آفتاب

دمشق: سازمان ملل ترکیه را به دلیل حمایت از تروریسم در سوریه محکوم کند

دمشق: سازمان ملل ترکیه را به دلیل حمایت از تروریسم در سوریه محکوم کند

وزارت خارجه سوریه در دو پیام به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت از این سازمان خواست دست داشتن ترکیه در حمایت از گروه‌های تروریستی را محکوم کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه در این دو پیام اعلام کرده است که دمشق طی سه سال گذشته اقدام به جلب نظر روسای شورای امنیت و سازمان ملل نسبت به اقدامات و تجاوزات دولت ترکیه علیه امنیت و ثبات سوریه کرده است.

در این دو پیام آمده است که این تجاوزات از طریق دست داشتن ترکیه در برنامه‌ریزی، استقبال و حمایت مالی و پناه دادن ده‌ها هزار تن از تروریست‌ها از جریان‌های مختلف تکفیری و فراهم کردن تسهیلات عبور آنها به خاک سوریه و اعطای پایگاه‌هایی در خاک ترکیه صورت گرفته است.

وزارت خارجه سوریه افزود: در پی شکست تمامی تلاش‌های نظام ترکیه برای تجاوز به سوریه ارتش ترکیه به دستور نخست وزیر این کشور دست به حملاتی علنی علیه سوریه زده و تانک‌ها و توپخانه‌های ترکیه به طور مستقیم شمال سوریه و اطراف آن را هدف قرار دادند که سوریه خطر آن را نسبت به امنیت منطقه‌ای درک کرده است.

این وزارتخانه افزود: در تاریخ 21 مارس این مساله طی دو نامه به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل ابلاغ شد.

سوریه در این پیام‌ها همچنین تاکید کرده است که حضور مستقیم و مداوم ترکیه در کنار حمله مسلحانه علیه کشور عضو و موسسس سازمان ملل و به اضافه سلسله اقدامات ترکیه در زمینه حمایت از تروریسم در سوریه از ابتدای بحران این کشور از جمله حمایت مفتضحانه از جبهه النصرة که در لیست سازمان‌های تروریستی شورای امنیت است بر هیچ کس پوشیده نیست.

این وزارتخانه تصریح کرد: با دلایلی موثق ثابت شده است که اکثر قریب به اتفاق گروه‌های تروریستی وابسته به جبهه النصرة که مرتبط با القاعده است دست به حملات علیه سوریه زدند و ارتش ترکیه حمایت لجستیکی و نظامی را از این گروه‌ها داشته است.

حکومت سوریه در این دو نامه از شورای امنیت خواست تمام تدابیر لازم و فوری را برای محکومیت این اقدام خطرناک و واداشتن دولت ترکیه به توقف حملاتش و بازخواهی به خاطر این اقدامات و حمایتش از تروریسم در سوریه که تنها پیامدهای آن گریبانگیر سوریه نخواهد بود، اتخاذ کند.

همچنین دولت سوریه عنوان داشت: خطر وجود گروه‌های تروریستی در منطقه حائل بین سوریه و اسرائیل جان ساکنان این منطقه را به خطر می‌اندازند و باید نیروهای سازمان ملل که در منطقه جولان حضور دارند نظارت بیشتری بر این منطقه داشته باشند.

وزارت خارجه سوریه از شورای امنیت خواست قطعنامه‌های مربوطه که در محکومیت اشغال بلندی‌های جولان از سوی رژیم اشغالگر اسرائیل است، اجرا کند.

این وزارتخانه بر احترام دولت سوریه نسبت به عملکرد نیروهای سازمان ملل در جولان و ارائه تمامی تسهیلات لازم برای اجرای وظایفشان تاکید کرد و گفت: آنچه که نیروهای سوریه در منطقه حائل و اطراف آن انجام می‌دهند در چارچوب رویارویی با گروه‌های تروریستی در منطقه حائل است.

انتهای پیام

کد N196087

وبگردی