آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

دیپلماسی پارلمانی در سالی که گذشت / 9 سفر خارجی و بیش از صد ملاقات لاریجانی با مقامات پارلمانی

دیپلماسی پارلمانی در سالی که گذشت / 9 سفر خارجی و بیش از صد ملاقات لاریجانی با مقامات پارلمانی

برقراری ثبات و امنیت در منطقه، ایجاد رابطه تعاملی با کشورهای همسایه و نیز گسترش روابط فی مابین همواره از اولویت های نخست جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی بین الملل بوده است حال آنکه نادیده نباید گرفت که دیپلماسی پارلمانی طی یک سال گذشته گام های موثری را در این زمینه برداشته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، رفت و آمدهای دو و چند جانبه پارلمانی، تشکیل گروه های دوستی پارلمانی در مجالس کشورها، حضور نمایندگان در هیأتهای اعزامی از سوی وزارتخانه ها، حضور و مشارکت نمایندگان مجالس در مجامع بین المللی پارلمانی و حتی نظارت مستقیم بر تصمیمات بین المللی دولتها درقالب تصویب یا رد طرح ها، پیشنهاد لوایح، قرار دادها و توافق نامه های بین المللی، الحاق یا عدم الحاق به کنوانسیونهای بین المللی را می توان در زمره دیپلماسی پارلمانی کشورها برشمرد که جمهوری اسلامی ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل مجلس شورای اسلامی آرام آرام خود را به این فضا وارد کرد و توانست در حوزه دیپلماسی پارلمانی با میزبانی از مقامات کشورهای دیگر از یک سو و اعزام هیات های پارلمانی به خارج از کشور از سوی دیگر عرض اندام کند.

نگاهی به فعالیت پارلمان جمهوری اسلامی ایران در سالی که گذشت خود مبین این است که مجلس شورای اسلامی طی سال 92 علاوه بر میزبانی از گروه های پارلمانی کشورهای دوست و اعزام هیات های پارلمانی به سایر کشورها توانست میزبان نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی باشد.

در سالی که گذشت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بیش از 20 دیدار با روسای مجالس، معاونان رئیس جمهور و وزرا و مقامات کشورهای مختلف انجام داد، به 9 کشور اروپایی و آسیایی سفر کرد و در نهایت علاوه بر حضور در اجلاس بین المجالس ژنو میزبان کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی در تهران بود.

فروردین 92 / دیدار با رئیس مجلس عمان

علی لاریجانی در 24 فروردین سالی که گذشت نخستین دیدار پارلمانی خود را در آغاز سال نو با رئیس مجلس عمان در تهران انجام داد و در این دیدار بر گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور تاکید کرد تا از این گذر نگاه مثبت به توسعه مناسبات دوستانه با عمان در همه زمینه‌ها مبتنی بر ایجاد روابط پایدار و در راستای منافع ملت‌های منطقه را را تقویت کند.

 


رئیس مجلس عمان نیز در این دیدار با اشاره به مواضع کشورمان در قبال آرمان ملت فلسطین و دفاع از حقوق مردم مظلوم این سرزمین، گفت: موضع ایران در دفاع مردم فلسطین، موضعی شرافتمندانه و موجب افتخار امت اسلامی است بر این اساس دولت و ملت عمان احترام خاصی برای جمهوری اسلامی ایران قایل هستند.


اردیبهشت 92 / دیدار با نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه


اما کمتر از یک ماه بعد رئیس مجلس شورای اسلامی در 4 اردیبهشت با نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه در تهران دیدار کرد و در آن دیدار تحولات سوریه را در سدر مذاکرات خود با این مقام بلندپایه روسیه قرار داد تا از این گذر بر طرح‌های خطرناکی که برای ایجاد تغییرات طولانی مدت در منطقه در حال جریان است اشاره و نسبت به ماجراجویی دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران و روسیه برای مشکل آفرینی در سوریه هشدار دهد که این وضعیت استمرار همکاری‌ها و رایزنی‌های گسترده بین دو کشور را اقتضا می‌کند.

