آفتاب

الاخبار: وزیر خارجه لبنان برای بهبود روابط تهران وقاهره تلاش می کند

الاخبار: وزیر خارجه لبنان برای بهبود روابط تهران وقاهره تلاش می کند

بیروت – ایرنا – روز نامه لبنانی « الاخبار» روز دوشنبه نوشت که « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان برای بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران و مصر تلاش می کند.

به گزارش ایرنا، الاخبار به سفر اخیر « نبیل فهمی» وزیرامور خارجه مصر به بیروت اشاره کرد و افزود: فهمی به مقامات لبنانی گفت که آمریکایی ها از وزیران خارجه عرب خواسته بودند قبل از تجاوز به سوریه بر این تجاوز به توافق دست یابند اما مصر آن زمان مخالفت کرد.

وی اضافه کرد: زمانیکه قاهره این درخواست واشنگتن را رد کرد، آمریکا به امارات و عربستان سعودی اعمال فشار کرد و وزیران خارجه این دو کشور نیزبرای قانع کردن مصر به قبول طرح تجاوز به سوریه با من تماس گرفتند اما قاهره باز هم مخالفت کرد.

الاخبار همچنین نوشت که نبیل فهمی در سفر به بیروت بر تمایل مصر برای بهبود روابط با ایران ابراز علاقه کرد و به نظر می رسد که وزیر خارجه لبنان اکنون سرگرم تلاش هایی برای بهبود روابط قاهره و تهران است.

این روزنامه لبنانی افزود : نقش میانجیگرانه برای بهبود روابط تهران و قاهره را « محمد حسنین هیکل» نویسنده بزرگ عرب بطور غیررسمی برعهده داشت اما اکنون تمایل مصر در این خصوص آشکار شده است.

الاخبار همچنین خاطرنشان کرد که جبران باسیل وزیر خارجه لبنان با توصیه های « میشل عون» رییس جریان ملی آزاد لبنان شرایط دیدار وزیر خارجه مصر با « حسین الحاج حسن» از وزیران حزب الله در دولت لبنان را فراهم کرد.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه « ایران اکنون به محور اهتمام بین المللی و منطقه ای تبدیل شده است»، تاکید کرد که مسیر تفاهم ایران و غرب بسیار خوب پیش می رود وپیشنهادی خوبی از کشورهای مرتبط با پرونده سوریه از جمله قطر دریافت شده است.

خاورم ** 1324
کد N193545

وبگردی