا کنند و قصد دارند از بحرانی کردن مرزهای ترکیه و سوریه به این هدف خود دست یابند.

معاون وزیر خارجه سوریه گفت: بعد از سرنگون کردن جنگنده سوری در داخل خاک سوریه و سکوت معنادار دمشق، دولت اردوغان برای حمایت از تروریست ها ، حمله به روستاها و شهرک های مرزی سوریه توسط توپخانه و قایق های نظامی را شروع کرد.

مقداد با طرح این سوال که ˈماهیت این گروه های تروریستی که دولت اردوغان از آنها حمایت می کند و ارتش ترکیه را در خدمت آنها قرار داده است، چیستˈ، گفت: اینها گروه های تکفیری داعش و جبهه النصره هستند که شورای امنیت سازمان ملل آنها را در فهرست تروریست ها قرار داده است.

وی تاکید کرد که تعرض ترکیه به خاک و منافع سوریه ارتباطی با منافع ملی ترکیه ندارد و نیازی به اثبات ندارد که رفتار اردوغان و تیمش خدمتی به منافع واقعی و روابط عمیق و تاریخی دو کشور بویژه دو ملت سوریه و ترکیه نمی کند.

خاورم ** 1324**1479
کد N197156

وبگردی