لاریجانی در آن دیدار این را هم گفت که بر کسی پوشیده نیست جمهوری اسلامی ایران در راستی‌آزمایی هسته‌ای از خود صداقت کامل نشان داده است و معیار حقیقی آن فتوای شرعی رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای است.

اوماخونوف، نایب رئیس فدراسیون روسیه نیز در این دیدار ضمن تأکید بر مواضع نزدیک و مشترک دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله تحولات منطقه‌ای و جهانی گفت: ما بر حمایت تغییرناپذیر روسیه از حقوق همه‌جانبه ملت ایران تاکید می‌کنیم.
 

خرداد 92 / دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی کویت

علی لاریجانی در 19 خرداد 92 با رئیس گروه پارلمانی کویت در تهران دیدار کرد و در این دیدار طرح اختلاف میان کشور‌های اسلامی را دسیسه دشمنان و امت اسلامی خواند و گفت: بعضی از قدرت‌های با ایجاد هراس میان کشور‌های اسلامی و تقویت گروه‌های تندرو و افراطی در منطقه، به دنبال ایجاد اختلاف و تضعیف ملل اسلامی هستند.

وی در این مسیر بر ضرورت تقویت و تحکیم وحدت و انسجام میان امت اسلامی و انجام گفت‌وگوها و رایزنی‌های مستمر میان کشور‌های مسلمان در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران سوریه گفت‌وگوهای سیاسی میان گروه‌ها و جریانات مختلف سوری را تنها راه‌حل بحران در این کشور خواند و تصریح کرد: نمی‌توان با سلاح، دیپلماسی را در سوریه جلو برد.

مرداد 92 / دیدار با معاون رئیس‌جمهور نیکاراگوئه


رئیس مجلس شورای اسلامی در 6 مرداد که همزمان با 19 ماه رمضان بود، ضیافت افطاری با حضور سفرای کشورهای اسلامی برگزار کرد و در این ضیافت میزبان سفرای کشورهای اسلامی، سفرای مسلمان کشورهای غیراسلامی و سازمان‌های مربوط به کشورهای اسلامی مانند دبیرخانه بین‌المجالس اسلامی بود.

لاریجانی اما در 13 مرداد سال گذشته با معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار  بر ظرفیت‌های بسیار زیاد در عرصه‌های اقتصادی، ‌صنعت و انرژی در بخش‌های خصوصی و دولتی ایران که می‌تواند به افزایش سطح مبادلات دو کشور کمک کند تاکید نمود.

عمر هالسنونس، معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه نیز در این دیدار با اشاره به نزدیکی نقطه نظرات سیاسی میان دو کشور گفت: دولت نیکاراگوئه ایران را کشوری مستقل در مسائل بین‌المللی می‌داند و همواره از مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف به ویژه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دفاع کرده است.

شهریور 92 / سفر به ترکمنستان


رئیس مجلس در روز جمعه 15 شهریور به منظور انجام سفری سه روزه عازم ترکمنستان شد و در جریان این سفر با قربان قلی بردی محمد‌اف، رئیس جمهور ترکمنستان دیدار دو جانبه انجام داد و پس از آن در جریان سفر با حضور در پارلمان ترکمنستان، دانشگاه مختوم‌قلی فراغی عشق‌آباد و در جمع ایرانیان مقیم این کشور به ایراد سخنرانی های جداگانه پرداخت.

وی پس از پایان سفر سه روزه خود در فرودگاه مهرآباد به تشریح دستاوردهای این سفر پرداخت و گفت: یکی از مباحثی که در این سفر با رئیس جمهور و مسئولان اجرایی ترکمنستان مطرح شد، بحث مرتفع شدن برخی مشکلات اجرایی برای تجار ایرانی بود که قرار شد این مسائل و مشکلات تجار از جمله روادید در کمیسیونی مشترک بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد و بعد از مشخص شدن زمان اولین جلسه این کمیسیون طرفین در زمینه مسائل مختلف تفاهم‌نامه امضا خواهند کرد.

