آفتاب

اوکراین در آستانه ورشکستگی اقتصادی قرار دارد

اوکراین در آستانه ورشکستگی اقتصادی قرار دارد

مسکو- ایرنا- ˈآرسنی یاتسنیوکˈ نخست وزیر اوکراین با اشاره به وضعیت اقتصادی بسیار وخیم کشورش اعلام کرد که اوکراین در آستانه ورشکستگی مالی و اقتصادی قرار گرفته است.

به گزارش رادیو دولتی صدای روسیه، یاتسنیوک روز پنجشنبه در نشست پارلمان اوکراین گفت: سطح تورم در اوکراین در سال 2014 ،از 12 تا 14 درصد خواهد بود.

وی افزود: میزان کسری بودجه اوکراین 289 میلیارد گریونا (حدود 28 میلیارد دلار) است.

نخست وزیر اوکراین هشدار داد: تولید ناخالص ملی کشور در سال 2014، 3 درصد کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: این کاهش تولید ناخالص ملی در صورتی خواهد بود که دولت تدابیری را برای تثبیت اقتصاد کشور اجرا کند در غیر این صورت اوکراین ورشکسته می شود و تولید ناخالص ملی 10 درصد کاهش می یابد.

یاتسنیوک بدهی دولت اوکراین را 800 میلیارد گریونا (معادل 75 میلیارد دلار) اعلام کرد که 53 درصد تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می دهد.

وی همچنین گفت که ذخایر طلا و ارز خارجی اوکراین در یک سال اخیر از 6/34 میلیارد دلار به 15میلیارد کاهش یافته است.

نخست وزیر اوکراین از جمله تدابیر دولت این کشور برای جلوگیری از ورشکستگی مالی را برنامه کاهش 46 میلیارد گریونایی (6/4 میلیارد دلاری) مصارف بودجه و نیز کاهش شمار کارکنان دولت و خصوصی سازی برخی مراکز اقتصادی دولتی، برشمرد.

اوکراین در یک ماه اخیر از اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول تقاضای وام کرده است.

خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اروپا به تازگی از برنامه اروپا برای ارائه بسته وام 11 میلیارد دلاری به اوکراین خبر داد و گفت: مذاکرات در این زمینه با دولت اوکراین جریان دارد.

اروپام/2242 **2017
کد N196499

وبگردی