آفتاب

اوکراین در مورد سرنوشت ترانسنیستریا ابراز نگرانی کرد

اوکراین در مورد سرنوشت ترانسنیستریا ابراز نگرانی کرد

تهران – ایرنا- وزیر امور خارجه اوکراین با اشاره به الحاق شبه جزیره ˈکریمهˈ به روسیه در مورد سرنوشت ˈ ترانسنیستریاˈ در مولداوی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش روز شنبه رادیو ˈار. ت. الˈ فرانسه ، ˈآندری دشچیتسیاˈ وزیر امور خارجه اوکراین دیروز (جمعه) در نشستی مطبوعاتی در بروکسل، وضعیت ترانسنیستریا را نه برای مولداوی و اوکراین بلکه برای اروپا نگران کننده توصیف کرد.

وی افزود: تصمیم احتمالی روسیه برای الحاق ترانسنیستریا، کریمه و آبخازی به یکدیگر می تواند منطقه ای بشدت بی ثبات را در اروپا ایجاد کند. ما باید از وقوع این امر ممانعت به عمل آوریم.

ترانسنیستریا نوار زمینی کوچکی با جمعیت 500 هزار نفری در شرق مولداوی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی با حمایت روسیه استقلال خود را اعلام کرد اما جامعه بین الملل آن را به رسمیت نشناخت.

اظهارات وزیر خارجه اوکراین در حالی مطرح می شود که یکشنبه گذشته، پارلمان محلی شبه جزیره ˈکریمه ˈهمه پرسی جدایی این سرزمین از اوکراین و الحاق آن به خاک روسیه را برگزار کرد که با رای اکثریت قاطع شرکت کنندگان در همه پرسی به تصویب رسید.

دشچیتسیا همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اجرای ˈپلان بˈ در صورت مداخله روسیه در شرق اوکراین، گفت: پلان ب یعنی ما از خاک خود دفاع می کنیم. نمی توان مردم اوکراین را از دفاع از سرزمینشان بازداشت.

وی با رد الحاق رسمی کریمه به روسیه، گفت: وقتی دیوار برلین در سال 1961 میلادی بنا شد هیچ کس فکر نمی کرد که روزی نابود شود اما این اتفاق 30سال بعد افتاد. من فکر می کنم که تنش و حضور نظامی در کریمه زمان کمتری به طول انجامد.

اروپام** 9053**1549
کد N192297

وبگردی