آفتاب
انتشار یک نوار صوتی فاش کرد؛

جزئیات جلسه امنیتی ترکیه درباره سوریه؛ بهانه تراشی برای دخالت نظامی در سوریه

جزئیات جلسه امنیتی ترکیه درباره سوریه؛ بهانه تراشی برای دخالت نظامی در سوریه

انتشار یک نوار صوتی در شبکه اینترنت از این مسئله پرده برداشت که مسئولان دولت اردوغان در یک نشست محرمانه به دنبال عملیات خرابکارانه در ترکیه برای توجیه ماجراجویی نظامی علیه سوریه بوده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نوار صوتی حاوی مکالمه محرمانه چهار مسئول بلندپایه دولت ترکیه برای بهانه تراشی و ایجاد دستاویزی به منظور به راه انداختن جنگ علیه سوریه است.

در این نوار صوتی صدای منتسب به هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه شنیده می شود که از اعزام چهار نفر به سوریه برای شلیک هشت موشک به منطقه ای در ترکیه سخن می گوید تا از آن به عنوان دستاویزی برای توجیه جنگ علیه سوریه استفاده شود.

فیدان در این نوار صوتی می افزاید: من می توانم با برخی اقدامها بهانه لازم را برای دخالت نظامی در سوریه ایجاد کنم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

در این فایل صوتی همچنین صدای منتسب به داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه شنیده می شود که درپاسخ به فیدان می گوید: این راز بین من و تو بماند، نخست وزیر تلفنی گفته است، در این شرایط، اگر لازم باشد باید حمله کنیم.

درستی این فایل صوتی، تاریخ و شرایط آن هنوز تایید نشده است، اما العالم به نقل از شبکه خبری سی ان ان ترک اعلام کرد: این ملاقات چندی پیش در دفتر داود اوغلو برگزارشد.

وزارت خارجه ترکیه نیز بیانیه ای در تکذیب برگزاری این ملاقات صادر نکرده و فقط گفته است که این نوار صوتی دستکاری شده و انتشار آن، اقدامی کینه توزانه و جرمی خطرناکی است.

این نوار صوتی در شبکه یوتیوب منتشر شد و وزارت خارجه ترکیه به بهانه اینکه این اقدام تهدید جدی علیه امنیت ملی است، از سازمان ارتباطات ترکیه خواست تا شبکه یوتیوب را در ترکیه فیلتر کند.

انتشار این نوار ویدئویی خشم رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را برانگیخت و او این اقدام را پست، بزدلانه و غیر اخلاقی توصیف کرد و گفت که افراد مقصر را مجازات خواهد کرد.

وی در یک نشست انتخاباتی در شهر دیاربکر واقع در جنوب شرق ترکیه گفت: امروز مطالبی را در یوتیوب منتشر کرده اند.

اردوغان افزود: نشستی درباره امنیت ملی کشور برگزار شده بود و شنود آن، اقدامی پست، بزدلانه و غیر اخلاقی است و افراد مقصر را هرجا که باشند، محاکمه و مجازات خواهیم کرد.

اردوغان در اشاره به فتح الله گولن همپیمان سابق و رقیب سیاسی فعلی خود و افرادی که در انتشار این نوار صوتی علیه دولت تحت رهبری وی دست داشته اند، گفت: با شنود سخنان محرمانه به چه کسی خدمت می کنید؟

احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در جمع خبرنگاران گفت:عملیات شنود مکالمات مسئولان که ماموریتهای مهمی در دولت دارند؛ اعلام جنگ آشکار با دولت و مردم ترکیه است.

کد N197057

وبگردی