آفتاب
گزارش خبری/

بزرگترین تله کابین خارمیانه در پیچ و خم وعده ها/ پیشرفت 25 درصدی در طول 12 سال

بزرگترین تله کابین خارمیانه در پیچ و خم وعده ها/ پیشرفت 25 درصدی در طول 12 سال

ارومیه – خبرگزاری مهر: عملیات احداث بزرگترین تله کابین خاورمیانه در ارومیه ۶ شهریور ۸۹ آغاز شد اما با گذشت 12 سال این طرح نیز به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای لازم، درگیری با بروکراسی اداری 25 درصد پیشرفت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، تله کابین ارومیه طرحی که مهندسان و کارشناسان بر سر چگونگی اجرای آن ۳ سال بحث کرده و در آخر برای جذب سالانه بالغ بر ۲ میلیون گردشگر داخلی و خارجی ۸ سال مدت زمان اجرایی تعیین کردند اما این طرح همچنان در پیچ و خم وعده وعید ها گیر کرده است.

عدم انجام بررسی های کارشناسی و فنی پیش از کلنگ زنی از جانوسلو تا پیست اسکی و طولانی شدن پروسه احداث و انصراف سرمایه گذار خارجی از مشارکت در طرح موجب شده سرنوشت آن در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی امید برای تسریع در روند اجرای این طرح را قوت بخشید اما تغییر پی در پی سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز از دیگر مشکلات گریبانگیر این طرح شد.

بازدید های مسئولان نیز تاکنون نتوانسته گره اساسی از این طرح باز کند اما نوروز سال 93 بهانه ای شده تا معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی از این طرح بازدید کند.

باید به سمت جذب بیشتر سرمایه گذاران حرکت کنیم

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در بازدید از تله کابین ارومیه اظهارداشت: آذربایجان غربی به لحاظ قرار گیری در همسایگی 4 کشور خارجی از شرایط ویژه ای در بخش صنعت گردشگری و جذب گردشگرخارجی برخوردار است و توسعه زیرساختهای این صنعت موجب توسعه استان و رونق اقتصاد ملی و منطقه ای خواهد شد .

هادی بهادری با اشاره به سیاستهای دولت و مدیریت ارشد استان در حمایت از طرح های سرمایه گذاری در استان افزود: باید با عزمی جدی و با اصلاح نگرش ها ورویکردها، به سمت جذب بیشتر مشارکت ها و حضور سرمایه گذاران حرکت کنیم و در این مسیر با برداشتن موانع و تسهیل کردن مراحل اداری روند اجرای طرح های موثر در توسعه استان را سرعت بخشید.

معاون عمرانی استاندار همچنین به حضور چشم گیرهموطنان از سایر استانها در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت:  آذربایجان غربی با تنوع فرهنگی و داشتن جاذبه های تاریخی، مناظر بی نظیر طبیعی و آب و هوای مطبوع در ایام نوروز مقصد بسیاری از هموطنان از نقاط مختلف کشورمان قرار گرفته است که پیش بینی می کنیم با آغاز دور دوم سفرهای نوروزی بر تعداد مسافران و میهمانان در استان افزایش چشم گیری را شاهد باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این بازدید گفت: پروژه های سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان در راس برنامه های این اداره کل قرار دارد و همکاری و هماهنگی سایردستگاههای اجرایی سعی در رفع موانع و تسهیل مراحل انجام پروژه ها را داریم.

اخذ تسهیلات بانکی برای تسریع در روند اجرای تله کابین

مظفر عباس زاده درادامه افزود: برای تسریع اجرای این پروژه هماهنگی های لازم برای اخذ تسهیلات از منابع بانکی انجام شده است.

سرمایه گذار جدید طرح تله کابین ارومیه در گزارشی از مراحل اجرای کار گفت: مرحله نخست این پروژه در قالب خط یک تله کابین با تعداد 10 دکل بطول 1760 متر در حال اجراست که با برطرف شدن برخی از مشکلات و تجهیز دوباره کارگاه عملیات احداث با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه تمامی تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز از کشورهای خارجی خریداری شده افزود: پروژه در حال حاضر بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون برای اجرای این طرح بیش از 210 میلیارد ریال هزینه شده است و با ورود تجهیزات خریداری شده مراحل نصب تله کابین آغاز خواهد شد.

کلنگ احداث بزرگترین و طولانی ترین تله کابین دنیا به طول ۳۶ کیلومتر در ارومیه در ۶ شهریور ۸۹ به زمین زده شد که مرحله اول از نخستین فاز طرح تله کابین ارومیه از جانوسلو تا کوه سیر در مسیری به طول ۴ هزار و ۱۲۵ متر احداث می شود.

فاز اول این طرح در مسیری به طول ۸.۵ کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول ۱۲ کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول ۱۵.۵ کیلومتر احداث می‌شود که مقرر بود با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال و ۱۲۰ میلیون یورو توسط بخش خصوصی احداث شود.

کد N196303

وبگردی