آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد:

مسافران داخلی و خارجی در نگین گردشگری غرب ایران/ صنعت توریسم حلقه مفقوده توسعه و پیشرفت در اورامانات

مسافران داخلی و خارجی در نگین گردشگری غرب ایران/ صنعت توریسم حلقه مفقوده توسعه و پیشرفت در اورامانات

پاوه ـ خبرگزاری مهر: اورامانات یکی از مناطق خوش آب و هوای غرب کشور و در نقطه ای واقع شده است که مستعد جذب گردشگران داخلی و خارجی فراوانی است. در این خصوص یک کارشناس حوزه توسعه و عمران معتقد است با توجه به وجود جاذبه های فراوان در این منطقه هنوز اقدام خاص و قابل ذکری از سوی مسئولان حتی برای جذب گردشگران داخلی صورت نگرفته و عمدتا گردشگران با توجه به شناخت خود راهی سفر به اورامانات می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه اورامانات به دلیل جایگاه و موقعیت بسیار ویژه اش در تمام فصول سال به ویژه بهار و تابستان، مقصد بسیاری از عاشقان طبیعت است.

این منطقه استعداد بسیار بالایی در بحث گردشگری و صنعت توریسم دارد و بی شک با اندکی همت و تلاش می تواند زمینه های دگرگونی اورامانات را مهیا کرد که این امر از یک سو باعث اشتغال پایدار برای جوانان منطقه می شود و از سوی دیگر باعث رونق اقتصادی استان کرمانشاه می شود.

"فرامرز رشیدی" در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صنعت توریسم امروزه بعنوان بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین صنعت در دنیا محسوب می‌شود. جهانگردی پس از جنگ جهانی دوم به‌عنوان یک منبع پردرآمد ارزی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفت و روز به روز قوت یافت به‌طوری‌که درحال حاضر، مراکز و کانون‌های بسیاری برای خدمات‌رسانی به گردشگران در حال تکاپو هستند و روند روبه رشد آن‌ها، بیانگر مزایای نامحدود و تأثیر چشمگیر آن بر همه امور جوامع است.

رشیدی گفت: فراگیری و اشتغال‌زایی صنعت توریسم، یکی از ویژگی‌های این صنعت اقتصادی پایه است که علاوه بر زودبازده بودن، ظرفیت‌های نامحدودی را نیز برای سرمایه‌گذاری دارد.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند در جهان کنونی، صنعت گردشگری سومین پدیده اقتصادی پویا، پررونق و روبه توسعه پس از نفت و خودروسازی است. این صنعت امروزه به صنعتی بسیار پول‌ساز تبدیل شده و به‌سرعت در حال افزایش در کشورهای پیشرفته با سرعتی بیشتر از رشد سالیانه است.

وی عنوان داشت: ولی در کشور ما، متأسفانه تا به حال این صنعت از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار نگرفته، موانع و مشکلات جذب توریست به‌صورت جدی و راه‌گشا شناسایی نشده و بنابراین برنامه‌ریزی مشخصی نیز در این زمینه صورت نگرفته است.

ICT)، توسعه مکان های اقامتی، رستوران ها و هتل ها، توسعه بهداشت عمومی و همچنین توسعه تسهیلات تفریحی و امور رفاهی، موجب توسعه صنعت گردشگری می شود.

اورامانات مستعد جذب گردشگران داخلی و خارجی فراوانی است

رشیدی در ادامه تاکید کرد: اورامانات یکی از مناطق خوش آب و هوای غرب کشور است که در نقطه ای واقع شده است که مستعد جذب گردشگران داخلی و خارجی فراوانی است. روستاها و شهرهای اورامانات با برخورداری از طبیعت زیبا می‌توانند به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری مطرح نه تنها در داخل بلکه در سطح بین المللی معرفی شود اما نه تنها این ظرفیت‌ها هنوز محقق نشده است، بلکه تاکنون اقدام خاص و قابل ذکری حتی در جذب گردشگران داخلی صورت نگرفته و عمدتا گردشگران با توجه به شناخت خود راهی سفر به اورامانات می شوند.

این کارشناس توسعه و عمران تصریح کرد: گرچه نیاز مبرم هست که اقدامات مقتضی در خصوص ایجاد زمینه های لازم جذب گردشگران داخلی، خارجی و نیز حرفه‌ای صورت پذیرد و با برنامه ریزی مناسب این امور سازماندهی شود.

گردشگری می تواند یک منبع مهم و پایدار برای کسب درآمدهای اورامانات باشد

وی افزود: همجواری این منطقه با کردستان عراق می‌تواند زمینه توسعه گردشگری بیشتر این سامان را فراهم آورد. در صورت برنامه ریزی و تلاش مسئولان، می‌شود بخشی از گردشگران آنسوی مرز را جذب کرد.

یک کارشناس حوزه توسعه و عمران گفت: گردشگری به‌نوبه خود می‌تواند یک منبع مهم و نیز پایدار برای کسب درآمدهای شهرهای اورامانات باشد. این در حالیست که در حال حاضر نبود اینگونه درآمد‌ها باعث شده است که شهرهای منطقه نیازهای زیادی داشته باشد که بسیاری از آن‌ها در آرزوی بودجه‌ای است تا محقق شود.

رشیدی در پایان اظهار داشت: با این اوصاف، شایسته آن است که با اندیشیدن تمهیداتی در این راستا اقداماتی اثربخش انجام گیرد تا که از طریق صنعت گردشگری بتوانیم به توسعه دیارمان دست یابیم.

آنگونه که سخنان این کارشناس حوزه توسعه و عمران بر می آید این است که هنوز عملا کاری در بحث گردشگری و صنعت توریسم به صورت ویژه و اختصاصی در منطقه اورامانات از سوی دولت و مسئولان فرهنگی انجام نگرفته است.

بارها گفته شده است که اگر تنها گوشه ای از استعدادهای طبیعی و خدادادی کرمانشاه در اختیار دیگر استانهای کشور بود، بی شک بهترین و بهینه ترین استفاده ها از آن می شد.

کد N194945

وبگردی