آفتاب

گمانه زنی یک اقتصاد دان: کف درآمد برای گرفتن یارانه 2 میلیون تومان می شود

گمانه زنی یک اقتصاد دان: کف درآمد برای گرفتن یارانه 2 میلیون تومان می شود

تسنیم نوشت:

یک اقتصاددان با اشاره به اختلاف نظر اعضای دولت برای زمان اجرای فاز دوم هدفمندی، تحقق نرخ تورم ۲۵ درصدی در سال جاری را بعید دانست و گفت: دیدگاه دولت برای حذف یارانه، تعیین کف درآمدی حقوق ماهانه ۱.۸ تا ۲.۲ میلیون تومان است.
ابوالقاسم حکیمی‌پور ، با اشاره به گذشت بیش از سه سال از اجرای مرحله اول قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، گفت: شروع فاز اول هدفمندکردن یارانه‌ها بسیار خوب بود به گونه‌ای که برخلاف پیش بینی برخی از کار‌شناسان تورم 50 درصدی با اجرای این قانون محقق نشد.
او با بیان اینکه در شش ماهه اول اجرای فاز اول هدفمندکردن یارانه‌ها نرخ تورم کمتر از 30 درصد بود، گفت: اما متأسفانه بعد از شش ماه نخست از اجرای این قانون دولت قبل وارد فاز حاشیه‌ای شد و نظارت بر اجرای هدفمندی یارانه‌ها را انجام نداد و همین امر تورم 40 درصدی را به همراه آورد.
این کار‌شناس اقتصادی با اشاره به ضرورت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تأکید بر اجرای آن در قوانین برنامه و بودجه، گفت: اما با توجه به تأکید دولت بر اجرای این قانون در سال 93 مخالفت‌هایی از سوی معاون اول رئیس جمهور مشاهده می‌شود.

حکیمی‌پور درباره تعیین کف درآمدی برای پرداخت یارانه درسال 93، گفت: کف درآمدی در حقیقت به معنای خط فقر است ولی طی چند سال گذشته بانک مرکزی که مسئولیت محاسبه و اعلام خط فقر را برعهده دارد از ارائه آمار در این زمینه خودداری کرده است.
این کار‌شناس اقتصادی با بیان اینکه نظر دولت برای تعیین کف درآمدی رقمی بین یک میلیون و 800 هزار تومان تا دو میلیون و 200 هزارتومان است، گفت: بانک مرکزی متولی تعیین کف درآمدی (خط فقر) می‌باشد ولی هنوز این نرخ را اعلام نکرده است.

او گفت: تا زمانی که کف درآمدی و خط فقر تعیین نشود نمی‌توان مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و حذف دهک‌ها را انجام داد و این نکته‌‌ همان دیدگاه معاون اول رئیس جمهور است.


23231

 

کد N192818

وبگردی