آفتاب
تجسمی و موسیقی در بهار 92

«همین» آلبومی که غیر طبیعی متولد شد/ حراج کریستی تابلوی ایرانی را تقلبی دانست

«همین» آلبومی که غیر طبیعی متولد شد/ حراج کریستی تابلوی ایرانی را تقلبی دانست

عرصه همواره مهجور اما پرحاشیه هنرهای تجسمی و موسیقی کشورمان در سه ماهه اول سال جاری با وجود نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری روزهای پرکاری را سپری و شاهد بروز اتفاقاتی بود که تولید آلبوم موسیقیی «همین» رضا صادقی و کنار گذاشتن تابلوی فرامرز پیل‌آرام در حراج کریستی از جمله این اتفاقات بود.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر: عرصه همواره مهجور اما پرحاشیه هنرهای تجسمی و موسیقی کشورمان در سه ماهه اول سال گذشته با وجود نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری روزهای پرکاری را سپری کرد روزهایی که می توانست نویدبخش اتفاقات مبارکی در هر دوی این عرصه ها باشد. اما همین که فضای عمومی کشور تحت تاثیر یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت این فعالیتها هم شکل و شمایل سیاسی به خود گرفت و اگر هم هنرمندی فارغ از اینها به خلق اثر هنری مشغول می شد، این سیاست بود که به شدت فضای فرهنگ و هنر کشورمان را تحت تاثیر قرار داد. اما بد نیست در این مجال کوتاه نگاهی به مهم ترین رویدادهای عرصه موسیقی و هنرهای تجسمی در سه ماهه اول سال جاری بیندازیم.

درگذشت احمد اسفندیاری هنرمند نوگرای نقاشی

پنجشنبه اول فروردین ماه سال 92 بود که احمد اسفندیاری هنرمند پیشکسوت نقاش و از پیشگامان هنر نوگرای ایران بعد از ماه‌ها مبارزه با بیماری در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت.

زنده یاد اسفندیاری که مدرک کارشناسی خود در رشته نقاشی را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرده بود در زمان حیات خود نمایشگاه‌های متعددی را در حوزه نقاشی و هنر نوگرای ایران در داخل و خارج از کشور برگزار کرده بود. توجه به بنیادهای هنر بومی و اصیل ایرانی با استفاده از هنرهای نوگرا از شاخصه های اصلی آثار مرحوم احمد اسفندیاری بود.

 

طرح نصب هولوگرام مشکل جدید ناشران موسیقی

یکی از اتفاقاتی که چندین سال تبدیل به محل بحث و جدل هایی فراوان میان تولید کنندگان و ناشران بخش خصوصی شده، ماجرای نصب هولوگرام یا همان برچسب های نقره ای است که طرح و ضرورت آن در همان روزهای اول سال از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد با هدف جلوگیری از فروش غیر مجاز آثار موسیقایی به ناشران ابلاغ شد. به معنای دقیق تر اگر شما در منزل یا محل کار خود آلبوم موسیقی از شرکت های داخلی داشته باشید که روی بسته آنها این برچسب کوچک وجود نداشته باشد، شما یک آلبوم موسیقی غیر مجاز دارید.

در این طرح تمامی ناشران موظف بودند برای صیانت از آثار فرهنگی و جلوگیری از فروش غیر مجاز آنها اقدام به نصب هولوگرام بر آلبوم‌هایشان کنند اقدامی شاید در نگاه اول کاری پذیرفته شده و ثمر بخش برای صیانت از آثار فرهنگی بود اما ناشران فعال را با مشکلاتی رو به رو کرد که آنها را تبدیل به مخالفان جدی اجرای این طرح کرد. طرحی که از دیدگاه ناشران توصیه هایی غیر کارشناسانه دارد و  باید فرصت بیشتری برای اجرایی شدنش وجود داشته باشد.

به هر ترتیب هنوز هم راه حل کاملی پیش روی ناشران موسیقی قرار داده نشده و پرونده طرح نصب هولوگرام که جلسات متعددی هم برای رفع مشکلش برگزار شده، همچنان مفتوح است و در انتظار یک اقدام اساسی.

 برگزاری ویژه برنامه های روز هنر انقلاب اسلامی

حوزه هنری هم به مناسبت نامگذاری روز 20 فروردین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی که به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است، ویژه برنامه هایی را در حوزه هنری و در بخش های مختلف برگزار کرد.

برگزاری  نمایشگاه هنرهای تجسمی در گالری ابوالفضل عالی و افتتاح گالری شماره یک خانه عکاسان با نمایش آثاری از محمد خزاعی ‌، احمد آقاقلی‌زاده‌، حبیب صادقی و مرحوم ابوالفضل عالی، برپایی نشست هایی پرحاشیه و تاثیرگذار از جمله  ادبیات و انقلاب اسلامی، نظریه پردازی‌ و آموزش در هنر انقلاب اسلامی،‌ هنرهای نمایشی و انقلاب اسلامی‌، سینمای انقلاب اسلامی‌، موسیقی انقلاب اسلامی،‌ ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی‌، هنرهای تجسمی و انقلاب اسلامی و نیز برگزاری یک شب شعر انقلاب اسلامی با حضور شاعران انقلاب از جمله برنامه های دیگر این ویژه برنامه بود.

مروری بر آثار سینمای انقلاب اسلامی با نمایش فیلم‌های «بید مجنون»، «خداحافظ رفیق»، «خیلی دور ،‌خیلی نزدیک»، «شب‌بخیر فرمانده»، «خدا نزدیک است»، «آخرین ملکه زمین»، «فرزند خاک»، «به همین سادگی»، «زخم شانه حوا»، «بیداری رویاها»، «سیب و سلما» و «یه حبه قند» از جمله بخش های دیگر این ویژه برنامه بود که در حوزه هنری برگزار شد.

البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به مناسبت فرا رسیدن روز هنر انقلاب اسلامی ویژه برنامه ای را با هدف تقدیر از پیشکسوتان هنر انقلاب اسلامی در تالار وحدت برگزار کرد که در این مراسم از علی نصیریان و سعید کشن فلاح، کاظم چلیپا، علی وزیریان، سید مسعود شجاعی طباطبایی، سید عباس میرهاشمی، احمد علی راغب، محمد گلریز، اسفندیار قره باغی، حسام الدین سراج و علی معلم دامغانی تجلیل شد.

یک انتصاب عجیب و غریب  فروردینی پشت درهای بسته

مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم که بعد از استعفاهای پی در پی محمد میر زمانی، دوران پر التهابی را می گذراند سرانجام در روز 20 فروردین ماه سال 92 شاهد برگزاری یک مراسم معارفه در پشت درهای بسته با معرفی علیرضا پاشایی مدیر سابق تالار وزارت کشور به عنوان سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد بود.

علیرضا پاشایی قبل از برگزاری این مراسم رسمی به عنوان قائم مقام دفتر موسیقی در کنار میرزمانی مستعفی حضور داشت.

درگذشت داریوش صفوت

فروردین ماه سال گذشته ضایعه ای دیگر را برای فرهنگ و هنر این سرزمین رقم زد و آن درگذشت استاد پیشگام موسیقی ایرانی زنده یاد داریوش صفوت در سن 85 سالگی و در روز 26 فروردین ماه بود.

این هنرمند مولف موسیقی ایرانی از جمله هنرمندان تاثیر گذار و تئوریسین موسیقی کشورمان بود که تا زمان حیات خود خدمات قابل توجهی را در عرصه موسیقی ارائه داد.

تدریس در مرکز مطالعات موسیقی شرقی در انستیتو موزیکولوژی سوربن فرانسه، تشکیل  مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران و ساخت و نگارش چندین اثر موسیقایی پژوهشی از فعالیتهای این هنرمند والا مقام عرصه موسیقی کشورمان است.

پاسخ وزیر ارشاد به حاشیه های فرهنگ و هنر

سید محمد حسینی وزیر آرام دولت دهم روز 26 فروردین ماه در آستانه برپایی نمایشگاه تخصصی عملکرد و دستاوردهای وزارت مطبوعش در یک نشست رسانه های حاضر شد و به حاشیه های ماههای گذشته حوزه خود پاسخ داد.

جلوگیری از افراد خاص برای استفاده نکردن از امکانات دولتی در جریان انتخابات ریاست جمهوری، برگزاری جشنواره خلیج فارس،‌ تاسیس معاونت امور قرآن و عترت‌، ارتقای معاونت سینمایی به سازمان سینمایی‌، تشکیل شورای عالی سینما‌، برپایی جشنواره مد و لباس‌ و تاسیس بنیاد ملی مد و لباس‌، دریافت اعتبار خاص برای موسسه هنرمندان پیشکسوت، تکریم از شاعران و بزرگان در حوزه شعر و ادب، پیگیری وضعیت علی اکبر جوانفکر، نحوه اعطای مجوز آثارموسیقایی، حاشیه های تعطیلی خانه سینما، بودجه میلیاردی پروژه های سینمایی از جمله مواردی بودند که وزیر ارشاد دولت دهم در این نشست خبری به آن‌ها اشاره کرد.

برپایی هفته طراحی گرافیک ایران

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران هم با حمایت انجمن بین المللی طراحان گرافیک (ایکو گرادا) از 27 فروردین‌ماه سال 92 هفته طراحی گرافیک ایران را به دبیری مهدی مهدیان در خانه هنرمندان برگزار کرد.

در این هفته علاوه بر معرفی برنامه های سالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، برگزاری چند همایش پژوهشی، برپایی چند مراسم رونمایی کتاب، سخنرانی هنرمندان داخلی و خارجی، نمایشگاه تخصصی  200 پوستر از هنرمندان مختلف جهان نیز در گالری های مختلف خانه هنرمندان به نمایش در آمد.

آغاز حراج های خاورمیانه کریستی در دبی با چاشنی حاشیه

چهاردهمین دوره حراج خاورمیانه کریستیز هم با ارائه آثاری بزرگان هنرهای تجسمی کشورمان روزهای 27 و 28 فروردین ماه در دبی برگزار شد.

در این دوره از حراج های خاورمیانه کریستی بیش از 39  اثر هنری از کشورمان به قیمت های مختلف چکش خورد که در این میان اثری از فرهاد مشیری با برآورد قیمیت 300 تا 500 هزار دلار گران قیمت‌ترین اثر ایرانی ارائه شده بود.

سهراب سپهری، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیل آرام، ‌محمد احصایی‌، پرویز تناولی، رضا درخشانی،  مسعود عربشاهی، رضا مافی، ‌صداقت جباری، ‌نصرالله افجه‌ای، ژازه طباطبایی، کوروش شیشه‌گران، ‌ پویا آریان‌پور، فرزاد کوهان،‌ پوران جین‌چی، امیرعلی قاسمی، شیرین علی‌آبادی، لاله خرمیان، شادی قدیریان، نرگس هاشمی، ‌عباس کیارستمی، مهدی نبوی، رکنی حائری‌زاده، رامین شیردل و ‌ جلال سپهر هنرمندانی بودند که آثارشان در این حراج ارائه شد.

 البته این حراج برای هنرمندان ایرانی حاشیه ای هم به همراه داشت و آن خارج شدن نقاشی فرامرز پیل آرام از جریان حراجی به دلیل آنچه علیرضا سمیع آذر آن را مساله ای حاشیه ای عنوان کرد، بود.

