آفتاب

کارشناس هندی: آمریکا دربرابر ایران مقاومت نکند، صداقت نشان دهد

کارشناس هندی: آمریکا دربرابر ایران مقاومت نکند، صداقت نشان دهد

دهلی نو- ایرنا - یک کارشناس هندی با تاکید براهمیت توافق ژنو درجهت رسیدن به یک راه حل نهایی در مورد موضوع هسته ای، از آمریکا خواست در برابر ایران مقاومت را کنار بگذار و صداقت نشان دهد.

پروفسور ˈبصیراحمد خانˈ روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در دهلی نو گفت: اگر اندکی صداقت دراظهارات اخیر ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا باشد، پس باید واشنگتن همه تحریم هایی را که علیه ایران وضع کرده بدون هیچ تاخیری بردارد.

اشاره رییس اتحادیه مسلمانان هند به اظهارات اخیر کری در گفت وگو با صدای آمریکا است. وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت استفاده و تولید سلاح هسته ای گفته که او احترام زیادی برای این فتوا قائل است.

جان کری همچنین گفته که علاوه بر وی، ˈباراک اوباماˈ رییس جمهور آمریکا نیز از چنین فتوایی استقبال می کند.

کارشناس هندی تاکید کرد: وقتی کری و اوباما احترام خود را به فتوای رهبر معظم انقلاب اذعان می کنند چرا آمریکا واقعیت حق مسلم ایران برای داشتن انرژی هسته ای را رها کرده و به تحریم های یک جانبه که رفتاری غیر صلح آمیز است، ادامه می دهد.

پرفسور بصیر احمد خان در پاسخ به نظر دیگر جان کری مبنی براینکه برنامه هسته ای باید شفاف و براساس قوانین بین المللی باشد، گفت: ایران تنها کشوری است که اجازه داده بیشترین تعداد بازرسان از نیروگاه های هسته ای آن بازدید کنند و از این طریق حسن نیت و صلح آمیز بودن برنامه های خود را به همه جهانیان نشان داده است.

رییس سابق دانشگاه آزاد ایندیرا گاندی در ادامه افزود: مقام های آمریکایی بجای قدردانی از ایران برای این همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، می گویند که نسبت به تمایل تهران برای ساخت سلاح اتمی مشکوک هستند.

وی با اشاره به اینکه چنین ادعاهایی نه براساس واقعیت، بلکه نشان دهنده دیدگاه های سیاسی است، گفت: ایران معاهده منع گسترش سلاح های اتمی را به امضا رسانده و مجاز است که فناوری هسته ای و غنی سازی را برای توسعه و آبادانی بکار گیرد.

این کارشناس هندی ضمن تاکید براینکه دولت اوباما نباید بهترین فرصت فراهم شده برای حل مسایل را از دست بدهد، گفت: دولت اوباما باید به همکاری خوب ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 اذعان کند و با حسن نیت و بطور دوستانه در جهت برنامه اقدام مشترک و حل سریع و جامع موضوع هسته ای و برداشتن تحریم های قدم بردارد .

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N194018

وبگردی