آفتاب

چهره شهرهای ترکیه انتخاباتی شد

چهره شهرهای ترکیه انتخاباتی شد

آنکارا - ایرنا - شهرهای مختلف ترکیه از جمله آنکارا پایتخت این کشور در آستانه انتخابات شهرداری ها، چهره انتخاباتی به خود گرفت.

کارشناسان سیاسی تحولات جامعه ترکیه را در آستانه انتخابات شهرداری ها که در دهم فروردین ماه برگزار می شود، محکی برای سنجش قدرت رجب طیب اردوغان و صحنه آزمون نظر مردم در انتخابات ریاست جمهوری تابستان آینده ارزیابی می کنند.

در حالی که چهار روز به انتخابات شهرداری ها در ترکیه باقی است، شهرهای مختلف این کشور از جمله استانبول، آنکارا، ازمیر، آدانا، بورسا و بسیاری شهرهای دیگر چهره انتخاباتی به خود گرفت و احزاب مختلف سیاسی با بهره گیری از امکانات تبلیغاتی خود از جمله نصب پلاکاردها، استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی، راه اندازی کارناوال های انتخاباتی، روزنامه ها، شبکه های تلویزیونی دولتی و خصوصی، چاپ بروشور و نصب پرچم های حزبی تلاش دارند نامزدهای خود را معرفی کنند.

بر اساس این گزارش، از میان 27 حزب شرکت کننده در این انتخابات، تبلیغات سه حزب عدالت و توسعه ، جمهوریخواه و حرکت ملی مشهود تر از دیگر احزاب است.

حزب صلح و دمکراسی نیز که هواداران بسیاری در استان های کردنشین ترکیه دارد، بیشترین تبلیغات خود را در این استان ها و استانبول انجام داده است.

بر این اساس و در آستانه انتخابات شهرداری ها در ترکیه درگیری هواداران احزاب نیز افزایش یافته است و بیشتر درگیری بین دو حزب ملی گرای حرکت ملی و حزب دمکراتیک خلق در شهرهای مختلف گزارش شده است.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که انتخابات شهرداری ها در ترکیه در شرایط بسیار حساسی برگزار خواهد شد و این انتخابات جنبه محلی بودن خود را از دست داده و شاید به یکی از مهمترین انتخابات یک دهه اخیر این کشور تبدیل شود.

به باور این تحلیلگران، افزون بر آن، با توجه به تحولات اخیر در ترکیه این انتخابات به یک رفراندوم عمومی برای آزمون مشروعیت و میزان محبوبیت دولت و شخص رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه تبدیل شده است.

در انتخابات محلی ترکیه کاندیداهای اکثریت قریب به اتفاق احزاب سیاسی ترکیه از احزاب بزرگ تا کوچک، چپ و راست، مذهبی و لائیک، ترک و کرد شرکت خواهند کرد.

در نگرش عمومی به این انتخابات شاید به نظر برسد که انتخابات بین نامزدهای این احزاب سیاسی برگزار می شود، ولی انتخابات بعد بیشتری از یک انتخابات محلی را دارد. هر چند نامزدهای این احزاب با کسب آرای مردم به عنوان شهردار، اعضای انجمن شهر و غیره انتخاب خواهند شد ولی در واقع این انتخابات در کل بین رجب طیب اردوغان نخست وزیر و «فتح الله گولن» واعظ بازنشسته مقیم آمریکا برگزار خواهد شد.

افزون بر آن، چهار حزب عدالت و توسعه، جمهوریخواه خلق، حرکت ملی و صلح و دمکراسی که در مجلس ترکیه حضور دارند 23 حزب، آلترناتیو، حزب مستقل، حزب اتحاد بزرگ، حزب دمکرات، حزب دمکراتیک چپ، حزب راه مستقیم، حزب کار، حزب جوان، حزب حق و مساوات، حزب رهایی خلق، حزب ارتقای خلق، حزب دمکراتیک خلق، حزب دعوای آزاد، حزب کارگر، حزب لیبرال دمکرات، حزب ملت، حزب آزادی و همبستگی، حزب سعادت، حزب رفرم و همبستگی عمومی و حزب کمونیست ترکیه نیز در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

به نظر تحلیلگران سیاسی، این بار نیز اکثریت شهرداران و اعضای انجمن شهر از بین کاندیداهای چهار حزب بزرگ انتخاب خواهند شد.

در انتخابات محلی پیشین که در سال 2007 برگزار شد حزب عدالت و توسعه با کسب 38.8 درصد بیشترین آرا را کسب کرد، حزب جمهوریخواه خلق با کسب 1/23 درصد آرا دوم شد و حزب حرکت ملی 1/16 درصد آرا را کسب کرد.

حزب جامعه مدنی که اکثر رأی دهندگانش را اکراد ترکیه تشکیل می دهند با کسب 6/5 درصد آرا رتبه چهارم را کسب کرد. البته در انتخابات پیش رو به خاطر انحلال این حزب، کردهای ترکیه در نواحی کردنشین حول حزب صلح و دمکراسی و در شهرهای بزرگ حول و حوش حزب چپگرای دمکراتیک خلق ها در حال فعالیت هستند.

خاورم ** 230**1545
کد N195812

وبگردی