آفتاب

تحلیلگر اقتصادی: ایران بازار مناسبی برای سرمایه گذاری خارجی است

تحلیلگر اقتصادی: ایران بازار مناسبی برای سرمایه گذاری خارجی است

تهران - ایرنا - پایگاه اطلاع رسانی اقتصادی «مارکت واچ» روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: ایران با توجه به جمعیت، وسعت، میزان اندک بدهی ها، ذخایرهنگفت نفت و گاز و رونق بازار سهام جدیدترین بازار نوظهور مناسب برای سرمایه گذاری خارجی در آینده است.

این پایگاه اطلاع رسانی در گزارش خود که به قلم «ماتئو لینن» تحلیلگر اقتصادی منتشر کرد، نوشت: ایران به سرعت می تواند به یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری خارجی در دو دهه آینده تبدیل شود.

لینن نوشت: با توجه به روی کار آمدن دولتی اصلاح طلب در ایران، این کشور در حال برقراری صلح با دشمنان دیرینه اش و باز کردن فضای سرمایه گذاری خارجی است و بازار بورس تهران نیز در سال گذشته بهترین عملکرد را به ثبت رسانده است.

مارکت واچ با اشاره به فشار تحریم ها بر اقتصاد ایران نوشت: ظهور تدریجی ایران به عنوان یک اقتصاد بزرگ و جدید یادآور این موضوع است که با وجود همه مشکلاتی که اقتصاد جهانی با آن مواجه است، هنوز فرصت های زیادی برای رشد اقتصادی وجود دارد زیرا کشورهای جدید به صف کشورهای توسعه یافته می پیوندند.

به گزارش این پایگاه اطلاع رسانی اقتصادی، «چارلز رابرتسون» کارشناس بانک سرمایه گذاری «رنسانس کپیتال» در یادداشت جدیدی درباره ایران نوشت: ایران مانند ترکیه است، اما 9 درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. شالوده های اقتصاد ایران مانند هر بازار نوظهور دیگری جذاب است. این کشور 78 میلیون نفر جمعیت دارد که تقریبا معادل جمعیت ترکیه و بیش از هر اقتصاد نوظهور دیگری در اروپای شرقی است.

ارزش تولید ناخالص داخلی ایران 437میلیون دلار است و این کشور بیست و هفتمین اقتصاد بزرگ جهان است که تقریبا مشابه آرژانتین و تایوان است و از اتریش یا تایلند جلوتر است.

رشد اقتصادی ایران همچنین می تواند در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه دستکم دو برابر افزایش یابد. این کشور به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی بسیار عالی قرار دارد و بین اروپا، روسیه و بازارهای رو به رونق منطقه خلیج فارس واقع شده و به قدر کافی به آسیا برای تجارت با این منطقه نزدیک است.

سطح آموزش در ایران تقریبا به اندازه ترکیه پیشرفت کرده و منابع انرژی ایران برای تامین نیاز اقتصادی این کشور کفایت می کند.

شاخص بورس تهران در سال 2013 میلادی 130 درصد رشد داشت. در حال حاضر کمتر از نیم درصد از سهام ایران در اختیار سرمایه گذاران خارجی است. بنابر این، فرصت های فراوانی برای رشد سرمایه گذاری خارجی در این بازار وجود دارد.

این گزارش می افزاید: دولت «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران اصلاحات اقتصادی را آغاز کرده و تلاش می کند یارانه ها و هزینه ها را کاهش دهد.

مارکت واچ نوشت: در حال حاضر به لغو دائمی و کامل تحریم ها نیاز هست. هیچ اقتصادی نمی تواند همزمان با محدودیت در مراودات تجاری با سایر کشورها جهان رشد کند. ایران باید بتواند برای تامین هزینه های اصلاحاتی که به آن نیاز دارد، نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند.

این گزارش در ادامه لغو کامل تحریم های ایران را عامل افزایش سرمایه گذاری در ایران دانست و نوشت: شرکت های فرانسوی تاکنون خود را آماده سرمایه گذاری در ایران کرده اند. هیاتی از تجار فرانسوی ماه گذشته به منظور زمینه سازی برای انجام معاملات تجاری وارد ایران شد. شرکت خودروسازی رنو روابط با ایران را از سر گرفت و سایر شرکت ها منتظر آغاز فعالیت خود در این کشور هستند.

وجود نزدیک به 80 میلیون نفر جمعیت بازار بزرگی برای شرکت های چند ملیتی اروپایی است به ویژه در شرایطی که روند رشد جمعیت در داخل این کشورها بسیار کند است.

بسیاری از کشورهای بزرگ تاکنون به اقتصاد جهانی پیوسته اند. نیجریه فاصله چندانی با پیوستن به جهان توسعه یافته ندارد، مصر درگیر هرج و مرج داخلی است. کره شمالی نشانه ای که تمایل این کشور برای پیوستن به جهان مدرن را نشان دهد، بروز نداده است، اما ایران می تواند جدیدترین اقتصاد بزرگ جهان باشد که به این روند می پیوندد.

مترجمام**9158**1545
کد N195685

وبگردی