علیرضا سمیع آذر کارشناس هنرهای تجسمی و مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر در گفتگویی که با رسانه ها داشت در اظهار نظری که پیرامون ماجرا بود، یادآور شد: این اثر نخستین کار پیل‌آرام بود که پس از 6 دوره به کریستی راه یافته بود و کسانی که ادعای اصلی نبودن کار پیل‌آرام را مطرح کردند مطمئنا به دنبال لطمه زدن به هنر ایران بودند وگرنه می‌توانستند ادعا و مدارک خود را مبنی بر اصلی نبودن کار پیل‌آرام به صورت رسمی به موسسه کریستی ارائه کنند نه اینکه با اس‌ام‌اس و یا تلفن زدن، چنین جو بی‌ثمری راه بیاندازند.

 تولد یک آلبوم موسیقایی که به قول خواننده اش طبیعی به دنیا نیامد

از اتفاقات جالب توجه موسیقی کشورمان هم در روزهای آغازین فصل بهار انتشار بی سرو صدای آلبوم رضا صادقی خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ کشورمان با عنوان «همین» بود.

این آلبوم موسیقایی بعد از حاشیه های پر فراز و نشیب رضا صادقی با تهیه کننده کارهای قبلی اش که این بار به تهیه کنندگی موسسه آوای هنر 27 فروردین در بازار موسیقی منتشر شد، شامل 11 قطعه موسیقایی بود که به علاقه مندان موسیقی پاپ عرضه شد.

به گفته صادقی  این آلبوم اولین آلبومی بود که برای به دنیا آوردن آن «سزارین» لازم بود و زایمان طبیعی و بدون دردی در کار نبود. برای به دنیا آوردن این اثر تکه پاره شدم، چون طبیعی به دنیا نیامد. حرف دیگری ندارم دیگر، فعلا همین. «دیگه مشکی نمی‌پوشم» آخرین آلبوم این خواننده قبل از انتشار آلبوم جدیدش بود.

افتتاح جشنواره موسیقی حماسی و محلی خلیج فارس

در روزهای واپسین فروردین 92 هم جشنواره موسیقی حماسی و محلی خلیج فارس در خانه شهر استان کرمان کار خود را آغاز کرد. دراین جشنواره گروههای مختلف موسیقایی از سراسر کشور در بخش های مسابقه و جنبی آثار موسیقایی خود را با موضوع خلیج فارس برای علاقه مندان موسیقی اجرا کردند.

در این آیین یک تا سه گروه موسیقی با هدف حضور در آیین اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس به استان هرمزگان معرفی و اعزام شدند.  سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری خلیج فارس 1تا 10 اردیبهشت ماه سال 1392 در سراسر کشور و مراسم پایانی در استان هرمزگان برگزار شد

.

هنرمندانی که در فروردین ماه به خارج رفتند

برپایی نمایشگاه عکس سفرای دو کشور اسلامی اندونزی و بوسنی و هرزگوین در تهران با عنوان «ایران از نگاه شرق و غرب»، برگزاری نخستین جشنواره بین المللی عکس خیام با حضور آثاری از بیش از 80 کشور از قاره های مختلف جهان، برگزاری کنسرت همایون شجریان همراه با سهراب‌ پورناظری در سالن تئاتر دولا ویلا کشور فرانسه، برپایی نمایشگاه عکس‌های عزیز ساعتی با عنوان «با کیمیایی در تهران» در گالری «گلستان»، دیدار رئیس سازمان سینمایی با اهالی سینما و کارکنان سازمان سینمایی کشور، انتشار آلبوم «داروگ» روزبه نعمت اللهی، انتشار آلبوم «ریز دانه های الماس» اردوان کامکار، حراج کلکتورهای جوان گالری «سوری ایام» دبی در پانزدهمین حراج خود، انتشار آلبوم «رد انگشتان من» به هنرمندی علی جعفری پویان، استقبال از نمایشگاه آثار کلانتری و شیرازی در دبی، انتشار آلبوم موسیقی«هزار و یک شب» لیلی افشار نوازنده صاحب نام گیتار و انتشار 16 اثر فرامرز پایور در یک آلبوم موسیقی از جمله رویدادهای موسیقی و هنرهای تجسمی در فروردین ماه سال 92 بود.

اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران در پایتخت

یکی از رویدادهای مهم اردیبهشت ماه 92 برگزاری اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران بود که به دبیری فرهاد خوشبین در پایتخت برگزار شد.

در این دوره از جشنواره که از 4 تا 6 اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد 158 عکس در مرحله نهایی با داوری محمود کلاری‌، سیف‌الله صمدیان‌، شهریار توکلی‌، حمید جبلی‌ و مهدی مقیم‌نژاد حضور پیدا کردند. ضمن اینکه در بخش فیلم هم 72 اثری که با تلفن همراه تصویربرداری شده یود با داوری رضا میرکریمی ،‌ خسرو سینایی، گلاب آدینه و مهرداد اسکویی برای مخاطبان و شهروندان تهرانی عرضه شد.

برگزاری میزگردهای تخصصی با موضوعاتی از جمله ارتباط موبایل با اخلاق و حریم خصوصی‌، آینده رسانه‌ها و روزنامه‌نگاری‌، شبکه‌های اجتماعی‌، فیلمسازی و عکاسی با موبایل‌ هم از جمله برنامه های اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران بود.

درگذشت یک نوازنده پیشکسوت موسیقی نواحی

یحی باغچقی نیز از جمله هنرمندان قدیمی موسیقی نواحی و تنها شبان بازمانده نی نواز تیره نی چی های شمال خراسان نیز روز دوشنبه 12 اردیبهشت ماه دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند 76 ساله از 7 سالگی نوازندگی نی به صورت دندانی را به صورت آموزش سینه به سینه آغاز کرد و تا پایان عمر خود نیز به این کار ادامه داد.

زنده یادیحیی باغچقی دارای دو دکترای افتخاری بود و عناوین مختلفی را در طول فعالیت هنری خود کسب کرده بود.

