آفتاب

ابراز شادمانی آمریکا از پایان مسوولیت گزارشگر ضد صهیونیستی سازمان ملل

ابراز شادمانی آمریکا از پایان مسوولیت گزارشگر ضد صهیونیستی سازمان ملل

تهران – ایرنا – نماینده آمریکا در سازمان ملل از پایان دوره تصدی گزارشگر مستقل و غیر همسو با اسراییل این سازمان در امور فلسطین که سیاست های رژیم اشغالگر قدس را ˈیادآور نظام آپارتاید و در جهت پاکسازی نژادیˈ نامیده بود، ابراز خوشحالی کرد.

به گزارش خبرگزاری ˈرویترزˈ، ˈریچارد فالکˈ هفته گذشته در نشستی مطبوعاتی سیاست های رژیم صهیونیستی را یادآور مشخصه های استعمارگری، آپارتاید و پاکسازی نژاد توصیف کرد.

ˈسامانتا پاورˈ نماینده آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه دربیانیه ای که نسخه ای از آن به دست رویترز نیز رسید اظهارات فالک را مبتنی بر ˈسیاست هایی ضد اسراییلیˈ نامید.

وی مدعی شد: انتشار اظهارات عجیب و غریب و توهین آمیز فالک وجهه سازمان ملل را تخریب و اثربخشی شورای حقوق بشر آن را تضعیف کرده است!

فالک در نشست مطبوعاتی اش گفت : اوضاع مردم فلسطین هر روز وخیم تر می شود و این با اصول حقوق بین الملل در تعارض است.

وی خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی از سال 2008 میلادی، شهرک های بیشتری در سرزمین های فلسطینی احداث کرده، مردم غزه را دسته جمعی مجازات کرده و ضمن تخریب خانه های فلسطینی ها ، به صورت پیاپی متوسل به اعمال فشار و زور بیش از اندازه شده است.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین همچنین گفت: اسراییل تلاش می کند از طریق لغو مجوز سکونت فلسطینی ها، توقیف دارایی های آن ها و صدور مجوز برای ساخت شهرک های غیرقانونی ، ساختار جمعیتی شرق بیت المقدس را تغییر دهد.

وی افزود: از سال 1996 میلادی تاکنون بیش از 11 هزار فلسطینی از حق زندگی در قدس محروم شده اند و این کار به معنی تبعیض روش مند و ساختاری بر اساس هویت نژادی افراد است و هدف از آن نیز ایجاد بافت جمعیتی متفاوتی در بیت المقدس است.

فالک این اقدام را نوعی پاکسازی نژادی برشمرد و گفت: طی شش سال فعالیت من، همه این موارد که از منظر حقوق بین الملل مردود است ، ادامه یافته و تشدید شده است.

ریچارد فالک، این کار را اشغالگری و ایجاد نظامی مبتنی بر آپارتاید دانست و گفت : تبعیض در این نظام کاملا مشهود است؛ شهرک نشینان اسراییلی از حمایت های حقوقی برخوردار می شوند اما فلسطینی ها در همین منطقه در شرایطی به زندگی خود ادامه می دهند که از هیچ حقوقی برخوردار نیستند.

مقام ارشد آمریکا در سازمان ملل در ادامه اظهاراتش افزود: آمریکا از پایان یافتن سمت فالک که باید بسیار زودتر از این انجام می شد بسیار خرسند است.

فالک در سال 2011 نیز سیاست های فریبکارانه آمریکا را به چالش کشید. وی در وبلاگ خود نوشت: کاملا مشخص است است که مقامات آمریکایی بسیاری از واقعیت های مربوط به حملات یازده سپتامبر 2001 را لاپوشانی می کنند.

او سال گذشته نیز حوادث بمب گذاری در مسابقه ماراتن بوستون را پاسخی به سیاست های خارجی واشنگتن دانست.

رویترز افزود: فالک استاد حقوق دانشگاه پرینستون و شهروند یهودی آمریکا است. دوره شش ساله وی به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فلسطین به پایان رسیده است و انتظار می رود این نهاد به زودی جانشینی برای وی معرفی کند.

یک مقام این نهاد در ژنو گفت جانشین فالک که هنوز معرفی نشده است در تاریخ 1 مه (11 اردیبهشت) رسما عهده دار این سمت خواهد شد.

فالک طی دوره تصدی این سمت بارها مورد انتقاد و حمله ˈسوزان رایسˈ سلف پاور، ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل و نیز دیده بان حقوق بشر قرار گرفت. فالک دیده بان حقوق بشر را سازمان لابی رژیم صهیونیستی لقب داده است.

وی سال گذشته در واکنش به اتهامات غرب علیه خود گفت: اظهارات صادقانه من درباره اوضاع فلسطین و اشغالگری اسراییل باعث شده مخالفانم انتقادات ضد اسراییلی مرا یهودی ستیزی جلوه دهند.

پاور در ادامه ادعاهای خود شورای 47 عضوی حقوق بشر سازمان ملل را نیز به باد انتقاد گرفت و رویکرد این شورا در قبال سیاست های نژاد پرستانه رژیم صهیونیستی را ˈاحمقانهˈ نامید.

ˈجرج دابلیو بوشˈ رییس جمهوری سابق آمریکا این شورا را تحریم کرده بود، اما باراک اوباما به این نتیجه رسید که واشنگتن با برخورداری از یک نماینده در این شورا می تواند آن را از درون متحول و طبق معیارهای خود جهت دهی کند.

خاورم**9156 **1575
کد N194495

وبگردی