 

 

لاریجانی توافق برای امضاء تفاهم نامه بین وزرای دادگستری ایران و ترکمنستان برای تبادل زندانیان دو کشور، ارتباط بیشتر کمیسیون های تخصصی دو پارلمان و همچنین همکاری تنگاتنگ با یکدیگر در مجامع بین‌المللی، مشارکت تمامی کشورهای منطقه برای جلوگیری از تروریسم، افراطی گری و جنگ‌طلبی‌ها نه تنها در سوریه بلکه در تمامی کشورها باید همه کشورها، بازسازی و مرمت قدمگاه امام رضا علیه السلام در مرو که یکی از آثار تاریخی- مذهبی به شمار می ‌آید را از دیگر دستاوردهای این سفر دانست.



مهر 92 / سفر به سه کشور صربستان، سوئیس و کرواسی

 

لاریجانی عصر روز شنبه 13 مهر میزبان سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بود و در این دیدار در طرف پیرامون ضرورت گسترش روابط و همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف به ویژه از نظر اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم تاکید کردند.

 



رئیس مجلس شورای اسلامی 13 مهر سال 92 تهران را به مقصد صربستان ترک کرد و در جریان این سفر دو روزه به صربستان ضمن دیدار و رایزنی با مقامات عالی رتبه صرب، از موزه مارشال پیتو  مسجد بایراک‌لی و کلیسای سنت ساوا بازدید کرد.

ملاقات با رئیس‌جمهور صربستان، دیدار با رئیس پارلمان صربستان در محل پارلمان این کشور،  حضور در مصاحبه مطبوعاتی دو رئیس مجلس و دیدار با نخست‌وزیر صربستان در محل ساختمان دولت این کشور از برنامه هایی لاریجانی در جریان این سفر دو روزه بود.

وی همچنین در این سفر در دانشکده حقوق بلگراد سخنرانی و پس از آن در ضیافت پارلمان صربستان به میزبانی معاون رئیس پارلمان این کشور شرکت کرد.

سفر به سوئیس

لاریجانی پس از اقامت دو روزه در صربستان 16 مهر برای شرکت در یکصد و بیست و نهم اجلاس بین المجالس ژنو وارد سوئیس شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین روز سفر خود طی سخنرانی در نخستین اجلاس بین المجالس به برخی از مهمترین عوامل ایجاد ناامنی در جهان و اهمیت خلع سلاح هسته‌ای و نیز نقش پارلمانهای کشورها در تحقق این موضوع اشاره کرد و گفت: اولین عامل، سلاح‌های کشتار جمعی به خصوص تسلیحات هسته‌ای در همین مقدار انباشت فعلی است که ظرفیت نابودی چندباره کره زمین را دارد.

وی همچنین با اشاره به ادعای آمریکا در خصوص حمله نظامی علیه ایران افزود:  آمریکا با کمال وقاحت مرتبا تکرار می‌کنند که گزینه نظامی روی میز است. گرچه نه آمریکا جرات آن را دارد که به ایران تجاوز کند و نه ملت ایران اهمیتی برای این حرفهای بی‌حساب قائل است اما کسانی که زبان تهدید را به کار می‌برند قصد ایجاد ناامنی روانی را دارند.

لاریجانی این را هم گفت که دولت‌هایی که رژیم صهیونیستی را در توسعه مخفیانه و ذخیره غیرقانونی سلاح‌های هسته‌ای یاری می‌کنند، فعالانه در تحریم ایران که صراحتا اعلام کرده سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در تحریم سلاح کشتار جمعی فتوا صادر کردند و تمام مراکز هسته ای ایران نیز تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، مشارکت می کنند.

