آفتاب

دادگاه قانون اساسی اسپانیا همه پرسی کاتالونیا را غیرقانونی دانست

دادگاه قانون اساسی اسپانیا همه پرسی کاتالونیا را غیرقانونی دانست

تهران – ایرنا- دادگاه قانون اساسی اسپانیا، طرح برگزاری همه پرسی در مورد استقلال کاتالونیا را که پیشتر دولت آن را رد کرده بود، مغایر قانون ارزیابی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه، این دادگاه در حکمی اعلام کرد: در چارچوب قانون اساسی یک جامعه خودمختار نمی تواند بطور یکجانبه برای تصمیم گیری در مورد یکپارچگی اسپانیا همه پرسی برگزار کند.

به این ترتیب این دادگاه بخشی از بیانیه ˈحاکمیت طلبیˈ ایالت کاتالونیا را که در ژانویه 2013 میلادی در مجلس این ایالت به تصویب رسیده بود، لغو کرد.

پیشتر دولت مرکزی اسپانیا به ریاست ˈماریانو راخویˈ نخست وزیر علیه این بیانیه و برگزاری همه پرسی به دادگاه قانون اساسی شکایت برده بود و اعلام بی اعتباری بیانیه حاکمیت طلبی ایالت کاتالونیا را خواستار شده بود.

بیانیه حاکمیت طلبی ایالت کاتالونیا که با رای دو سوم نمایندگان مجلس محلی کاتالونیا تصویب شد، از دولت ایالتی خواسته بود تا اقدامات لازم را برای برگزاری یک همه پرسی در این ایالت برای استقلال از اسپانیا صورت دهد. این بیانیه تاکید کرده بود که وجود سه عنصر سرزمینی (خاک)، انسانی (جمعیت) و سیاسی (دولت) به مردم ایالت کاتالونیا اجازه می دهد تا در باره دیگر عنصر حیاتی برای استقلال خود یعنی ˈحاکمیتˈ تصمیم گیری کنند.

ˈآرتور ماسˈ رییس دولت ایالت کاتالونیا می خواهد این همه پرسی در 9 نوامبر (18 آبان ماه) برگزار شود. در این همه پرسی از شرکت کنندگان پرسیده می شود که آیا واقعا می خواهند کاتالونیا به یک دولت تبدیل شود و اگر بله، آیا می خواهند که دولتی مستقل باشد.

کاتالونیا به مرکزیت بارسلون با مساحت 32 هزار و یکصد کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود هفت میلیون و 500 هزار نفر در شمال شرقی اسپانیا واقع شده است. این ایالت به لحاظ مالی، بانکی و امور بندری مهمترین استان این کشور به شمار می رود بطوری که20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا به کاتالونیا اختصاص دارد.

گرایش جدایی طلبی در کاتالونیای اسپانیا در دهه های گذشته چندان شدید نبود اما با ظهور بحران اقتصادی این دیدگاه قوت گرفت که اگر این منطقه کشوری مستقل از اسپانیا بود، مجبور نمی شد بخشی از توان اقتصادی خود را صرف مقابله با بحران بانکی و مالی اسپانیا کرده و خود نیز بدهکار شود.

دولت اسپانیا همواره همه پرسی برای استقلال کاتالونیا را غیرقانونی خوانده است. مجلس نمایندگان اسپانیا باید 8 آوریل (19 فروردین ماه) این مسئله را به بحث بگذارد.

اروپام** 9053 **1575
کد N195301

وبگردی