آفتاب

سران کره جنوبی و ژاپن در لاهه دیدار کردند

سران کره جنوبی و ژاپن در لاهه دیدار کردند

تهران - ایرنا - «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن و «پاک کوئن های» رییس جمهوری کره جنوبی روز چهارشنبه علی رغم سردی روابط سال های اخیر دو کشور، در لاهه هلند با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سئول، «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا میزبان این دیدار بود.

روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی به همراه نخست وزیر ژاپن به منظور شرکت در نشست بین المللی هسته ای در لاهه هلند به سر می برند.

نشست سه جانبه سران آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در حالی در حاشیه نشست بین المللی هسته ای در لاهه صورت گرفت که «اوباما» تلاش دارد تا روابط سرد میان کره جنوبی و ژاپن، دو متحد بسیار نزدیک و شرکای عمده آمریکا در جلوگیری از برنامه هسته ای کره شمالی را بهبود بخشد.

این نخستین دیدار «پاک کوئن های» رییس جمهوری کره جنوبی و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن از هنگام به قدرت رسیدن آنان در بیش از یک سال پیش است.

رییس جمهوری آمریکا گفت: در پنج سال گذشته همکاری نزدیک میان واشنگتن، سئول و توکیو موفقیت تغییر بازی با کره شمالی را به همراه داشت.

به گفته باراک اوباما، همکاری سه جانبه پیام قدرتمندی را به پیونگ یانگ فرستاده که تحریکات و تهدیدات با واکنش یکپارچه مواجه خواهد شد.

مناسبات میان توکیو و سئول در این روزها در پایین ترین سطح خود در سال های اخیر قرار دارد که حاکمیت استعماری ژاپن در سالهای جنگ دوم جهانی، در کنار بدرفتاری نظامیان ژاپنی با زنان کره جنوبی و همچنین منافشه ارضی بین دو کشور عامل سردی مناسبات است.

واشنگتن برای بهبود این مناسبات اولویت قایل است، زیرا بیم دارد که اختلاف آشکار بین دو کشور موضع گیری واحد سه کشور در قبال برنامه هسته ای کره شمالی را کمرنگ کند.

کره شمالی همزمان با این نشست دست به شلیک آزمایشی دو موشک میان برد زد که در آب های ژاپن فرود آمد.

«کیم مین سئوک» سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد: آزمایش این موشک ها را اقدام آشکار و همزمان با نشست سران سه کشور در لاهه توصیف کرد.

وی اعلام کرد: کره شمالی تلاش می کند تا با نشان دادن توان هسته ای خود توجه جامعه بین المللی را به سوی خود جلب کند.

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی گفت: سئول و واشنگتن تلاش خواهند کرد که این مساله را در سازمان ملل متحد مطرح کنند.

نشست بین المللی هسته ای از دوشنبه گذشته با حضور برخی سران کشورهای جهان در شهر لاهه در هلند در حال برگزاری است.

«پاک» رییس جمهوری کره جنوبی پیشتر برگزاری هرگونه نشست سران میان ژاپن و کره جنوبی را منتفی اعلام کرده بود و گفته بود: دیدار با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن منوط به پشیمانی صمیمانه توکیو از «خطاهای گذشته» است.

کانون اختلاف دو کشور مسایل لاینحل در ارتباط با مسایل ارضی مربوط به چند جزیره و حاکمیت استعماری ژاپنی ها در سال 1945 میلادی است که نظامیان وقت ژاپنی، زنان کره ای را وادار به کارهای غیراخلافی می کردند.

تاریخ نویسان اعلام کرده اند که در جریان رفتار ناشایست نظامیان ژاپنی 200 هزار زن کره جنوبی و نیز زنانی از کشورهای چین، اندونزی، فلیپین و تایوان مورد سوء استفاده سربازان ژاپنی قرار گرفته اند.

اختلاف کره جنوبی و ژاپن زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که بدانیم که هر دو کشور از متحدان آمریکا بوده و در منطقه برای آمریکا نقش محوری دارند.

«دنی راسل» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا اخیرا از سئول و توکیو درخواست کرد که راهی برای برون رفت از بن بست دیپلماتیک میان خود بیابند.

وی در نشست یک کمیسیون فرعی سنای آمریکا گفت: تاکید مداوم آمریکا این است که طرفین از خود خویشتنداری نشان دهند.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اشاره به الگوی رفتاری آمریکا و ژاپن پس از جنگ جهانی دوم یادآور شد که همه طرف ها می توانند به «تغییر مسیر جو کنونی و ایجاد یک روند مثبت» کمک کنند.

کره جنوبی، ژاپن را متهم می کند که برای سوء استفاده هایی که نظامیان آنها مرتکب شده اند - بویژه در راتباط با به بردگی گرفتن زنان - به اندازه کافی ندامت نشان نداده است.

در پی استماع اعترافات 16 زن کره جنوبی که مورد سوء استفاده قرار گرفته بودند، ژاپن در سال 1993 بیانیه ای را منتشر کرد که به «بیانیه کونو» معروف شد و در آن به دخالت رسمی در مجبور کردن زنان به اعمال خلاف اعتراف شده است. اما دولت «شینزو آبه» چندین بار اعلام کرده است که مدارکی که اساس بیانیه کونو شده است باید دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

مترجمام**1533**1545
کد N195428

وبگردی