 



وی به اهمیت اجلاس بین المجالس جهانی اشاره کرد و گفت: در اکثر کشورها، پارلمان‌ها از قدرت برخوردارند اگر در این زمینه گامی برای این مجمع متصور باشد، این است که تصمیم بگیریم اگر تا به حال قانون منع تولید و نگهداری سلاح های کشتار جمعی تصویب نکرده‌اند، آن را به تصویب برسانیم و دولت‌ها را ملزم کنیم تا معاهده «ان.پی.تی» را بپذیرند و اگر دارای سلاح هسته‌ای هستند مطابق معاهده «ان.پی.تی» در جهت تحقق ماده 6 آن، ظرف مدت معینی با کمک IAEA آن‌ها را معدوم کنند و جلوی تولید سلاح‌های خطرناک جدیدی که اخیرا مطرح است که برخی قدرت‌ها کشف کردند را بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در حاشیه این اجلاس دیدارهای جداگانه ای با روسای پارلمان های ارمنستان، کویت، پاکستان، لبنان، عمان، الجزایر، ایرلند، میانمار، سوریه، عراق، سوئیس، افغانستان، اکوادورو آفریقای جنوبی نیز انجام داد و در تمام این دیدارها ضمن تاکید بر ضرورت افزایش همکاری های پارلمانی در بین کشورهای مختلف حل بسیاری از مشکلات منطقه ای و فرامنطقه ای را در گرو تعاملات دیپلماتیک بین پارلمان های کشورها دانست.

سفر به کرواسی


لاریجانی پس از پایان اجلاس بین المجالس ژنو عازم کرواسی شد و 18 مهر در فرودگاه زاگرب پایتخت کرواسی مورد استقبال نایب رییس و مشاور رییس پارلمان این کشور قرار گرفت.

لاریجانی در اولین برنامه کاری خود در سفر به کرواسی، در پارلمان کرواسی حضور یافت و با «یوسیپ لکو» رئیس مجلس این کشور دیدار و گفتگو کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در این دیدار به تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور ایران و کرواسی اشاره کرد و خواستار ایفای نقش بیشتر این گروه‌ها در روابط دو کشور شد.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات وی با همتای کرواتش در راستای گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی، پارلمانی و فرهنگی صورت گرفت، ادامه داد: ما در موضوع تروریسم و نگرانی‌هایی که در منطقه وجود دارد با یکدیگر هم‌فکر بودیم و اعتقاد داریم باید با موضوع تروریسم به صورت جدی برخورد شود.

 



لاریجانی پس از بازدید از بنای دینی کرواسی و با اسقف اعظم کرواسی، دیدار با معاون اول نخست وزیر کرواسی، دیدار با مفتی اعظم کرواسی و تاکید بر اتحاد منطقه ای برای برون رفت از مشکلات، دیدار با «ایوو یوسیپوویچ» رئیس جمهورکرواسی این کشور را پس از دو روز اقامت به مقصد تهران ترک کرد.

رئیس قوه مقننه 29 مهر میزبان هیئت پارلمانی از کشور غنا شد و پس از دیدار دوجانبه و رایزنی با رئیس پارلمان غنا در کنفرانسی مطبوعاتی بر وجود زمینه های بسیار مناسب همکاری های مشترک پارلمانی، سیاسی و اقتصادی تاکید کرد و گفت تمام این ظرفیت ها می تواند فعال شود.

وی این را هم گفت که در جریان رایزنی های دوجانبه درباره مقدمات همکاری دو پارلمان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.


آبان 92 / عزیمت به چین


رئیس مجلس شورای اسلامی بامداد سه شنبه 7 آبان به دعوت "جانگ د جیانگ" رئیس پارلمان چین عازم این کشور شد تا در شانگهای با همتای چینی خود دیدار و رایزنی های پارلمانی را در دستور کار قرار دهد.

ملاقات با خانم "این ایکوای رئیس کنگره خلق شانگهای، دیدار با " شی جین پینگ" رییس جمهور چین نیز از دیگر برنامه های سفر لاریجانی به کشور خلق چین بود.

