آفتاب

حوثی ها یمن در شمال این کشور دست به اعتراض زدند

حوثی ها یمن در شمال این کشور دست به اعتراض زدند

تهران – ایرنا – صدها شبه نظامی حوثی روز یکشنبه در اقدامی اعتراض آمیز در شمال یمن، یک جاده منتهی به شهر ˈعمرانˈ را مسدود کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از عمران در یمن، این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که درگیری شبه نظامیان حوثی با نیروهای دولتی، 12 کشته برجاگذاشت.

تنش پس از آن اوج گرفت که شبه نظامیان در میانه جاده ورودی شمالی شهر عمران و نزدیک یک پاسگاه ایست و بازرسی ارتش، چادری برپا کردند که همرزمان آنان روز شنبه در آنجا با نیروهای امنیتی درگیر شده بودند.

دیگر شبه نظامیان حوثی که بیشتر تفنگ در دست داشتند، با هدف برکناری فرماندار و فرمانده ارتش در منطقه به اتهام وابستگی به حزب سنی مذهب ˈاصلاحˈ، درون شهر عمران راهپیمایی کردند.

بدنبال تیراندازی روز شنبه میان افراد مسلحی که برای پیوستن به تظاهرات با سلاح هایشان، برای گذر از این پاسگاه ایست و بازرسی پافشاری می کردند و نیروهای ارتش، هشت شبه نظامی، دو نظامی و دو غیرنظامی کشته شدند.

پس از آنکه حوثی ها، اقدام به آوردن نیروهای تقویتی از پایگاه هایشان در شمال این کشور کردند و ارتش حضور خود را تقویت کرد، ریاست جمهوری یمن یک کمیته میانجیگری را برای کاهش تنش ها به عمران اعزام کرد.

این کمیته به شبه نظامیان حوثی به مدت 24 ساعت یعنی تا بامداد دوشنبه مهلت داده است که چادرهای اعتراض آمیز را برچیده، جاده ها را باز کنند و افراد مسلح را کنار بکشند.

ˈاحمد المقدیسیˈ رییس این کمیته گفت: اگر حوثی ها درخواست های خاصی دارند به رییس جمهوری منتقل خواهد شد و ما اکنون نگران تحکیم امنیت و ثبات هستیم.

حوثی ها مسلح به تفنگ های تهاجمی هفته گذشته با رژه رفتن درشهر عمران به همراه خودروهای مجهز به راکت انداز، خواستار برکناری آنچه که دولت فاسد می نامیدند، شدند.

حوثی ها که از رانده شدن به حاشیه در دوره ˈعلی عبدالله صالحˈ رییس جمهوری این کشور که در سال 2012 برکنار شد، گلایه مند هستند، سال ها با دولت مرکزی در صنعا می جنگیدند.

Ahmed al-Makdissi, Ali Abdullah Saleh

مترجمام**1486**1552
کد N193194

وبگردی