آفتاب

اولین دورمذاکره مستقیم میان دولت پاکستان و طالبان برگزار شد

اولین دورمذاکره مستقیم میان دولت پاکستان و طالبان برگزار شد

اسلام آباد - ایرنا - دور اول مذاکره های مستقیم میان دولت اسلام آباد و گروه تحریک طالبان پاکستان روز چهارشنبه با هدف پایان دادن به خشونت و درگیری های طولانی مدت در این کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا، منابع خبری پاکستان گزارش دادند، منتخبان دولت پاکستان و طالبان بویژه سرکرده های این گروه شبه نظامی در خصوص برگزاری اولین دور مذاکره مستقیم تاکنون بیانیه رسمی صادر نکرده اند با این حال منابع نزدیک به مذاکره کنندگان دو طرف گفتند که دولت و طالبان موضوع تبادل زندانیان و افزایش مدت آتش بس یکماهه از جانب شبه نظامیان را بررسی کردند.

منابع رسمی پاکستان نیز اعلام کردند: منتخبان دولت اسلام آباد که روز چهارشنبه به منطقه قبیله ای ˈوزیرستان شمالیˈ و از آنجا به منظور نشست با اعضای شورای سیاسی طالبان به نقطه نامعلومی منتقل شدند؛ قرار است شب جاری را در این منطقه بسر برده و گفت وگوهای مستقیم با طالبان را تا روز پنجشنبه ادامه دهند.

ˈمولانا سمیع الحقˈ سرپرست کمیته صلح طالبان (معروف به پدر معنوی طالبان) روز چهارشنبه پس از نشست میان نمایندگان دولت و طالبان در گفت وگو با خبرنگاران گفت: مذاکره های مستقیم (رو در رو) میان دولت و طالبان یک موفقیت بزرگ در راستای احیای صلح و ثبات در پاکستان است.

وی افزود: در این نشست هفت ساعته؛ دو طرف به نقطه نظرهای یکدیگر گوش داده و منتخبان دولت پاکستان و طالبان نیز از هیچ تلاش و اقدامی به منظور پیشبرد مذاکره ها و جلوگیری از متوقف شدن آن دریغ نمی کنند.

با این حال گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان موسوم به (تی تی پی) هیچ اظهار نظری درباره نشست روز چهارشنبه نکرده است.

طالبان پاکستان ماه گذشته به منظور پیشبرد گفت وگوهای صلح، اعلام آتش بس یکماهه کرد و در حال حاضر مذاکره کنندگان طالبان اعلام کردند که آنان از شبه نظامیان می خواهند تا زمان آتش بس را تمدید کنند.

آساق**ا.ر**1095 ** 1552
کد N195900

وبگردی