آفتاب
گزارش مهر/

استان مرکزی؛ زیستگاه متنوع حیات وحش/ جاسب، چال خاتون، کلاهه و بازرجان میزبانان طبیعی مسافران نوروزی

استان مرکزی؛ زیستگاه متنوع حیات وحش/ جاسب، چال خاتون، کلاهه و بازرجان میزبانان طبیعی مسافران نوروزی

اراک - خبرگزاری مهر: استان مرکزی یکی از استان های دارای تنوع حیات وحش در کشور است، وجود مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع در نقاط مختلف استان و وجود گونه های متنوع گیاهی و حیوانی در آنها نشان دهنده این گستردگی است. تنوعی که می تواند مسافران نوروزی را برای دیدن این تابلوی طبیعی به استان مرکزی بکشاند.

به گزارش خبرنگار مهر، تقریبا در هر یک از شهرستان های استان مرکزی یک منطقه زیستی و پایگاه حیات وحش وجود دارد، مناطقی چون کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، بازرجان تفرش و جاسب دلیجان که شاید خیلی از اهالی استان مرکزی نیز از وجود آن مطلع نباشند،

دبیر انجمن علمی محیط زیست دانشگاه اراک گفت: در استان مرکزی مناطقِ زیبایی از لحاظ ظرفیت های طبیعی وجود دارد که تاکنون برای معرفی و شناخت آن ها تلاشی نشده است.

الهام روحی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان محیط زیست هم هنوز با خیلی از مناطق زیبا از نزدیک روبرو نشدند و اطلاعاتشان فقط به تئوری ها و کتاب هایشان خلاصه می شود.

جاسب زیستگاهی که در تنوع به پارک ملی گلستان شبیه است

وی با بیان اینکه در شهرستان های مختلف استان پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده زیبایی وجود دارد، افزود:  منطقه شکار ممنوع جاسب دلیجان یکی از این مناطق است و با توجه به ظرفیت های بالای طبیعی می تواند منطقه ای نمونه در بخش گردشگری بشود.

روحی گفت: این منطقه به دلیل شرایط کوهستانی دارای زیستگاه های جنگلی ،خشکی پسند،  مناطق مرتفع و صخره ای است و  از منظر تنوع به پارک ملی گلستان شباهت دارد؛ ولی متاسفانه شناسایی نشده است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: پناهگاه حیات وحش جاسب دلیجان منطقه ای کوهستانی با وسعت نزدیک به 17 هزار هکتار است که در منتهی الیه جنوب شرقی استان مرکزی ، در شمال نراق واقع شده است.

وی ادامه داد: در این منطقه وجود صخره ها ، دره ها و تفاوت ارتفاع از سطح دریا ها مناظر زیبای طبیعی را بوجود آورده و مرتفع ترین قله آن ولیجا با بیش از 3 هزار متر ارتفاع و حداقل ارتفاع آن در تنگه رودخانه ازنا قرار دارد.

روحی گفت: در این منطقه پوشش گیاهی متنوع چون بادام کوهی، زالزالک، انجیر وحشی، زرشک وگون وجود دارد و حیات وحش آن شامل قوچ و میش، کل و بز پلنگ، گراز، تشی، کبک، تیهو، شاه بوف، سارگپه و انواع جوندگان و خزندگان است.

وی گفت: این منطقه و پناهگاه می تواند انتخابی مناسب برای گردشگران نوروزی باشد.

روحی منطقه شکار ممنوع کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند و بازرجان تفرش را از دیگر مناطق بکر و زیبای استان مرکزی دانست که جاذبه های حیات وحش آن نیاز به معرفی به علاقمندان طبیعت دارد.

کلاهه آشتیان چشم انداز تپه ماهورهای زیبا

وی در خصوص کلاهه آشتیان گفت: این زیستگاه طبیعی واقع در شمال شهرستان آشتیان دارای وسعتی معادل 19 هزار و 126 هكتار است كه در حال حاضر به عنوان منطقه شكار ممنوع تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد. كلاهه آشتیان با كوه های خشك و صخره ای ، تپه ماهورها و حوزه دشتی دارای اقلیمی متنوع است.

