آفتاب

قانونگذاران آمریکایی به دنبال افشای گزارش‌های محرمانه اعتراف‌گیری سازمان سیا

قانونگذاران آمریکایی به دنبال افشای گزارش‌های محرمانه اعتراف‌گیری سازمان سیا

کمیته سنای آمریکا قرار است در چند روز آینده درباره افشای گزارش مربوط به برنامه محرمانه اعتراف‌گیری سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) رای دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مناقشات بر سر گزارش 6300 صفحه‌ای و بررسی چند ساله کمیته اطلاعات سنا درباره برنامه محرمانه اعتراف‌گیری سازمان سیا باعث مناقشات و درگیری‌هایی میان آژانس اطلاعات آمریکا و سناتور دایان فایناشتاین، رئیس این کمیته تحقیقاتی شده است.

وی روز چهارشنبه گفت که این رای‌گیری قرار است سوم آوریل سال جاری میلادی و پس از یک هفته تعلیق توسط قانونگذاران که قصد داشتند بخش‌هایی از این گزارش را مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند آن را افشا کنند، برگزار می‌شود.

رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا می‌خواهد تا خلاصه 400 صفحه‌ای از این گزارش که سیاست‌های اعتراف‌گیری سازمان سیا را مورد انتقاد قرار می‌دهد به همراه نتایج و آمارهای مربوط، افشا شود.

فاینشتاین در ادامه گفت: فکر می‌کنم که این مساله اهمیت دارد که گزارش مذکور علنی شود. این تکنیک‌های وحشتناک مورد استفاده در برنامه اعتراف‌گیری سازمان سیا هیچگاه نباید دوباره اتفاق بیفتد.

جان راکفلر، سناتور دموکرات آمریکایی گفت: حمایت کافی در میان اعضای کمیته اطلاعات سنا از پیشنهاد رئیس کمیته وجود دارد.

زمانی که این گزارش توسط کمیته مذکور در سال 2012 قرار گرفت، فاینشتاین برنامه‌های اعتراف‌گیری از سوی سازمان سیا را بخش تاریک آن خواند و اعلام کرد که تکنیک‌های اعتراف‌گیری مورد استفاده سازمان سیا شامل غرق مصنوعی، اشتباهاتی وحشتناک هستند.

قانونگذارانی نظیر جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه تکنیک‌های مورد استفاده توسط سازمان سیا را با شکنجه برابر دانستند و فاینشتاین و سایر اعضای کمیته اطلاعات سنا به بیان این مساله پرداختند که آیا این برنامه‌ها از سوی سازمان سیا برای اعتراف‌گیری می‌تواند باعث خنثی شدن حملات تروریستی بعدی شوند یا خیر.

این در حالیست که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده که تمایل دارد تا این گزارش علنی شود.

البته این اقدام نیازمند گام‌های نهایی از سوی جان برنان، مدیر سازمان سیا است که باید تمایل خود را در افشای این اسناد و مدارک اعلام کند. برنان روز جمعه در پیامی به کارمندان سازمان سیا اعلام کرد: من انتظار دارم که کمیته اطلاعات سنای آمریکا بخش‌هایی از این گزارش را به سازمان سیا برای بازبینی محرمانه بودن آن ارائه کند و اگر این اتفاق رخ دهد سازمان سیا این بازبینی را صورت می‌دهد.

افشای گزارش مذکور باعث از سرگیری مناظرات بر سر تکنیک‌های مناقشه‌برانگیز اعتراف‌گیری خواهد شد که در جریان ریاست جمهوری جورج بوش پسر و پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا آغاز شده است.

بسیاری از گروه‌های حقوق بشری و جامعه مدنی به همراه صدها تن از مقام‌های دولت سابق آمریکا، اعتراف‌گیران سابق، کارشناسان و پرسنل نظامی ارتش آمریکا خواستار افشای این اطلاعات و یافته‌ها شده‌اند.

انتهای پیام

کد N196379

وبگردی