آفتاب

عفو بین‌الملل از افزایش آمار اعدام‌های جهانی در سال 2013 خبر داد

عفو بین‌الملل از افزایش آمار اعدام‌های جهانی در سال 2013 خبر داد

عفو بین‌الملل امروز (پنجشنبه) در گزارش خود اعلام کرد که تعداد اعدام‌های مشخص در سراسر جهان در سال 2013 میلادی افزایش یافته و به 788 تن رسیده و چین همچنان در رتبه بالای صدور و اجرای حکم اعدام قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عفو بین‌الملل مستقر در لندن در گزارش خود آورده است: دولت پکن در سال 2013 هزاران تن از شهروندان چینی را اعدام کرده و دارای بالاترین رتبه اعدام‌ها در میان سایر کشورهاست.

در گزارش سالانه عفو بین‌الملل درباره اعدام‌ها و مجازات مرگ در سراسر جهان آمده است، مقام‌های دولت چین همچنان می‌گویند این آمارها در صدور و اجرای حکم اعدام اسرار دولتی است.

آدری گائوگران، مدیر عفو بین‌الملل به خبرگزاری فرانسه گفت: ما باید این پنهان‌کاری دولت چین را در صدور و اجرای حکم‌های اعدام روشن کنیم. مقام‌های دولت پکن از سال 2007 اعلام کرده‌اند که حکم اعدام علیه گناهکاران کاهش یافته داده است. چالش ما با آنها این است که اگر راست می‌گویید آمارهای اصلی را منتشر کنید و به ما نشان دهید.

پکن در نوامبر سال گذشته میلادی اعلام کرد که تعداد جرایمی که با حکم اعدام مواجه شدند، کاهش یافته اما پکن همچنان جزو پنج کشور اصلی در صدور و اجرای حکم اعدام در سال 2013 محسوب می‌شود.

براساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال 2013، 169 تن در عراق اعدام شدند در حالی که این تعداد در سال 2011 میلادی 40 تن و در سال 2010 ، 101 تن بود.

در این گزارش همچنین آمده است، اندونزی، کویت، نیجریه و ویتنام صدور حکم اعدام برای گناهکاران را در سال 2013 از سر گرفتند.

انتهای پیام

کد N196508

وبگردی