یک اردیبهشت سیاسی برای هنرمندان

انتخابات شورای اسلامی شهر تهران هم در دومین ماه سال فرصت بسیار مناسبی را در اختیار برخی از هنرمندان قرار داد که به واسطه این جریان سیاسی اجتماعی کشورمان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری خود را وارد عرصه سیاست کنند. عرصه ای که ورود به آن برای بسیاری خوش یمن و برای برخی هم دربردارنده خاطراتی تلخ از حضور در انتخابات شد.

حبیب الله کاسه ساز، افسانه بایگان، الهه رضایی، علیرام نورایی، محمد سلوکی، امین زندگانی، امید زندگانی، دانیال عبادی، زهره میر سپاسی، عبدالحسین مختاباد، اسماعیل آذر، مهدی باقربیگی، افشین علا، محمدرضا عیوضی و تعدادی دیگر از هنرمندان و اهل فرهنگ کسانی بودند که برای حضور انتخابات شورای اسلامی شهر تهران ثبت نام کردند.

این ارکستر ملی نیست و هیچ نامی ندارد

اما اول اردیبهشت ماه امسال بود که  معاونت هنری وزارت ارشاد با مدیریت حمید شاه آبادی که در دوران فعالیت خود چندان هم از حاشیه های فراوان حوزه های تئاتر، تجسمی و موسیقی در امان نبود تصمیم به برگزاری مراسم بزرگداشت روز سعدی گرفت. تصمیمی که در نهایت منجر به برگزاری چند برنامه موسیقایی نمایشی و البته رونمایی از ارکستر ملی تعطیل شده ای بود که این بار به رهبری ارکستر همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی در تالار وحدت با نام ارکستر ملی برنامه اجرا شد.

این اقدام معاونت هنری به دلیل حاشیه ها و اما و اگر هایی که از سالها قبل تر بعد از استعفای فرهاد فخر الدینی از رهبری ارکستر و بعدتر کناره گیری حسین علیزاده و یارانش در این فضا صورت گرفت اقدامی قابل توجه بود که هنوز انجام آن برای بسیاری روشن نیست چرا که بعد از اجرای این کنسرت هم معاون هنری وزیر ارشاد  و هم  مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر غیر از انجام چند مصاحبه کوتاه که در آنها به صورت بسیار خفیف و نامعلوم از احیای ارکستر ملی سخن می گفتند خبری از ایجاد یک جریان منسجم ولو با رهبری ارکستر همایون رحیمیان هم نبود و این رویداد شاید تنها اجرای موسیقایی پر از ایراد یک گروه موسیقایی از نوازندگان جوان عرصه موسیقی بود که به نام  تشریفاتی ارکستر ملی اثری را اجرا کردند و شاید این صدای محمد معتمدی بود که تا حدی ضعف این برنامه را برای علاقه مندان موسیقی و ارکستر ملی پوشاند.

ارکستری که نه از شورای فنی آن در این برنامه خبری بود و نه از نوازندگان صاحب نامی که دائم مشغول رصد کردن نکات فنی آن بودند.البته قبل از برگزاری این ویژه برنامه همایون رحیمیان با یکی از خبرگزاری‌ها مصاحبه کرده و گفته بود رهبری ارکستر ملی ایران را بر عهده دارد، اما روز بعدتر این مصاحبه در گفت‌وگو با یک خبرگزاری دیگر گفت: این ارکستر ملی نیست و هیچ نامی ندارد

.

حوزه هنری و برگزاری جشنواره موسیقی سرنای وحدت

یکی دیگر از رویدادهای موسیقایی اردیبهشت ماه هم برگزاری جشنواره موسیقی « سرنای وحدت » توسط حوزه هنری استان فارس با حضور گروههای مختلف موسیقی سراسر کشور در شیراز طی روزهای 11 تا 13 اردیبهشت ماه بود.

این جشنواره موسیقیایی به صورت غیر رقابتی با محوریت آیین‌های شادی و سرور مناطق و نواحی ایران با حضور نزدیک به 90 نفر در قالب 10 گروه موسیقی برگزار شد.

«استاد شاه نوری» از گیلان، «گل محمد بلوچستان» از بلوچستان، «سرنا نوازان» از لرستان، دو گروه موسیقی از کردستان، «لیان» از بوشهر، «بازیهای آیینی» از کاشمر، «واسونک‌های شیرازی» از فارس، گروه موسیقی از دشتستان و بیرجند  از جمله هنرمندان و گروههایی بودند که در این دوره از جشنواره حضور داشتند.

کاریکاتوریست ها با خرافه پرستی در موسسه صبا

دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران هم 23 اردیبهشت ماه به دبیری مسعود شجاعی طباطبایی در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

این دوسالانه که هرساله با حاشیه های مختلفی هم مواجه بود در دهمین دوره خود میزبان هنرمندان کاریکاتوریست 89 کشور جهان  در بخش‌های کارتون موضوعی با موضوع خرافه پرستی، ‌کمیک استریپ با موضوع موقعیت دشوار، ‌ طراحی کاراکتر گربه ایرانی و کارتون و کاریکاتور با موضوع آزاد بود.

دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران  توسط مرکز هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و خانه کاریکاتور ایران برگزار شد

مجید مجیدی و ریاست جشنواره بین المللی پیامبر اکرم

نخستین جشنواره بین المللی پیامبر اکرم (ص) با موضوع طراحی نشانه نوشته «محمد رسوال الله» به ریاست مجیدی مجیدی و دبیری ابراهیم حقیقی عنوان خبری بود که در اردیبهشت ماه خبر برگزاری آن منتشر شد.

