آفتاب

درخواست رهبر تایوان برای پایان اشغال مجلس از سوی معترضان

درخواست رهبر تایوان برای پایان اشغال مجلس از سوی معترضان

پکن - ایرنا - ˈما اینگ جیوˈ رییس حکومت تایوان از معترضان خواست به اشغال مجلس این جزیره درپی اعتراض به پیمان تجاری تایوان و چین پایان دهند.

به گزارش ایرنا، رسانه های چین و تایوان اعلام کردند رییس حکومت تایوان همچنین از پیمان خدمات تجاری دو سوی تنگه تایوان دفاع کرد.

تلویزیون تایوان تصاویری پخش کرد که نشان می دهد از روز گذشته نزدیک به دو هزار معترض تایوان به ساختمان های دولتی یورش برده و برخی از آنها را اشغال کرده اند.

این در شرایطی است که پیشتر شماری از دانشجویان تایوان مجلس این جزیره را اشغال کرده اند.

در همین حال گلوبال تایمز از نشریات ارگانی حزب حاکم چین گزارش کرد که روز یکشنبه درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان رخ داده است که در نتیجه آن 120 زخمی شده اند.

رییس حکومت تایوان در سخنرانی روز یکشنبه خود خطاب به مردم این جزیره و معترضان گفت که اگر این پیمان امضا نمی شد تایوان از لحاظ اقتصادی آسیب می دید.

وی افزود که تایوان بشدت به تجارت خارجی وابسته است و به توافقنامه های تجارت آزاد نیاز مبرم دارد. استمرار اعتراضات به روابط اقتصادی دو طرف تنگه تایوان و اقتصاد این جزیره بشدت لطمه خواهد زد.

از روز سه شنبه گذشته 400 دانشجو با شکست حصار امنیتی وارد مجلس تایوان شدند. اقدامی که در تاریخ تایوان بی سابقه توصیف شده است.

وی گفت که معترضان به حاکمیت قانون و دمکراسی ضربه زده اند. آنها باید فورا از مناطق اشغالی خارج شوند.

وی تاکید کرد که تایوان باید با امضای چنین توافقنامه هایی جایگاه خود را به عنوان یک صادرکننده حفظ کرده و توان رقابت بین المللی را افزایش دهد.

با این حال اعتراض کنندگان بر این باورند که این پیمان اقتصادی باعث افزایش فشارهای سیاسی چین بر تایوان خواهد شد.

آنها تاکید دارند که در کوتاه مدت شاید اوضاع به نفع تایوان باشد اما بتدریج استقلال اقتصادی این جزیره در برابر چین از دست خواهد رفت.

آنان تصریح کرده اند که امضای این توافقنامه باعث افزایش امتیازات برای چینی ها و سرمایه گذاران چین شده و بیکاری گسترده ای در تایوان را به دنبال خواهد داشت.

گزارش ها حاکی است که دانشجویانی که مجلس تایوان را اشغال کرده اند در پارلمان اقدام به برپایی مهمانی و برنامه های تفریحی کرده اند.

بر اساس پیمان تجاری امضا شده که پارلمان تایوان هفته قبل تصویب کرد چین در تایوان 80 بخش خدماتی باز خواهدکرد و در مقابل تایوانی ها 64 بخش در چین افتتاح خواهند کرد.

ما اینگ جیو با پیروزی در انتخابات سال های 2008 و 2012 میلادی ریاست حکومت تایوان را برعهده گرفته است.

آساق ** 2100 ** 1611
کد N193894

وبگردی