آفتاب

جان کری وارد اردن شد

جان کری وارد اردن شد

تهران– ایرنا – ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در تلاشی دوباره برای تقویت مذاکرات سازش خاورمیانه وارد اردن شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از امان، این سفر در حالی انجام می شود که خلف وعده رژیم صهیونیستی در زمینه آزادی اسرای فلسطینی بعید به نظر نمی آید.

کری قرار است در جریان سفر به اردن نخست با ˈعبدالله دومˈ پادشاه اردن ملاقات کند.

وی سپس در تلاش برای نزدیک کردن دو طرف فلسطینی و اسراییلی، با ˈمحمود عباسˈ رییس حکومت خودگردان فلسطین دیدار و گفت و گو می کند.

براساس این گزارش، به موجب توافق ماه ژوئیه (تیر – مرداد) در زمینه از سرگیری مذاکرات سازش، تل آویو اعلام کرد که 104 زندانی عرب را که از قبل از توافق اسلو در سال 1993 دربند هستند، در ازای اینکه فلسطینی ها داعیه استقلال ملی شان را از سازمان ملل پس بگیرند، آزاد کند.

تل آویو تاکنون 78 زندانی فلسطینی را آزاد کرده و قرار است تعداد دیگری را طی چند روز آینده آزاد کند، اما این نگرانی وجود دارد که کابینه ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تصویب این اقدام سرباز زند.

از سویی رهبران فلسطینی تهدید کرده اند در صورت آزاد نشدن زندانیان خود طبق وعده داده شده، تلاش دیپلماتیک در سازمان ملل درخصوص احراز یک کرسی دائم را احیا می کنند.

براساس این گزارش، ملاقات کری با عباس تنها 10 روز پس از استقبال ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا از رییس حکومت خودگردان در کاخ سفید انجام می شود، مذاکراتی که مقامات فلسطینی بر دشوار بودن آن مهر تایید گذاشتند.

به رغم ماه ها جلسه و مذاکره بین کری و رهبران فلسطینی و صهیونیستی در منطقه و خارج از آن، دو طرف همچنان اختلافات عمیقی با هم دارند.

محمود عباس هنوز از رسمیت یافتن فلسطین به عنوان یک ناظر غیر عضو در سازمان ملل برای اعمال فشار در جهت کسب عضویت در نهادهای بین المللی و یا چالش طلبی در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی بهره برداری نکرده است.

اما فلسطینی ها هشدار داده اند که در صورت خلف وعده تل آویو از آزاد کردن اسرای فلسطینی، ممکن است رویه دیگری را در پیش بگیرند.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی از طرف فلسطینی می خواهد با کشیدن شدن مذاکرات به فراتر از تاریخ تعیین شده در 29 آوریل (9 اردیبهشت) موافقت کند و تحقق نیافتن این مساله را عاملی برای مختل شدن آزادی اسرا می داند.

در حالی که به مهلت دستیابی به توافق تا 29 آوریل زمان زیادی نمانده است، جان کری که ژوئیه گذشته دو طرف را پس از سه سال به میز مذاکره کشاند، تلاش می کند فشار را برای رسیدن به چارچوب توافق برای پیشبرد مذاکرات به جلو، حفظ کند.

اما موضوع آزادی اسرای فلسطینی تنها موضوع مرافعه نیست که مذاکرات سازش را به خطر می اندازد، بلکه فشار تل آویو بر واشنگتن برای آزادی ˈجاناتان پولاردˈ جاسوس اسراییلی محکوم شده در آمریکا و همچنین ادامه شهرک سازی های این رژیم فضای مذاکرات را مه آلود کرده است.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که آمریکا پیشنهاد آزادی پولارد را در ازای آزادی زندانیان فلسطینی داده است. پولارد در سال 1985 بازداشت و به دلیل جاسوسی از ایالات متحده برای رژیم صهیونستی به حبس ابد محکوم شد.

اما ˈجن ساکیˈ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با رد این گزارش گفت: در حال حاضر برنامه ای برای آزادی پولارد مطرح نیست.

مترجمام**9109**2017
کد N195779

وبگردی