آفتاب
عراقچی در گفت وگو با ایسنا،

نشست کمیته فلسطین در حاشیه اجلاس الجزایر برگزار می‌شود

نشست کمیته فلسطین در حاشیه اجلاس الجزایر برگزار می‌شود

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد 5 خردادماه در الجزایر برگزار می‌شود، گفت: در حاشیه اجلاس وزرای خارجه، نشست کمیته فلسطین نیز برگزار خواهد شد.

سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این باره تصریح کرد: براساس آیین کار مدون (سند متدولوژی کارتاهانا - 1996) و رویه معمول در جنبش غیر متعهدها، برای پیگیری و اجرای مصوبات و تصمیمات اجلاس سران، آماده سازی برای برگزاری اجلاس آتی سران و بررسی تحولات جاری، 18 ماه پس از برگزاری اجلاس سران، باید اجلاسی در سطح ورزای امور خارجه کشورهای عضو با عنوان "اجلاس میان دوره‌ای وزرای امور خارجه" در یکی از کشورهای نامزد برگزاری و یا در کشور حائز ریاست بر جنبش برگزار شود.

وی ادامه داد: با توجه به قرار داشتن دوره سه ساله ریاست ایران بر جنبش در نیمه‌ آن، مسوولیت هماهنگی برای تعیین میزبان اجلاس میان دوره‌ای وزرای امور خارجه از جمله وظایف ایران بوده است که بر این اساس در هماهنگی با نمایندگی دائم کشورمان در نیویورک که ریاست دفتر هماهنگی (COB) جنبش را بر عهده دارد و همچنین در پی رایزنی‌های انجام شده، الجزایر نامزد برگزاری این اجلاس شد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: الجزایر با تسلیم دو یادداشت رسمی ضمن اعلام پذیرش میزبانی اجلاس، تاریخ دقیق برگزاری آن را نیز اعلام کرده است.

عراقچی توضیح داد: در یادداشت رسمی سفارت الجزایر در کشورمان اعلام شده است این کشور آماده برگزاری اجلاس وزیران خارجه جنبش در تاریخ 8-5 خردادماه 1393 (29-26 می) است.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری اجلاس وزرای امور خارجه جنبش از طریق نمایندگی دایم کشورمان در نیویورک با طرف الجزایری درحال انجام و هماهنگی است گفت: ایران در مقام رییس جنبش غیرمتعهدها، امکان هدایت مدیریت امور و ایجاد هماهنگی میان کشورها را دارد و برای اجماع‌سازی درباره موضوعات مختلف مطرح در دستور کار اجلاس تلاش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه الجزایر رییس اجلاس وزرای امور خارجه خواهد بود یادآورشد: رییس فعلی و رییس آینده این جنبش می توانند ریاست کمیته‌های تخصصی (سیاسی و اقتصادی) را به عهده داشته باشد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه افزود: پیش‌نویس سند اجلاس میان دوره‌ای وزرای امور خارجه، برگرفته از سند مصوب شانزدهمین اجلاس سران است که در تهران برگزار شده بود.

وی همچنین گفت: در حاشیه اجلاس وزرای خارجه، نشست کمیته فلسطین با دستور کار تعیین شده از سوی دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد برگزار خواهد شد و پیش‌نویس بیانیه تدوین شده مورد تصویب قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N194022

وبگردی