آفتاب
ترکان در جمع خبرنگاران؛

مصوبه شورای هماهنگی مناظق آزاد درباره جاسک در راه مجلس است

مصوبه شورای هماهنگی مناظق آزاد درباره جاسک در راه مجلس است

مشاور ارشد رئیس جمهور گفت: مصوبه شورای هماهنگی مناطق آزاد درباره جاسک برای تبدیل شدن آن به مناطق آزاد تجاری در راه مجلس است.

به گزارش خبرنگار سیاسی مهر، اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای مناطق آزاد بعدازظهر امروز در حاشیه مراسم ختم مادر سید کاظم میر ولد معاون سیاسی وزارت کشور در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا منطقه جاسک به عنوان یک منطقه تجاری آزاد تعیین شده است یا نه گفت: آقای رئیس جمهور جاسک را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی اعلام کردند که الان در شورای هماهنگی مناطق آزاد آن را تصویب کردیم و در مراحل تقدیم به مجلس شورای اسلامی قرار دارد وی افزود: در آنجا به لحاظ ظرفیت‎هایی که در بخش‎های صنعت پتروشیمی، صنایع انرژی بر، و صنایع پالایشی که وجود دارد، محور اصلی آن وزارت نفت هست بررسی خواهد شد.

مشاور ارشد رئیس جمهور ادامه داد: آقای رئیس جمهور دستوردادند، در جاسک پایانه‎ی دوم صادرات نفت ایران به موازات خارک احداث شود، خارک پایانه اول ماست و جاسک پایانه دوم ما، در دریای عمان خواهد شد. و خط لوله‎ای که به طول بیش از هزار و دویست کیلومتر است و نفت خام ایران را به ساحل دریای عمان منتقل می‎کند.

ترکان افزود: قرار است در جاسک تأسیسات صادراتی انبار نفت، و تأسیسات مرتبط با آن احداث شود، که وزیر نفت دستور دادند خط لوله‎ای منشعب از خط هفتم خط صادراتی گاز ایرانی به جاسک آورده شود که بخشی از آن برای صادرات نفت و بخشی هم برای مصارف پتروشیمی و صنایع فولاد در منطقه جاسک استفاده میشود.

مشاور ارشد رئیس جمهور در پاسخ به اینکه آقای رئیس جمهور در اجلاس داوس حضور یافتند و شاهد استقبال فعالان اقتصادی برای حضور در ایران بود آیا تا این لحظه قراردادهایی با کشورهای خارجی در این زمینه به خصوص در مناطق آزاد بسته شده است یا نه پاسخ داد: گفتگوهایی در جریان است ولی هنوز به دلیل فشارهای بین‎المللی بر علیه جمهوری اسلامی ایران هنوز فعالیتی آغاز نشده است، کشورهای غربی رغبت دارند و ارتباط خود را حفظ کردند و گفتگوهای فنی خود را ادامه می‎دهند اما مرحله‎ی عملی زمانی است که از فشار ایالات متحده آمریکا خارج شویم.

ترکان در پاسخ به اینکه ارزیابی شما از نظارت بر بودجه مناطق آزاد چیست؟ گفت: سازمان برنامه و بودجه بر بودجه‎ها نظارت دارد، که این نظارت نظارت برحقی است ما هم از آن استقبال می‎کنیم.

 

 

 

کد N194825

وبگردی