آفتاب

دانشکده شرق شناسی ورشو لهستان میزبان جشن نوروز ایرانیان

دانشکده شرق شناسی ورشو لهستان میزبان جشن نوروز ایرانیان

برلین - ایرنا - مراسم جشن نوروز در ورشو لهستان با حضور نمایندگان جامعه دیپلماتیک، ایران شناسان لهستانی و علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایرانی و همچنین جمع کثیری از هموطنان مقیم به میزبانی دانشکده شرق شناسی دانشگاه ورشو برگزار شد.

به گزارش ایرنا در این مراسم که به همت سفارت کشورمان در لهستان و با همکاری دانشکده شرق شناسی دانشگاه ورشو برگزار شد،ابتدا چهار تن از اساتید ایران شناس دانشگاه ورشو درمورد فرهنگ و هنر ایرانی و همچنین آداب و رسوم این کشور از جمله نوروز باستانی سخنرانی کردند.

صمد علی لکی زاده سفیر ایران در لهستان نیز طی سخنانی با اشاره به تاریخچه نوروز به بیان اهمیت بزرگداشت این جشن و سنت تاریخی ایرانیان پرداخته و خاطرنشان کرد: نوروز علاوه بر ایران در ده کشور دیگر نیز جشن گرفته می شود که این موضوع نشانگر تاثیر فرهنگ ایرانی بر سایر کشورهاست.

در مراسم جشن نوروز در دانشکده شرق شناسی شهر ورشو پایتخت لهستان،نوای دو تار خراسانی و و موسیقی مقامی خراسان توسط دو تن از هنرمندان ایرانی در فضای سالن طنین انداز شد.

در سپتامبر سال 2009 نوروز به عنوان یک میراث فرهنگی توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ( یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در فوریه سال 2010 روز 21 مارس را به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان با ریشه ایرانی به رسمیت شناخته و این روز را در تقویم خود جای داد.

در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نوروز جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از 3 هزار سال دارد و امروزه بیش از 300میلیون نفر آن را جشن می گیرند، توصیف شده است.

در 27 مارس سال 2010 نخستین دوره جشن جهانی نوروز در تهران برگزار و این شهر به عنوان دبیرخانه نوروز شناخته شد.

اروپام** 1701//1770
کد N192805

وبگردی