آفتاب

دولت پاکستان: هیچ اثری از مرزبان‌های ایرانی نیافتیم!

دولت پاکستان: هیچ اثری از مرزبان‌های ایرانی نیافتیم!

درخواست ایران از سازمان ملل برای اقدام درباره وضعیت مرزبان‌های ربوده شده و ادعای دوباره پاکستان در این زمینه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

بیانیه مشترک رؤسای جمهور ایران، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان پس از مراسم جشن جهانی نوروز، بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران در جریان سفر به کابل، درخواست ایران از سازمان ملل برای اقدام درباره وضعیت مرزبان‌های ربوده شده و ادعای دوباره پاکستان در این زمینه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.



به گزارش «تابناک»، موضوع برگزاری مراسم جشن جهانی نوروز و حضور رئیس جمهور ایران در این مراسم، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات جهانی قرار گرفته است.

در این زمینه، خبرگزاری «ترند»، موضوع صدور بیانیه‌ای مشترک از سوی افغانستان، ایران، پاکستان و تاجیکستان را در پایان این مراسم مورد توجه قرار داده است.

به نوشته این خبرگزاری، رؤسای جمهوری این کشور‌ها در بیانیه یادشده حمایت خود را از اقدامات دسته جمعی و جامع در موضوعات کنونی و در حال ظهور منطقه‌ای و جهانی اعلام کرده و بر مواردی همچون تعهد به روابط سازنده بر مبنای اصول عدم مداخله، احترام متقابل و منافع مشترک تأکید کرده‌اند.




در مطلب دیگری در همین زمینه، روزنامه «گالف تودی» به سخنان رئیس جمهور ایران در این مراسم توجه نشان داده و از درخواست حسن روحانی برای برقراری اتحاد منطقه‌ای خبر داده است.

این روزنامه می‌نویسد، روحانی در نخستین دیدار خود از افغانستان از زمان رسیدن به ریاست جمهوری ایران، خواستار برقراری وحدت منطقه‌ای شده و در عین حال، اشاره کرده که نیروهای خارجی، سبب تخریب و ویرانی افغانستان شده‌اند.

روحانی با اشاره به اینکه افغانستان تاکنون دو بار از سوی نیروهای خارجی اشغال شده، گفته، جمهوری اسلامی ایران هر دو این اشغالگری‌ها را محکوم و در این دوره‌ها به مردم افغانستان کمک کرده است.  




اما اخبار مربوط به وضعیت مرزبان‌های ربوده شده ایرانی، موضوع دیگری است که امروز نیز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های جهانی قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه در این زمینه می‌نویسد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از سازمان ملل درخواست کرده به آزادی مرزبان‌های ایرانی که توسط یک گروه افراط گرا ربوده شده‌اند، کمک کند.

این خبرگزاری اشاره می‌کند، ظریف با فرستادن نامه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل، خواستار اقدام جامعه جهانی در این زمینه شده و تأکید کرده که صرف محکوم کردن اقدامات تروریستی، کفایت نمی‌کند. 




در عین حال، دولت پاکستان بار دیگر مدعی شده، مرزبان‌های ایرانی در خاک این کشور نیستند. به نوشته روزنامه «پاکستان آبزرور»، روز گذشته، وزارت خارجه این کشور اعلام کرده، هیچ نشانه‌ای مبنی بر حضور مرزبان‌های ایرانی در خاک پاکستان وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته: «مقامات ما قلمرو پاکستان را در جست‌و‌جوی مرزبان‌های ناپدید شده ایرانی تفحص کرده‌اند، ولی هیچ نشانی مبنی بر حضور آن‌ها در پاکستان وجود ندارد».

وی همچنین اشاره کرده که رؤسای جمهور ایران و پاکستان، چهارشنبه شب درباره این موضوع تلفنی با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده‌اند.
کد N196984

وبگردی