روحی این منطقه را دارای تنوع گونه های گیاهی و جانوری متنوع خواند و گفت:  وجود گونه های متنوع  حیات وحش چون پازن، قوچ اراكی، گراز، گرگ، شغال، روباه، كفتار، سمور، گربه وحشی، گربه پالاس، تشی، خفاش بال سفید و انواع پرندگان دانه خور و خزندگان و جوندگان  آن را به منطقه ای منحصر بفرد تبدیل کرده است.

چال خاتون شازند سرزمین مراتع سرسبز

دبیر انجمن علمی محیط زیست دانشگاه اراک منطقه چال خاتون شازند را دیگر ظرفیت طبیعی استان دانست و گفت: این منطقه در  جنوب غربی استان مرکزی و شهر اراک و در قسمت شرقی شهرستان شازند در فاصله 15 کیلومتری این شهرستان قرار گرفته است.

روحی ادامه داد: این منطقه کوهستانی شامل ترکیبی از صخره ها و دامنه هایی با مراتع غنی است که در سال 1390 بعنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد.

وی افزود: منطقه چال خاتون شازند با بهره مندی از منابع آبی دایمی و فصلی، تركیبی از مراتع سرسبز و نواحی صخره ای و دشت، برای زیست حیات وحش بسیار مساعد بوده و مجموعه ای از انواع گونه های گیاهی و جانوری را در خود دارد.

روحی گفت: گیاهان دارویی این منطقه معروف بوده و این زیستگاه طبیعی در حوزه گونه های حیات وحش نیز بسیار غنی است كه ازجمله آن می توان پازن، قوچ، گراز، گرگ، شغال، روباه، تشی، خرگوش وموش صحرایی و پرندگانی چون عقاب طلایی ، سار ، جغد ، كبك و باقرقره اشاره کرد.

بازرجان تفرش، تابلویی از دره ها و رودخانه ها

روحی منطقه شکارممنوع بازرجان را یکی دیگر از مناطق طبیعی بکر استان معرفی کرد و گفت:  این منطقه در شمال شهرستان تفرش قرار دارد و البته شاید خیلی ها از وجود آن در استان باخبر نباشند.

وی ادامه داد: در این منطقه به دلیل ویژگی های طبیعی دره ای ،رودخانه ای، کوهستانی و تپه ماهوری تنوع بسیاری در گونه های حیوانی و گیاهی دارد.

روحی افزود: قوچ و میش، کل و بز، گرگ، گراز، کفتار ، شغال، روباه خرگوش، سمور، تشی، کبک ، یهو ،باقرقره ،فاخته ،قمری ، انواع مرغابی و غاز ،حواصیل ،عقاب ،دلیجه ،سهره، انواع لاک پشت و انواع ماهی ها در چشمه های دائمی، آن را منحصر بفرد کرده است.

وی گفت:  پوشش گیاهی چون کاسنی، غازیاقی، شاتره، گل بابونه، گیاه باریجه(بالامبو)و اسپند از جمله گیاهان معروف این منطقه است.

ذخیره گاه های بلوط و سماق در شازند

روحی ذخیره گاه های جنگلی استان را از دیگر مناطق بکر و ناشناخته استان مرکزی عنوان و گفت: ذخیره گاه جنگلی بلوط در شهرسان شازند و سوماقلو در سربند از دیگر جاذبه های  طبیعی و گردشگری استان مرکزی است.

وی ادامه داد: جنگل بلوط شازند در روی تپه سرخ و در ارتفاعات روستای پاکل سرسختی قرار دارد و جنگل های سماق نیز در دره سماقلو در  30 کیلومتری جنوب شرقی شازند و در ارتفاعات روستای خلج قرار دارند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: چنین مناطقِ وسیع و پرجاذبه نیاز به برنامه ریزی برای شناسایی و  همچنین آموزش برای حفظ اکوسیستم دارند.

مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش در ایام بهار از مناظر چشم نوازی برخوردار هستند ،مناظری که می تواند مسافران نوروزی را به ثبت لحظاتی بیاد ماندنی در این مناطق ترغیب کند، البته این لذت بردن می تواند همراه با تمرین فرهنگ حفظ محیط زیست باشد تا این لذت چند برابر شودن گستردگی است. تنوعی که می تواند مسافران نوروزی را برای دیدن این تابلوی طبیعی به استان مرکزی بکشاند.

کد N196019

وبگردی