 



پس از پایان این سفر اما یک کارشناس چینی در ارزیابی از تاثیر سفر هیات پارلمانی ایران به این کشور اظهار کرد: ارتقای سطح روابط پارلمانی دو کشور باعث گسترش روابط در قلمروهای مختلف به خصوص در عرصه دیپلماسی عمومی و روابط فرهنگی می شود.

وی تاکید کرد: مجالس ایران و چین می توانند با استفاده از این فرصت و با برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسب پیشرفتهای خوبی را برای دو ملت به ارمغان آورند؛ توسعه مناسبات میان مجالس چین و ایران می تواند باعث تقویت روابط دولتهای دو کشور و دیگر نهادهای ذی ربط شود.


میزبانی از رئیس پارلمان اندونزی


لاریجانی در 28 آبان میزبان مرزوقی علی رئیس پارلمان اندونزی در مجلس شورای اسلامی بود و در جریان این میزبانی از هیات پارلمانی کشور دوست و همسایه مالزی، بر توسعه روابط پارلمانی و نقش تعیین کننده آن بر رفع بحران های منطقه تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همکاری پارلمانی بین دو کشور خوب است، افزود: سفر مرزوقی علی به ایران پایه‌ای برای گسترش روابط دو کشور است.

وی افزود: دیپلماسی پارلمانی بخشی از دیپلماسی کشورها را شکل می‌دهد، روابط دو کشور ایران و اندونزی روابط بسیار خوب و رو به پیشرفت است و بسیار خوب جلو رفته است.

رئیس مجلس اندونزی نیز ضمن تاکید بر اینکه روابط پارلمانی خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و اندونزی وجود دارد گفت: در سیستم دموکراسی اندونزی پارلمان قدرت خاصی دارد، همه توافقنامه‌ها در کشور اندونزی باید به تصویب مجلس برسد پارلمان نماینده مردم است که به طور مستقیم انتخاب شده است.


آذر 92 / میزبانی از رئیس مجلس لبنان


رئیس مجلس شورای اسلامی 4 آذر سالی که گذشت میزبان هیات پارلمانی از کسور لبنان بود که در راس این هیات نبیه بری، رئیس مجلس لبنان قرار داشت. لاریجانی پس از دیدار و گفتگو با همتای لبنانی خود در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: نظرات ایران و لبنان درباره تقویت مقاومت و همچنین حل مسائل پیچیده منطقه و ایجاد ثبات در منطقه به هم نزدیک است.

 


وی افزود: ایران همیشه یک نگاه دوستانه‌ای نسبت به کشورهای عربی و اسلامی داشته که گاهی برخی اختلافات ایجاد می‌شود که باید از زمان آن استفاده کرد تا درک درستی نسبت به حل مسائل منطقه‌ای حاصل شود.

رئیس پارلمان لنبان نیز بر مذاکرات مثبت و سازنده دو جانبه پیرامون موضوعات پارلمانی و منطقه ای تاکید کرد.

سفر هیئت پارلمانی ایران به عمان


لاریجانی 13 آذر 92 در ادامه مناسبات و گسترش روابط پارلمانی، به دعوت رئیس مجلس عمان عازم این کشور شد.

وی هدف از این سفر را توسعه همکاری های پارلمانی، پیگیری توافقات آخرین سفر پادشاه عمان به ایران و گفت و گو درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی عنوان کرد.

رئیس قوه مقننه در جریان سفر خود به عمان با پادشاه و رئیس پارلمان عمان دیدار و گفتگو کرد.


دی 92 / دیدار با مقامات ایتالیا، ایرلند و کنیا


لاریجانی در نخستین روز از دی ماه سال گذشته با خانم اما بونینو وزیر خارجه ایتالیا دیدار و گفتگو کرد.

رئیس مجلس در این دیدار از همکاری دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی به‌ویژه انرژی،‌ صنایع و زیرساخت‌های عمرانی به‌عنوان زمینه های بالقوه مهم همکاری‌ها در آینده نام برد.

