آفتاب

عضو کمیسیون امنیت ملی: به منظور مقابله با ناامنی، فراکسیون توسعه شرق کشور تشکیل می شود

عضو کمیسیون امنیت ملی: به منظور مقابله با ناامنی، فراکسیون توسعه شرق کشور تشکیل می شود

مرزهای شرقی کشورمان در 15 سال اخیر مسائل مختلفی را به چشم دیده است.

مریم هدیه لو: اگر حضور شوروی در افغانستان و تبعات آن را فاکتور بگیریم، جنگ های داخلی افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور به ناامنی مرزهای شرق کشورمان دامن زد. البته در همه این سالها مرزهای کشورمان با پاکستان نیز صحنه بروز مشکلات و مسائل زیادی بود. ترانزیت مواد مخدر، ناامنی و شرارت بخشی از این دردسرها است. شوشتری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین به بررسی مسائل مرزهای شرقی کشورمان پرداخته است. موضوعی که با نزدیک شدن به 2 ماه گروگان گرفته شدن مرزبانان ایرانی در مناطق مرزی با پاکستان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

  

آقای شوشتری درمورد شهادت مرزبان ایرانی که در حال حاضر اعلام شده وهرچند که گویا سه روز پس از ربایش این اتفاق افتاده اما الان اعلام شده است، به نظر شما تعلل کدام دستگاه باعث بروز این اتفاق شده است که در سال 91 و 92 چند تا از این اتفاقات را در مرزهای کشور شاهد بودیم و این حادثه باز هم تکرار شد؟

من چون در مقطعی با این مسائل درگیر بودم اعتقادم این است که نمی شود گفت که وزارت و سازمان خاصی تعلل کرده اند،ساختار مرزهای شرقی ما هم درمرزافغانستان و درمرزپاکستان به شکلی است که این اتفاقات تا حدودی طبیعی هستند و باید یک سری اقدامات اساسی دیگر هم انجام شوند که ازاین قبیل اتفاقات نه اینکه به صفر برسد ولی کاهش یابد. در مجموع من اعتقادم این است که همه وزارت خانه ها و همه سازمانها به وظایف قانونی خود عمل کردند اما بافت و ساختار مرزهای شرقی کشور و پاکستان و افغانستان به شکلی است که بایستی اقدامات زیادی فراترازاین موضوعات باید انجام داد.

شما دارید ملاحظه دستگاه ها را  می کنید یا اینکه چنین اعتقادی واقعا وجود دارد که هیچ دستگاهی  مسئول نیست و یا مشکلی ندارد؟

من چون یک مقطعی مسئولیتی در مرزها داشتم و 400 کیلومترمرزمشترک با یکی ازکشورهای شمال شرقی تحت مسئولیت من بود، مشکلات را می دانم. ساختارمرزآنجا به شکلی است که حاکمیت متمرکزی در آن سوی مرزها وجود ندارد که این اتفاقات گاهی می افتد.

با توجه به مسئولیت و تجربه ای که داشتید، فکر می کنید که چه نقطه ضعفی در مرزها  وجود دارد که برطرف نشده است، زمانی قرار بود که بودجه ای را برای انسداد مرزهای شرقی کشور در نظر گرفته شود که البته به نتیجه خاصی نرسید و باز هم این اتفاق دلخراش افتاد. نقطه ضعف ماجرا کجاست که این اتفاقات را دائما شاهد هستیم؟

در یک مقطعی در مجلس پنجم یک موضوع ضد امنیتی در مرزهای کشور در زمان حاکمیت طالبان اتفاق افتاد که موجب سوال از وزیرکشوروقت شد. آن زمان آقای خاتمی رئیس جمهور بودند، درفضای سئوال نهایتا گزاره ای که شما فرمودید یعنی بحث انسداد فیزیکی مرز، تامین اعتبار به شکل مناسب و انسداد مرز یکی از گزاره ها بود. ما باید برای تامین امنیت پایدار در مرزهای شرقی کشور، سه دسته اقدامات را انجام دهیم. دسته اولاقدامات دراز مدت است که در این اقدامات می بایستی بحث توسعه پایدار شرق کشور را در دستور کار قرار دهیم. یعنی شما وقتی با یک نگاه اجمالی به قسمت شرقی کشور نگاه می کنید در مقایسه با نیمه غربی کشور توزیع انسان و فعالیت های انسانی یعنی فعالیت های اقتصادی و صنعتی خیلی کمتر از نیمه غربی کشور است، بنابراین ما در دراز مدت باید به بحث توسعه پایدار در شرق کشور یک نگاه جدی و اساسی داشته باشیم مخصوصا با موقعیت استراتژیک شرق کشور. ما در تاریخ می خواندیم افرادی از حاکمان در کشورهای مختلف بودند که آرزو داشتند به آب های آزاد دسترسی پیدا کنند و ما مرزی طولانی در جنوب شرقی کشور داریم و همچنین یک مرز طولانی با افغانستان و پاکستان و هردو به لحاظ حاکمیت سیاسی بسیار شکننده هستند و این شکنندگی در حاکمیت سیاسی در پاکستان و افغانستان روی امنیت ملی ما تاثیر می گذارد بنابراین ما باید پروژه  توسعه پایدار در شرق کشور را در دراز مدت در دستور کار خورمان داشته باشیم. در میان مدت اقداماتی از قبیل همین انسداد فیزیکی مرز، تقویت پاسگاه های مرزی، تقویت مرزبانی ایران در مرزهای شرقی کشور و همچنین تاسیس قرارگاه های عملیاتی در میان مدت باید در دستور کارمان باشد.

