آفتاب
واکنش سوریه به سرنگونی جنگنده خود توسط ترکیه :

شکست اردوغان در حل مشکلات مردم ترکیه/آنکارا وارد ماجراجویی بیهوده علیه سوریه نشود

شکست اردوغان در حل مشکلات مردم ترکیه/آنکارا وارد ماجراجویی بیهوده علیه سوریه نشود

وزارت خارجه سوریه با محکوم کردن تجاوزات ترکیه به خاک سوریه، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را غیر قابل توجیه خواند و درباره ادامه این اقدامات ماجراجویانه به اردوغان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری سوریه(سانا)، یک منبع در وزارت خارجه سوریه خاطر نشان کرد هدف از تجاوزات ترکیه به منطقه مرزی کسب طی روزهای جمعه و شنبه گذشته که با توپخانه و تانک صورت گرفت، ایجاد پوشش برای ورود باندهای تروریستی مسلح از خاک ترکیه به داخل سوریه بود.

این منبع افزود این اقدامات تنش آفرین ترکیه در چارچوب سیاستهای خصمانه دولت اردوغان و حمایت آشکار آن از گروههای تروریستی مسلحی قرار دارد که خاک ترکیه را به عنوان پناهگاه و محل تسلیح با هدف کشتار شهروندان بیگناه سوری و نابودی تاسیسات زیربنایی سوریه قرار داده اند.

این منبع تصریح کرد تجاوزات نظامی خطرناک ترکیه بیانگر دخالت آشکار این کشور در تحولات سوریه از ابتدای بحران تا کنون و نشانه ورشکستگی اردوغان در حل مشکلات ملت ترکیه و برآوردن نیازهای آنهاست.

به گفته این منبع، مردم ترکیه با برگزاری تظاهرات گسترده، سیاستهای تجاوزگرانه دولت اردوغان علیه سوریه و همچنین فساد دولت وی را محکوم کرده اند.

این منبع گفت سوریه از دولت اردوغان می خواهد تجاوزگری خود به سوریه و حمایت از تروریسم را متوقف کرده و به قطعنامه های شورای امنیت در این زمینه احترام گذاشته و از غرق کردن ارتش ترکیه در ماجراجویی های بی فایده و غیر قابل توجیه ضد همسایه ای که برای ملت ترکیه، احترام قائل است و به ادامه روابط دوجانبه حسنه تمایل دارد، خودداری کند.

این بیانیه در پی اقدام غیر قابل توجیه ارتش ترکیه در سرنگون کردن یک فروند جنگنده سوریه صورت می گیرد که در حال تعقیب گروههای تروریستی مسلح در منطقه کسب در حومه لاذقیه صورت می گیرد.

سوریه تاکید کرده است اقدام ارتش ترکیه در سرنگون کردن این جنگنده سوری که در حال تعقیب تروریستهای مسلح در داخل سوریه بود، تجاوزی آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه به شمار می رود.

این تروریستها از خاک ترکیه وارد حومه لاذقیه شده و به روستاهای این منطقه حمله ور شدند که با واکنش سریع نیروهای ارتش سوریه روبرو شدند و جنگنده های سوری هم به تعقیب آنها پرداختند که یکی از آنها در داخل خاک سوریه هدف حمله ارتش ترکیه قرار گرفت و سرنگون شد.

این در حالی است که اردوغان و عبدالله گل نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه، سرنگونی یک جنگنده سوری توسط ارتش ترکیه را تبریک گفته اند.

کد N193377

وبگردی