رئیس قوه مقننه 21 دی ماه نیز با پت برین رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایرلند دیدار کرد و در این دیدار گسترش مراودات سیاسی، اقتصادی و پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ایرلند را بسیار مهم دانست.

لاریجانی در 22 دی ماه نیز در مجلس شورای اسلامی میزبان رئیس مجلس کنیا شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به تبادل نظر پیرامون سرمایه گذاری در حوزه انرژی، معدن و کشاورزی در این دیدار اشاره کرد و گفت: سطح روابط تجاری بین دو کشور خیلی بالا نیست اما یکی از مقاصد سفر رئیس مجلس کنیا به ایران باز شدن درهای همکاری در زمینه های مختلف است که امیدواریم نتیجه بخش باشد.


بهمن 92 / اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی


رئیس قوه مقننه در ادامه استحکام بخشی به مناسبات دیپلماسی پارلمانی، 8 بهمن سالی که گذشت با کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل و رئیس گروه موسوم به متنفذین دیدار و گفتگو کرد.

محور اصلی رایزنی های لاریجانی در این دیدار بحران سوریه و معضلات ناشی از ناامنی و بی ثباتی در منطقه بود.

وی افزود: پس از اشغال عراق و افغانستان عرصه بین‌الملل با پدیده نوتروریزم مواجه گردید که طی آن جریان‌های به شدت تندرو و افراطی در مناطق مختلف جهان در همه قاره‌ها و سرزمین‌ها به اقدامات تروریستی مبادرت نموده‌اند.

 



لاریجانی ادامه داد: مشکل سوریه تنها راه‌حل سیاسی دارد و محاسبات اشتباه برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باعث پیچیدگی و تشدید شرایط این کشور شده است.

در این دیدار همچنین کوفی عنان گفت: اعضای گروه متنفذین از ابتدا بر این باور بودند که ایفای نقش بازیگران مهم منطقه‌ای همچون جمهوری اسلامی ایران در حل بحران سوریه غیرقابل انکار و ضروری است.


سفر دو روزه به تونس

لاریجانی 17 بهمن به منظور شرکت در جشن تصویب قانون اساسی جدید تونس تهران را برای انجام سفری دو روزه به مقصد تونس ترک کرد.

وی در جریان این سفر دو روزه رئیس جمهور، رئیس و نائب رئیس مجلس تونس، وزیر خارجه و ولیعهد مراکش، رئیس مجلس عراق، رئیس مجلس لیبی و رئیس جمهور لبنان دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی در جشن تصویب قانون اساسی جدید تونس گفت: تنها راه مقابله با کشورهای زورگو مقاومت است و اگر امروز ملت فلسطین می خواهد به آرمان ها و سرزمین خود برسد راهی جز مقاومت ندارد.

وی این را هم گفت که آمریکایی ها تلاش کردند که انقلابهای عربی را عقیم کرده و از مسیر اصلی منحرف کنند تا در نهایت اسرائیل از آن بهره ببرد، اما در این شرایط تنها راه حل کشورهای منطقه پایبندی به مقاومت و وحدت اسلامی است.


اجلاس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه دیپلماسی پارلمانی، 23 بهمن سالی که گذشت میزبان یکی از بزرگترین اجلاس های بین المللی بود؛ نهمین اجلاس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در تهران و به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در حالی برگزار شد که 47  کشور اسلامي و 15 سازمان ناظر در اين دوره از اجلاس مجالس اسلامي حاضر شدند.

لاریجانی در نخستین روز از این اجلاس دو روزه در جمع هیئت های پارلمانی کشورهای عضو با اشاره به اینکه این اتحادیه می‌تواند نقش‌ بسیار مهمی در ایجاد اتحاد در بین کشورهای اسلامی ایفا کند، افزود: پارلمان‌ها نقش استراتژیکی در صحنه داخلی کشورها دارند لذا این اتحادیه می‌تواند نقش بسیار بالقوه و مهمی را در مقابله با چالش‌هایی که دنیای اسلام با آن مواجه است ایفا کند.

