آفتاب
لاوروف:

روسیه اصراری به ماندن در گروه هشت ندارد

روسیه اصراری به ماندن در گروه هشت ندارد

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه گروه هشت یک سازمان غیررسمی است تاکید کرد کشورش اصراری ندارد در این گروه باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه در واکنش به مواضع ضدروسی سران غربی گروه هشت گفت: گروه هشت یک باشگاه غیررسمی است، کسی نمی تواند از عضویت در آن انصراف دهد و کسی هم نمی تواند عضوی را اخراج کند.

وی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در لاهه تاکید کرد اگر غربی ها بر این باورند که این گروه از رمق افتاده، روسیه اصراری به ادامه عضویت در آن ندارد. به گفته لاوروف بسیاری بر این باورند که گروه هشت به پایان عمر خود رسیده و اکنون بسیاری از مسائل مطرح شده در این گروه، در گروه 20 مورد بحث قرار می گیرد.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: در حالت کلی، زمینه های دیگری از جمله شورای امنیت سازمان ملل، گروه چهارگانه خاورمیانه و گروه 1+5 برای پاسخگویی به مسائل وجود دارد. لاوروف همچنین در واکنش به گزارشهایی مبنی بر پیشنهاد استرالیا برای دعوت نکردن از روسیه جهت شرکت در نشست آتی گروه 20 گفت: گروه 20 توسط استرالیا تشکیل نشده که بخواهد چنین پیشنهادی مطرح کند، ما همگی این سازمان را تشکیل داده ایم.

در همین حال روزنامه تایمز هند در خبری نوشت اعضای سازمان کشورهای در حال توسعه موسوم به بریکس در واکنش به مواضع ضدروسی غرب، حمایت قاطع خود را از سیاستهای مسکو و شخص "ولادیمیر پوتین" اعلام کرده اند. گفتنی است مواضع دولت روسیه در تحولات اخیر اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به این کشور انتقاد شدید و اقدامات ضدروسی کشورهای غربی را به دنبال داشته است.

کد N194417

وبگردی