آفتاب

یک مقام هندی برلزوم تقویت روابط با ایران تاکید کرد

یک مقام هندی برلزوم تقویت روابط با ایران تاکید کرد

دهلی نو - ایرنا - یک مقام هندی روز پنجشنبه تاکید کرد که هند برای تامین امنیت انرژی خود باید روابط با جمهوری اسلامی ایران را تقویت کند.

به گزارش ایرنا، ˈنجیب جنگˈ فرماندار دهلی ضمن بیان اینکه امنیت انرژی چالش عمده ای برای هند است،گفت: بایدتلاش بیشتری برای مسایل مربوط به تامین نیازهای هند در دراز مدت انجام شود.

وی که پیش ازاین در بخش انرژی کشورش مشغول به کار بوده و همچنین با موسسه انرژی آکسفورد همکاری داشته، کتابی بنام ˈسیاست اقتصادی انرژی و رشدˈ را گردآوری و تالیف کرده است.

نجیب پس از مراسم رونمایی این کتاب اظهار داشت: از آنجا که منابع طبیعی زیادی نداریم، امنیت انرژی بزرگترین چالش هند است.

وی افزود: من واقعا آرزو دارم که بتوانیم روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان بسرعت تقویت کنیم.

این مقام هندی تصریح کرد: سال ها پیش روی خط لوله گاز دریایی از طریق عمان کار می کردیم که به اجرا درنیامد و حالا باید آن را محقق کنیم.

فرماندار دهلی راه مقابله با چالش انرژی را به نتیجه رساندن سریع قراردادهای مشارکت در تولید با شرکت های نفتی دانست.

هند در سال 2013 با پشت سرگذاشتن ژاپن، سومین مصرف کننده نفت در جهان شد.

براساس آمار هند در این سال روزانه سه میلیون و 860 هزار بشکه نفت وارد کرده که حدود شش درصد از واردات نفت ژاپن بیشتر بوده است.

کشور هند با رشد اقتصادی بالا و دارابودن حدود 15درصد جمعیت جهان یک مصرف کننده مهم انرژی در دنیا به شمار می رود و در سال های گذشته پس از آمریکا، چین و ژاپن چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت جهان بود، اما اکنون با پشت سر گذاشتن ژاپن مقام سوم را به خود اختصاص داده است.

با وجود بحران مالی جهانی، تقاضای انرژی هند همچنان روبه افزایش است. برآوردها حاکی از آن است که با توجه به افزایش مالکیت وسایل نقلیه در سال های آینده تقاضای انرژی مصرفی در بخش حمل ونقل هند باز هم افزایش می یابد.

هند از منابع کافی انرژی در داخل برخوردار نیست و بخش اعظم نیازهای رو به رشد انرژی را وارد می کند.

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N196430

وبگردی