عوامل تولید فیلم سینمایی «محمد رسول الله» به کارگردانی مجید مجیدی با مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران، نخستین جشنواره بین المللی پیامبر اکرم (ص) با موضوع طراحی نشانه نوشته (لوگوتایپ) «محمد رسوال الله» را برگزار کردند.  در این جشنواره که با ریاست مجید مجیدی و دبیری ابراهیم حقیقی برگزار شد،  مصطفی گودرزی مشاوره علمی - هنری و حجت ناصری دبیری اجرایی این جشنواره را برعهده داشتند. همچنین ابراهیم حقیقی، صداقت جباری، جلیل رسولی، حبیب الله صادقی، مسعود نجابتی و دو داور بین المللی آثار این جشنواره را داوری کردند.

دفتر موسیقی ارشاد به خوانندگان ستادهای انتخاباتی هدیه داد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با انتشار اطلاعیه ای جالب اعلام کرد :مجوز فعالیت هنرمندان موسیقی که قصد فعالیت در ستادهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را دارند، با سرعت صادر می‌شود.

در این اطلاعیه آمده بود: به منظور افزایش سطح شور و شعف جامعه در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، صدور مجوز اجرای گروه‌های هنری و خواننده‌های عرصه موسیقی که قصد فعالیت در ستادهای تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری اسلامی ایران را دارند، در اسرع وقت صادر می‌شود.  بدیهی است، عدم اخذ مجوزهای مذکور از دفتر موسیقی معاونت امور هنری، تبعات قانونی به همراه داشته که بر عهده مراکز برگزار کننده ،گروه‌های هنری و هنرمندان خواهد بود.

البته این اقدام دفتر موسیقی ارشاد در زمان انتشار با واکنش های متفاوتی از سوی هنرمندان و اهالی موسیقی مواجه شد.

ناشران موسیقی در نمایشگاه کتاب صاحب غرفه شدند

اقدام قابل توجه دیگری که در حین برگزاری نمایشگاه کتاب تهران افتاد مربوط به حوزه موسیقی می شود و آن اختصاص یک غرفه ویژه برای ناشران موسیقی بعد از سالها بی مهری به آنها بود.

در این غرفه که البته در یکی از مهجور ترین و دور افتاده ترین مکان های  مصلی تهران برای اهالی موسیقی در نظر گرفته شد بود بیش از 10 ناشر خصوصی و دولتی حوزه موسیقی توانستند بعد از سالها وقفه آثار موسیقایی خود را در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه کنند که از اتفاقات مهم اختصاص این فضا رونمایی از دو اثر شهرزاد و پرنده آتشین شهداد روحانی با حضور این آهنگساز و نوازنده در غرفه انجمن موسیقی ایران بود.

برپایی جشنواره موسیقی سه گانه خلیج فارس

برگزاری جشنواره موسیقی سه‌گانه خلیج فارس با حضور سه خواننده موسیقی ایرانی و پاپ در تالار وحدت از جمله برنامه های مهم موسیقی ایران در اردیبهشت ماه سال جاری بود .

در این دوره از جشنواره  که هر ساله  به احترام خلیج فارس برگزار شد کیوان ساکت و سالار عقیلی ، گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان و فرمان فتحعلیان به ترتیب در تالاروحدت و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برنامه هایی را اجرا کردند .

انتشار خبری که هیچوقت واقعی نشد

روزهای اول اردیبهشت ماه یک خواننده که تاکنون نام او کمتر در رسانه ها مطرح شده بود از همکاری با سامی یوسف خواننده صاحب نام ایرانی الاصل خبر داد .

محسن افراسیابی در این خبر اعلام کرده بود که به زودی در یک کنسرت موسیقایی مشترک با سامی یوسف قطعاتی را برای مخاطبان اجرامی کنند اما این خبر نه تنها در قواره یک خبر کوتاه بافی ماند بلکه از سوی سامی یوسف هم واکنشی را در پی نداشت و نشان داد که خبر منتشر شده فقط حرف و حدیث هایی است که برای عملی شدن آنها باید راه صد ساله ای را طی کرد .

افراسیابی در این خبر گفته بود: این کنسرت در یکی از کشورهای آسیایی و با حضور نوازندگان خارجی برگزار می‌شود و در آن قطعاتی از ساخته‌های بنده، قطعاتی مستقل از سامی یوسف و نیز قطعاتی مشترک و دو زبانه با اجرای هر دوی ما اجرا خواهد شد. 

پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران نیز یکی رویدادهای مربوط به حوزه هنرهای تجسمی بود که از 14 اردیبهشت با حضور هنرمندانی از داخل و خارج کشورمان در پارک نوروز بوستان آب و آتش برگزار شد.

این سمپوزیوم که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران با هدف توسعه هنر مجسمه‌سازی معاصر ایران و تلطیف فضاهای شهر تهران از طریق فراهم آوردن شرایط بروز و شکوفایی آفرینش‌های هنری و تعمیم نگاه زیبا‌شناسانه در جامعه برگزار شد پس از  پس از برپایی سه سمپوزیوم با سنگ، متریال چوب را برای ارائه آثار هنری انتخاب کرده بود.

. پتر پتروف، رومن میدو دیمیتروف،  نیکولای یو ت از بلغارستان، فرناندو آلوارز پرز از اسپانیا، لنی راتناساری ویچرت از اندونزی، کریستین ری  از اروگوئه و گواجاردو روبی از شیلی هنرمندانی بودند که در این دوره آثار خود را برای شهر تهران به یادگار گذاشتند.

در کنار این هنرمندان دو استاد هنر مجسمه‌سازی با چوب کشور، جمشید مرادیان و محمد حسین عماد نیز در بخش مدعوین پنجمین سمپوزیوم به ارائه اثر پرداختند . ضمن اینکه بخش اصلی این رویداد فرهنگی و هنری، میزبان ۱۳ هنرمند ایرانی شامل محمد مروستی، مرضیه میرمطهری، مهدی رنگچی، مهدی آشوری، فاطمه مجیدی، سمانه ریحانی، علی وزیری، پژمان علومی، مرتضی باقری مصلح آبادی، رضا حسن‌زاده، شهریار رضایی، امین بلاغی اینالو و علی خطایی ایلخچی بود که در پارک نوروز بوستان آب و آتش دست به آفرینش هنری خواهند زد.

