آفتاب

اوکراین در صدد تصویب قطعنامه ای در مورد کریمه در سازمان ملل است

اوکراین در صدد تصویب قطعنامه ای در مورد کریمه در سازمان ملل است

تهران - ایرنا - اوکراین پیش نویس قطعنامه ای را در مجمع عمومی سازمان ملل توزیع کرده که همه پرسی اخیر در مورد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را بی اعتبار اعلام می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک ، سند توزیع شده شبیه متنی است که پیشتر طی ماه جاری در شورای امنیت توسط روسیه وتو شد.

متن جدید که بگفته دیپلماتهای سازمان ملل آخر هفته گذشته در بین 193 عضو مجمع عمومی توزیع شده، می گوید : این همه پرسی فاقد اعتبار بوده و نمی تواند مبنای هرگونه تغییر موقعیت جمهوری خودمختار کریمه یا شهر سواستوپل قرار گیرد.

دیپلماتهای غربی به رویترز گفتند: در صورت تصویب مجمع عمومی ، این قطعنامه غیر الزام آور خواهد بود. ولی می تواند یک پیام سیاسی قوی در مورد فقدان حمایت گسترده از روسیه در مورد مسئله کریمه بفرستد در صورتی که اوکراینی ها بتوانند حمایت اکثریت اعضا را از این قطعنامه جلب کنند.

انتظار می رود که مجمع عمومی روز پنجشنبه در مورد بحران اوکراین تشکیل جلسه دهد و این متن را به رای بگذارد.

به گفته دیپلماتها ، نکته مهمی که در قطعنامه وجود دارد منزوی ساختن بیشتر مسکو همزمان با هشدار امریکا و اروپا در مورد احتمال اعمال تحریمهای اقتصادی زیانبار علیه روسیه است.

پیشتر طی ماه جاری ، هیات روسیه در شورای امنیت قطعنامه ای را که همه پرسی در کریمه را بی اعتبار خوانده بود، رد کرد.

برخلاف مجمع عمومی ، تصمیم های شورای امنیت الزام آور است.

در پیش نویس که روز دوشنبه در بین خبرنگاران توزیع شد آمده است،کشورهای عضو سازمان ملل بر ˈ تعهد خود نسبت به حاکمیت ، استقلال سیاسی ، وحدت و یکپارچگی ارضی اوکراین در محدوده مرزهای بین المللی اش ˈ صحه می گذارند.

مترجمام 1403** 1917
کد N193969

وبگردی