و اقدامات کوتاه مدت؟

 در کوتاه مدت هم دستگاه های مسئول در حوزه امنیتی و سیاسی باید هماهنگی های متمرکز و فشرده ای را داشته باشند. در مجموع اگر بخواهیم به شکل اساسی و پایداربایستی کار انجام شود زیرا این اولین اتفاق و یا آخرین اتفاق نخواهد بود. اگر بخواهیم ارزیابی واقع گرایانه ای داشته باشیم. ارزیابی من این است که امنیت پایداروضریب امنیت ملی مان درمنطقه بالاترین است.در واقع  شما وقتی به محیط پیرامون تان نگاه می کنید متوجه می شوید که امنیت پایدار با کمک و مساعدت ایران در منطقه خیلی بالاست این مسئله را تمام کارشناسان و حتی منتقدان جمهوری اسلامی می گویند

پس چرا این اتفاقات جمع نمی شود؟

در یک کشوری که با 15 کشور مختلف با سیستم های مختلف همسایه است و بالغ بر 8000 کیلومتر مرز دارد و به لحاظ تعدد همسایه و به لحاظ طولانی بودن مرز دارای رتبه بالایی در دنیاست، این اتفاق رخ خواهد داد.ببینید من اولین پیامکی را که دریافت کردم بسیار متاثر شدم و درروزهای  گذشته این بدترین خبری بود که شنیدم با اینکه هیچ شناختی هم از این مرزبان شهید نداشتم، اما این مساله بسیارتاسف برانگیز است. درعملیات قبلی به منزل یکی از این شهدا رفتم و با مادر و پدرش صحبت می کردم و واقعا متاثر شدم حتی به عنوان کسی که سابقه طولانی در این مسائل داشتم نتوانستنم احساسات خودم را کنترل کنم ولی با همه این تفاسیر می خواهم عرض کنم که هرچند شهادت یک سرباز صفرهم برای ما خیلی سخت است اما اگر بخواهیم از موضع یک عنصر امنیتی تحلیل کنیم تا حدودی طبیعی است.البته باید اقدامات اساسی تری را انجام دهیم و طرح های دراز مدت در توسعه حوزه شرق کشور و نگاه ویژه ای به توسعه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی داشته باشیم.

با توجه به این که ارائه بار مالی از سوی مجلس طبق ایین نامه غیر قابل انجام است و دولت را با مشکل مواجه می کند آیا مجلس نمی تواند هیچ طرح جدیدی را برای اینکه دوباره بودجه ای خاص و فوری برای رفع مشکلات مرزی کشور در حوزه شرق و انسداد مرزهای شرقی کشور اختصاص یابد؟

اتفاقا با دوستان نماینده از استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی معتقدیم که کل خراسان رضوی یا شمالی یعنی از شمال شرقی ترین نقطه خراسان شمالی که با ترکمنستان هم مرز هستیم تا سیستان و بلوچستان یک فراکسیونی را تشکیل دهند به عنوان فراکسیون توسعه شرق کشور و حتی پروژه هایی که محرک توسعه منطقه شرق است را با هدف عمران و آبادانی یا تسریع و شتاب بخشیدن به فعالیت عمران و آبادانی در شرق کشورازقبیل اتصال چابهاربه مناطق شمالی کشورسرخس و نهایتا آسیای میانه با هدف شتاب بخشی به فرایند توسعه به صورت ویژه در دستورکارقراردهیم و توسط دستگاه های مسئول پیگیری های لازم انجام شود.

/27212

کد N197087

وبگردی