 بخش دانشجویی پنجمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران هم  را با حضور ۱۰ دانشجوی مجسمه سازی شامل مجید فره‌مند، حمیدرضا صادق‌زاده، عنایت صحرایی، مرضیه دربانیان، مریم آقا سید محمد کشمیری، معصومه کریمی آذر، فروز آزادی طهرانی، فریدون پرستار، سهیلا فلاح و بهنام آخربین آثار خود را ارائه دادند.

جشنواره ای که روی دست مسوولان ارشاد ماند

یکی از مهم ترین رویدادهای این چند ساله اخیر موسیقی ایران برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران بود که به تناسب حضور هر مدیر در دفتر یا مرکز موسیقی وزارت ارشاد دچار فراز و نشیب های زیادی شد.

این دوره از جشنواره که می توان از آن به عنوان یکی ازمهم ترین رویدادهای موسیقایی سال ایران یاد کرد بعد از کش و قوس هایی که درباره نحوه انتخاب دبیر آن در رسانه ها منتشرشد بالاخره بعد از مدتها توقف در برگزاری آن ؛ از 29 تا 31 اردیبهشت ماه امسال به دبیری بهمن کاظمی که تا چند روز مانده به برگزاری جشنواره نامی از وی منتشر نشده بود برگزار شد. جشنواره ای که شاید بتوان از آن به عنوان یکی از بدترین و ضعیف ترین جشنواره های موسیقی نواحی این سالهای ایران یاد کرد.

در این دوره از جشنواره چندین گروه موسیقی نواحی کشورمان به اجرای آثار مورد نظر خود پرداختند که به زعم بسیاری از منتقدان  و کارشناسان این حوزه به غیر از مواردی معدود آثار چشمگیری نبودند.

البته در دورانی محمد میر زمانی به عنوان مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد فعالیت می کرد از زبان وی نقل شده بود که محمدرضا درویشی پژوهشگر صاحب نام موسیقی نواحی ایران دبیر دوره هشتم خواهد بود اتفاقا وی در اردیبهشت ماه 91 هم حکمی را برای وی صادر کرد. اما به یکباره در روزهای پایانی اسفند خبری مبنی بر رونمایی از پوستر جشنواره هشتم منتشر شد  مبنی بر اینکه نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی کشور روز یکشنبه 27 اسفندماه با حضور حمید شاه آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی معلم دامغانی رییس فرهنگستان هنر، دکتر بهمن کاظمی دبیر جشنواره و سایر اعضای شورا برگزار شد. در حالیکه  پیش از این هیچ خبری مبنی بر اینکه بهمن کاظمی حکم دبیری جشنواره را دریافت کرده است، منتشر نشده بود و معلوم نیست او دقیقا چه زمانی حکم دبیری گرفته است؟ و آیا حکم او که  در مراسم اختتامیه برای دوره نهم هم قرائت شده همچنان باقی است؟

سازمان زیباسازی و برگزاری دومین دوسالانه دیوار نگاری

دومین دوسالانه دیوار نگاری نیز از 22 تا 31 اردیبهشت ماه با توسط سازمان زیبا سازی شهر تهران در خانه هنرمندان برگزار شد.

در این دوسالانه بیش از 180 اثر در بخش های نمایشگاهی و مسابقه توسط هیات انتخاب جشنواره متشکل از اصغر کفشچیان مقدم، مصطفی اسدالهی، جمشید حقیقت‌شناس، نظام‌الدین امامی فر، محمدرضا قربانی و عطیه مرکزی برای علاقه مندان عرضه شد.

دومین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران شامل چهار بخش؛ مسابقه و نمایشگاه «طراحی برای دیوارنگاری شهر تهران»، بخش مسابقه و اجرای کارگاه (صنایع معماری تزیینی و سنتی)، بخش کارگاهی و نمایشگاه مروری بر آثار گرافیتی و سه بعدی و بخش پژوهش وهمایش علمی – تخصصی بود. بخش پژوهش وهمایش علمی- تخصصی دومین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران، نیز با هدف برخورداری از نظر کار‌شناسان و محققان برای تقویت بنیان علمی و نظری، آسیب‌شناسی و یافتن راه کارهای فنی، اجرایی، علمی و نظری در زمینه دیوار نگاری شهری برگزار شد.

انتشار آلبوم محمدرضا لطفی و لغو کنسرت هایش

از اتفاقات جالب توجه موسیقی کشورمان هم برگزاری یکی در میان کنسرت های محمدرضا لطفی در تور شهرستانها به خاطر لغو مجوز برنامه هایش بود که باعث ایجاد حاشیه هایی هم شد .

تقریبا در اوایل اردیبهشت ماه بود که خبر آغاز تور شهرستان های استاد محمدرضا لطفی در خبرگزاری ها منتشر شد. اما این تازه شروع یک حاشیه بود و آن هم لغو کنسرت های این نوازنده صاحب نام موسیقی ایرانی در شهرهای جنوبی کشور بود.

طبق برنامه ریزی های انجام گرفته قرار بود کنسرت‌های بداهه‌نوازی محمدرضا لطفی 19 و 20 اردیبهشت دراهواز ، 21 اردیبهشت در اندیمشک و 22 و 23 اردیبهشت‌ماه در بهبهان برگزار شود. ضمن اینکه این نوازنده تار و سه تار بعد از کنسرت جنوب با یک استراحت چندروزه راهی تبریز می‌شود و به مدت پنج شب در این شهر اقدام به برگزاری کنسرت و کارگاه آموزشی می‌کند. اما این روند نتوانست طبق برنامه ریزی مورد نظر پیش رود به طوریکه درابتدا کنسرت اندیمشک لغو و سپس کنسرت بهبهان به دستور رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان کنسل شد. لغو این کنسرت در شرایطی بود که این کنسرت مجوز داشته و مخاطبان برای اجرای شب دوم نیز بلیت خریداری کرده بودند.