وی افزود: امروز کشورهای اسلامی با فشارها و بحران‌هایی روبه‌رو هستند که از سوی کشورهای بزرگ به آنها وارد می‌شود و کشورهای اسلامی می‌توانند برای مقابله با گرداب‌های سیاسی مهمی از جمله تفرقه که با آن روبه‌رو هستند از این اتحادیه استفاده کنند.

 



لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه اتحادیه بین‌المجالس می‌تواند در زمینه پیشرفت کشورهای مسلمان و استفاده از ظرفیت‌های آنان نقش مهمی را ایفا کند، گفت: هم اکنون اوضاع مانند 100سال پیش نیست. برخی از کشورهای اسلامی زمینه‌های قدرتی دارند چه در بحث انرژی، فناوری و نیروی انسانی و ما در گذشته این وضع را نداشتیم. بنابراین رو کشورهای اسلامی می‌توانند از این ظرفیت نیز برای توسعه استفاده کنند.

وی این را هم گفت که استفاده از این ظرفیت برای مقابله با فرقه‌های مختلف و نیز اختلافاتی که جهان اسلام با خطر روبه‌رو کرده است می تواند مهم باشد که یک مسئله مهم به نظر می‌رسد.

لاریجانی همچنین بر ضرورت استفاده از توان تصمیم‌‌گیری مجالس کشورهای اسلامی تأکید کرد.

اما در حاشیه این اجلاس دیدارهای دو جانبه رئیس مجلس شورای اسلامی با روسای پارلمان ساحل عاج، گینه بیسائو،  کومور، تاجیکستان، افغانستان، سومالی، مالزی و بنگلادش از جمله اقدامات موثر در حوزه دیپلماسی پارلمانی بود که بر اهمیت نقش پارلمان های اسلامی برای ایجاد ثبات در منطقه، جلوگیری از افراطی گری و فرقه گرایی، حفظ وحدت اسلامی و مقاومت در برابر استکبار و استعمار نوین تاکید داشت.

اسفند 92 / سفر به آفریقای جنوبی


لاریجانی دوشنبه 5 اسفند 92 میزبان شان مو گام وزیر امور خارجه و قانون سنگاپور بود و در جریان دیدار و گفتگو با این مقام رسمی سنگاپوری بر تقویت روابط و همکاری های پارلمانی  ایران و سنگاپور که در تقویت ارتباطات مردمی نیز تاثیرگذار خواهد بود  تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی این را ه گفت که تشکیل گروههای دوستی، پارلمانی میان جمهوری اسلامی ایران و سنگاپور زمینه های لازم برای توسعه و ترویج روابط بین دو کشور را مهیا کرده است.

لاریجانی اما آخرین سفر دیپلماتیک خود در سال 92 را به مقصد آفریقای جنوبی و کنگو و به منظور تحقق دیپلماسی پارلمانی و انجام رایزنی های دو جانبه به مقصد عازم آفریقای جنوبی و کنگو انجام داد.

 



وی در جریان این سفر دو روزه با جاکوب زوما رئیس جمهور، مکس سیسولو رئیس مجلس ملی و یوهانس ماهلانگو رئیس مجلس شورای ملی استانی آفریقای جنوبی دیدار و درباره روابط دوجانبه، روابط پارلمانی ایران و آفریقای جنوبی و مسائل مربوط به آفریقا، منطقه و مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

حال پس از یک سال فعالیت همه جانبه در عرصه دیپلماسی پارلمانی باید گفت که این حوزه از دیپلماسی نقش مهم و حائز اهمیتی را در تحقق اولویت های دیپلماسی کشورمان داراست. از آنجا که همواره برقراری ثبات و امنیت در منطقه، ایجاد رابطه تعاملی با کشورهای همسایه و نیز گسترش روابط فی مابین از اولویت های نخست جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی بین الملل بوده است نادیده نباید گرفت که دیپلماسی پارلمانی طی یک سال گذشته گام های موثری را در این زمینه برداشته است.

کد N192757

وبگردی