آفتاب

ناتو: روسیه تهدید بزرگی برای منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا است

ناتو: روسیه تهدید بزرگی برای منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا است

فرمانده ارشد ناتو اعلام کرد که روسیه حجم قابل توجهی از نیروها را در مرزهای خود با اوکراین مستقر کرده است و این احتمال وجود دارد که مسکو بخواهد منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا را در کشور مولداوی که پیشتر جزو اتحاد جماهیر شوروی بود، به خود الحاق کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده ارشد ناتو روز یکشنبه گفت: روسیه برای اینکه به سمت ترانس‌نیستریا حرکت کند، نیروی نظامی کافی در مرز شرقی اوکراین دارد و این بسیار نگران کننده است.

به گفته وی، نیروی نظامی روسیه که اکنون در مرزهای شرقی اوکراین مستقر شده "بسیار بسیار بزرگ و بسیار بسیار آماده‌" است و تهدیدی جدی برای ترانس‌نیستریا به شمار می‌رود. به گفته ژنرال بریدلاو، عملکرد روسیه در قبال ترانس‌نیستریا "بیشتر شبیه یک نیروی مهاجم است تا یک متحد."

ایالت ترانس‌نیستریا باریکه‌ای بین رودخانه نیستر و مرز شرقی مولداوی با اوکراین است. ترانس‌نیستریا در سال ۱۹۹۰، یک سال پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از مولداوی جدا شد و ادعای مالکیت و حکومت بر منطقه شرق رود نیستر را کرد.

در آن زمان این منطقه که بیشتر ساکنانش روس-تبار هستند، نگران بودند مولداوی به رومانی ملحق شود؛ کشوری که زبان و فرهنگ متفاوتی دارد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ترانس‌نیستریا با مولداوی وارد جنگ شد، اما از سال ۱۹۹۲ آتش‌بس اعلام شده است. از آن به بعد این منطقه به عنوان جمهوری پردنیسترویایی مولداویایی اداره می‌شود.

مولداوی این ایالت را "منطقه خودمختار ترانس نیستریا با وضعیت حقوقی خاص" تعریف کرده است. با اینکه ترانس‌نیستریا اعلام استقلال کرده اما سازمان ملل آن را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت نمی‌شناسد.

اما آناتولی آنتونف، معاون وزیر دفاع روسیه امروز در مسکو گفت که این کشور در مورد شمار نیروهایش در مرزها از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کند.

روسیه 10 روز پیش یک تمرین نظامی با حضور ۸۵۰۰ نیروی توپخانه در نزدیکی مرز اوکراین انجام داد.

سه‌شنبه گذشته نیکولا تیموفتی، رئیس‌جمهوری مولداوی درباره تحرکات روسیه برای الحاق ترانس‌نیستریا به سبکی که کریمه را به خاک حود ضمیمه کرد، هشدار داد.

از سوی دیگر میخاییل بورلا، سخنگوی پارلمان ترانس‌نیستریا از روسیه خواسته که این منطقه را ضمیمه خاک خود کند. روسیه هم وعده داده به این درخواست رسیدگی کند.

به گفته ژنرال بریدلاو، روسیه ترانس‌نیستریا را بعد از کریمه دومین منطقه‌ای می‌داند که باید ساکنان روس‌زبانش در این کشور "ادغام شوند."

در همین حال خبرگزاری ریا نووستی روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که در حال حاضر پرچم روسیه بر فراز ۱۸۹ "پایگاه و نهاد" نظامی اوکراین در کریمه افراشته شده است.

در اوکراین، اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری موقت این کشور خواستار آزادی فرمانده پایگاه هوایی بلبک در کریمه شد. این پایگاه در نزدیکی سواستوپل واقع است. تورچینف دستگیری سرهنگ یولی ممچور، فرمانده این پایگاه را "آدم‌ربایی" توصیف کرد.

دیروز نیروهای زرهی با تخریب دیوارها، تیراندازی و پرتاب نارنجک وارد این پایگاه شدند و آن را اشغال کردند. هنوز روشن نیست که آیا این نیرو که نشانی بر لباسهایشان نداشتند، ارتش روسیه بوده‌اند یا شبه‌نظامیان محلی طرفدار روسیه. پیش از آن نیروهای هوادار روسیه پایگاه نیروی دریایی اوکراین در غرب شبه جزیره کریمه را اشغال کرده بودند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دو روز پیش قانون الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را امضا کرد. این شبه جزیره پایگاه ناوگان روسیه در دریای سیاه است.

انتهای پیام

کد N193713

وبگردی