برپایی نشست خبری آقای معاون

حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد هم در روزهای میانی اردیبهشت ماه نشست خبری را به منظور تشریح  برنامه های سال 92 برگزار کرد .

او در این نشست ضمن مشخص کردن تببین طرح های معاونت هنری دولت دهم با بیان اینکه باید به بسیاری از کارهایی که طی سال های گذشته انجام دادیم،افتخار کنیم به موضوعاتی چون محدودیت های مالی معاونت هنری در سال 92، برنامه های معاونت هنری در سال جدید، ساماندهی پروانه های نمایشی در تئاتر، معرفی هنرمندان جدید در عرصه موسیقی، بازنگری در فعالیتهای ارکستر ملی، سرنوشت اداره تئاترو جشنواره تئاتر خیابانی اشاره کرد.

درگذشت صادق تیر افکن عکاس صاحب نام ایرانی

صادق تیر افکن از عکاسان ایرانی صاحب نام مقیم خارج از کشور نیز صبح روز 19 اردیبهشت ماه در تورنتو کانادا درگذشت

زنده یاد تیرافکن که متولد سال 1344 و فارغ التحصیل رشته عکس از دانشگاه تهران بود در آثار خود ویژگیهایی خاصی داشت که استفاده از عناصر سنتی از جمله آنهاست.

برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی در شهرهای  لوزان، تورنتو، بروکسل، کبک، نیویورک، هیوستن ونمایشگاه‌های گروهی در کشورهایی چون قطر، آلمان، استرالیا، روسیه، فرانسه، آمریکا از جمله فعالیتهای هنری این عکاس بود.

پاسداشت ثبت جهانی ردیف موسیقی ایرانی

مراسم بزرگداشت فردوسی و پاسداشت ثبت جهانی ردیف موسیقی ایرانی و همچنین تجلیل از بزرگان موسیقی سنتی ایران به‌مناسبت روز بزرگداشت فردوسی نیز 25 اردیبهشت در ورزشگاه 12هزار نفری آزادی برگزار شد.

این مراسم در کم سروصدا ترین شکل ممکن  با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و برخی سفرای کشورهای مختلف و خوانندگان و بازیگران پیشکسوت و همچنین تعدادی از کارمندان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و خانواده‌های آن برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه لایه های درون با فروش 23 میلیون تومانی آثار در پردیس سسینمایی ملت ، برگزیده شدن پوستر میثم خلوندی از هنرمندان حوزه هنری استان سمنان در جشنواره بین المللی بز شیکاگو، اضافه شدن آثاری از باربد گلشیری به مجموعه دائم موزه بریتانیا، موفقیت هنرمندان ایرانی عرصه هنرهای تجسمی در حراج بین‌المللی هنر معاصر ساتبی دوحه قطر، رگزاری مراسم بزرگداشت پیشکسوتان نقاشی ایران در فرهنگستان هنر، انتصاب حسین سیفی به عنوان مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی از مهم ترین رویدادهای حوزه هنری تجسمی در اردیبهشت ماه بود.

 برپایی کنسرت های ودود موذن خواننده، نقاش و مجسمه ساز اردبیلی، کنسرت رویش به آهنگسازی علی قمصری، سیمین غانم در تالار وحدت ، برپایی کنسرت بابک جهانبخش، فریدون آسرایی، شهرام شکوهی، محمد علیزاده، سیروان خسروی ، رضا صادقی، شاهین آرین،مانی رهنما، فرزاد فرزین، اجرای آثاری از کیهان کلهر توسط ارکستر سمفونیک درسدن آلمان در شهرهای رام الله، جنین، غزه و بیت المقدس، لغو کنسرت کامکار در شهر شیراز به دلیل ناهماهنگی های موجود بین مدیر گروه و کنسرت گذار شیرازی،  برپایی کنسرت گروه موسیقی «فاخته» به آهنگسازی هامون بهرامی‌مقدم و خوانندگی علی زند وکیلی در تنکابن، انتخاب مجید انتظامی به عنوان آهنگساز فاز دوم سریال کلاه پهلوی، کنسرت حمید عسکری در کشورآمریکا ، انتشار آلبوم « سراسر مه» محمد معتمدی، کنسرت پژمان و علی اکبر مرادی در امریکا ، اجرای علیرضا ملاحسینی، هنرمند کوبه‌ای‌نواز هرمزگانی، به همراه کیهان کلهر و علیرضا قربانی در اتریش، برگزاری کنسرت ناصر وحدتی با گروه گیل و آمارد در تالار وحدت،برپایی کنسرت حسام الدین سراج در اصفهان، برپایی کنسرت نی نوازی حسین عمومی در آمریکا، اجرای کنسرت وصل یار در برج آزادی، انتشار گلچینی از آثار موسیقایی زنده یاد محمد نوری ، اجرای قطعاتی از موسیقی معاصر توسط کارن کیهانی در تالار رودکی، برپایی کنسرت شهرام ناظری در شیراز ، انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، انتشار آلبوم هنر بداهه نوازی محمدرضا لطفی، انتشار آلبوم « بوم » حمیدرضا دیبازر، برگزاری کنسرت سرو آزاد به خوانندگی وحید تاج در کرمان، انتشار آلبوم « کازابلانکا رضا رویگری،انتشار سمفونی نهم علیرضا مشایخی هم از جمله برنامه و فعالیتهایی بود که اردیبهشت ماه در عرصه موسیقی اتفاق افتاد.

نشست خبری مدیر عامل خانه هنرمندان ایران

خردادماه امسال بود که مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در یک نشست خبری دستاورهای این نهاد زیر مجموعه شهرداری تهران را برای خبرنگاران تشریح کرد.

