آفتاب

عضو کمیسیون امنیت ملی: باید پاکستان اجازه ورود ما برای تعقیب تروریست ها را بدهد

عضو کمیسیون امنیت ملی: باید پاکستان اجازه ورود ما برای تعقیب تروریست ها را بدهد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت:شهادت مرزبان ایرانی در آینده روابط ایران و پاکستان اثر سوء دارد.

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین در مورد شهادت مرزبان ایرانی گفت: ما در رابطه با تامین نیروهایمان باید حداکثر تلاشمان را داشته باشیم وهمه امکانات وتجهیزات لازم را برای مرزبانی ومقابله با عوامل تروریست به کار بگیریم.
وی در پاسخ به این که ایا این امکانات تا این حد محدودند که هر از چند گاهی با مشکلاتی این چنینی تعدادی از جوانان این مرزو بوم از دست می روند،گفت: به هر ترتیب بایستی امکانات و تجهیزات نیروهای مرزبانی تامین بشود که قدم اساسی برای تامین امنیت مرزهای کشور است.
جوکار با اشاره به مسئولیت مهم دولت پاکستان و با تاکید بر سهل انگاری آن ها در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت مرکزی کشورپاکستان، به مناطق مرزی اش اشراف کاملی ندارد وامروز عمده حرکت های تروریستی درجنوب شرق کشور ما درخاک پاکستان صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه این امر برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست، افزود:پذیرفته نیست از خاک کشوری مانند پاکستان به عنوان همسایه ما به این شکل بر علیه ایران سوء استفاده شود .
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که عمدتا ترورهایی که در جنوب شرق کشور انجام می شود از خاک پاکستان منشا می گیرد، افزود: این امردر آینده می تواند در مناسبات دو کشور تاثیر گذار باشد. اگر پاکستان توانایی برخورد با تروریست را ندارد باید اجازه بدهد که ما با ورود به خاک پاکستان بتوانیم این عوامل را تعقیب کنیم. این حق طبیعی کشور ما محسوب می شود که با این تروریست ها مقابله و برخورد کنیم.
وی با اشاره به این که نمی توان نهاد خاصی را در کشور به صورت مشخص مسئول این نوع حوادث دانست تصریح کرد: این مسئولیت متوجه همه بخش ها است که لازم است توانمندی نیروهای مرزبانی ما افزایش یابد و از سوی دیگر دستگاه سیاست خارجی ما باید در این موضوع جدی تر برخورد کند، با این روش دیپلماسی ما موفق نخواهیم بود وهمین مساله می تواند در آینده تبعات دیگری هم برای ما داشته باشد.
جوکار با اشاره به اینکه گزارش کتبی در این خصوص به دست مجلس نرسیده است گفت: ازطریق دولت پاکستان هنوز گزارش دقیقی رسما و کتبا اعلام نشده است وفقط منابع غیر رسمی این موضوع را اعلام کرده اند. ما هنوزانتظار داریم دولت پاکستان با این موضوع جدی تر برخورد کند و دستگاه سیاست خارجی ما هم بیشتر از پیش در این زمینه حساسیت نشان بدهد.
وی در خصوص پیگیری و اعمال وظیفه نظارتی مجلس که چند سال قبل تحت عنوان طرح جامع انسداد مرزهای شرقی مطرح شد  تاکید کرد:بحث انسداد مرزهای شرقی با روش نوین و راجع به فعالیت های عمرانی در آن مناطق بحث شده و امسال هم بخشی در بودجه 93 دیده شده است. ولی باید جدی تر راجع به این موضوع بحث کنیم، ما هم بحث انسداد مرز و هم توانمندسازی نیروهای مرزبانی داریم و در بحث سیاست خارجی باید تعامل بیشتر و سازنده تر و جدی تری با کشورهای همسایه داشته باشیم.

جوکار خاطر نشان کرد: نمی توانیم بگوییم که دستگاهی تعلل کرده است زیرا در حال حاضر گزارش فعالیت انجام شده به مجلس نرسیده و بایستی پس از خواندن دقیق گزارش توسط کارشناسان مجلس در مورد نظارت بر کاستی ها تصمیم گیری شود، اما مجموعا درسال گذشته هم از ناجا و هم از استانداری سیستان و بلوچستان و از خود دستگاه سیاست خارجی دعوت شد تا توضیحاتی را ارئه دهند. در سال 93 هم کمیسیون باید جدی تر این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

29212 

کد N197080

وبگردی