برگزاری سومین مسابقه عکس و پوستر «دل‌دیده»‌، برگزاری شب‌های پژوهشی «ایرانشهر»، برپایی مجمع عمومی تعاونی مسکن هنرمندان و نام‌گذاری سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به نام یکی از بزرگان تئاتر، انتقاد از روند کم کاری شهرداری منطقه 6 برای ساخت تماشاخانه دیگر در پارک هنرمندان،تاسیس خانه فرهنگ برای کودکان و نوجوانان، ساخت سالن سینمای روباز، راه‌اندازی بازار هنر، بودجه ،انتشار فیلم‌ تئاترهای ایرانشهر ‌، انتشار چند مجله و همین‌طور چاپ کتابی با نام « کتاب هفت» از جمله برنامه هایی بود که سرسنگی در این نشست به آن اشاره کرد.

درگذشت نوازنده و پیشکسوت تار و سه تار موسیقی ایرانی

نوازنده پیشکسوت تار و سه تار موسیقی ایرانی هم در شامگاه 16 خرداد و در سن 87 سالگی دارفانی را وداع گفت.

استاد فریدون حافظی که چند وقت قبل از درگذشت خود به علت شکستگی استخوان ران در بستر بیماری بود در طول فعالیتهای هنری خود آهنگ‌های بسیاری ساخت که اکثر آنها از جمله قطعات شناخته شده موسیقی ایران به شمار می‌روند.

این استاد علاوه بر تار به نواختن سه تار هم مهارت کامل اشت. وی اولین برنامه رادیویی خود را روز شنبه 23 آذر 1323اجرا کرد و پس از آن با ارکستر استاد مهدی خالدی شروع به همکاری کرد و سپس برای شرکت در برنامه گلها دعوت شد و از زمان تا حیات خود فعالیتهای زیاد و ثمر بخشی را در عرصه موسیقی انجام داد.

استاد جلیل شهناز دار فانی را وداع گفت

استاد جلیل شهناز نوازنده پیشکسوت موسیقی و نوازنده تار در سن 92 سالگی پس از یک دوره بیماری صبح امروز دوشنبه 27 خردادماه در بیمارستان آراد درگذشت.

این نوازنده تار در طول زندگی هنری خود با هنرمندان والای کشور از جمله فرامرز پایور، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، حسن کسایی، محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسن خواجه امیری و محمدرضا شجریان همکاری داشته‌است. وی در دههٔ 60 همراه بافرامرز پایور، علی اصغر بهاری، محمد اسماعیلی و محمد موسوی گروه اساتید را تشکیل داد و با این گروه، مسافرت‌های متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت.

وی در سال 83 به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد. همچنین در ۲۷ تیر سال ۱۳۸۳، مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به جلیل شهناز اهدا شد. در سال ۱۳۸۷، محمدرضا شجریان گروهی که با آن کار می‌کرد به افتخار جلیل شهناز، گروه شهناز نام گذاشت. جلیل شهناز، علاوه بر نواختن تار که ساز اختصاصی او بود با نواختن ویولون، سنتور و تمبک نیز آشنایی داشت. معروف است که او در شیوه نوازندگی می‌تواند با ساز خود علاوه بر نواختن، آواز هم بخواند.

برپایی ویژه برنامه های « یادواره هنری طلوع خرداد»

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسب فرارسیدن پنجاهمین سال قیام 15 خرداد هم  ویژه برنامه هایی را با عنوان « یادواره هنری طلوع خرداد» برگزار کرد.

از جمله بخش‌هایی که برای این جشنواره در نظر گرفته شده بود می‌توان به حوزه هنرهای تجسمی به طور عام و حوزه‌یخوش‌نویسی به طور خاص، همچنین هنرهای نمایشی و تئاتر خیابانی اشاره کرد که فراخوان آن‌ها قبل از برگزاری این یادواره منتشرشد.ضمن اینکه حرکت یک کاروان از منطقه‌ای که جنایت 15 خرداد رخ داده در، روز 15 خرداد به سمت تهران و تجلیل از خانواده‌های شهدای 15 خرداد ازدیگر برنامه های این رویداد هنری بود.

برگزاری دو کارگاه خیابانی، پرده خوانی واقعه 15 خرداد، اجرای تعزیه کشف حجاب و اجرای 6 اثر نمایشی در مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) ، برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی و نمایشگاه عکسی در بنیاد رودکی از دیگر برنامه های یادواره هنری طلوع خرداد بود.

تجدید میثاق اهل فرهنگ، هنر و رسانه با آرمان های امام خمینی (ره)

اهالی فرهنگ، هنر و رسانه هم همزمان با سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی با حضور در حسینیه جماران با آرمان های پیر جماران تجدید میثاق کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی ، سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله افرادی بودند که در این مراسم سخنرانی کردند.

انتشار آلبوم های « حکایت» حسین علیشاپور، « دنگ شو»، « آوای چکاد» به هنرمندی استاد بهمن رجبی، « همراه شوپن» با هنرمندی فریماه قوام صدری، «آرش کمان‌گیر» با دکلمه میرجلال‌الدین کزازی، «بی‌منت می» سینا سرلک است برپایی کنسرت مازیار فلاحی، انتشار فراخوان هفتمین جشنواره موسیقی جوان، مراسم بزرگداشت زنده یاد داریوش صفوت، حضور کیهان کلهر،علیرضا قربانی و علی قمصری در جشنواره‌«اتنوپورت» لهستان ، حضور محمد معتمدی در فستیوال بین‌المللی موسیقی «بیت‌الدین» لبنان، کنسرت گروه « لیان» در مالزی و برپایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس در موزه هنرهای معاصر فلسطین،  در کنار برپایی نمایشگاه عکس شهید مصطفی چمران از فعالیتهای مهم حوزه های موسیقی و هنرهای تجسمی در خرداد ماه بود.

کد N192064

وبگردی