آفتاب

«ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس چه می‌کند؟!»

 «ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس چه می‌کند؟!»

بازتاب سخنان مقام معظم رهبری درباره ضرورت خودکفایی اقتصادی، انتشار اخباری مبنی بر ساخت یک ماکت ناو آمریکایی در خلیج فارس و...

بازتاب سخنان مقام معظم رهبری درباره ضرورت خودکفایی اقتصادی، اختلاف آمریکا و رژیم اسرائیل بر سر سخنان وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره ایران، احتمال تأثیرگذاری اختلافات مسکو- واشنگتن بر مذاکرات هسته ای ایران، انتشار اخباری مبنی بر ساخت یک ماکت ناو آمریکایی در خلیج فارس و تبریک سال نو محمود عباس به ایرانیان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.



به گزارش آفتاب به نقل از تابناک، سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب، از جمله موضوعاتی است که در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است. سایت خبری «میدل ایست آنلاین» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد رهبر ایران خواستار خودکفایی در مواجهه با تحریم ها شده است. این سایت می نویسد آیت الله خامنه ای حمایت خود را از مذاکرات هسته ای که سبب کاهش تحریم ها شده اعلام کرده، اما ضمن ابراز بدبینی عمیق نسبت به غرب، هدف غرب را ضربه زدن به جمهوری اسلامی دانسته و تأکید کرده که مردم ایران باید به جای امید بستن به کاهش تحریم ها، خوداتکایی پیشه کنند.



اما ایجاد اختلاف میان آمریکا و رژیم اسرائیل بر سر اظهارات اخیر وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره سیاست های ایالات متحده در قبال ایران، موضوع دیگری است که مورد توجه شماری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. «آسوشیتدپرس» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد ایالات متحده اعلام کرده که همچنان منتظر عذرخواهی رسمی وزیر جنگ رژیم اسرائیل است. به نوشته این خبرگزاری، جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته کشورش همچنان نسبت به اظهارات موشه یعالون احساس نگرانی می کند و سخنان اخیر یعالون را جدیدترین نمونه از این گونه اظهارنظرهای تند دانسته است. یعالون اخیراً طی اظهاراتی آمریکا را به ضعف در مقابل ایران در موضوع هسته ای متهم کرده بود.



از سوی دیگر، اختلافات موجود میان آمریکا و روسیه و تأثیر احتمالی این اختلافات بر مذاکرات هسته ای ایران، موضوع دیگری است که این روزها زیاد به آن پرداخته می شود. در همین زمینه، خبرگزاری کویت اظهارات سخنگوی کاخ سفید را بازتاب داده که از عدم تأثیرگذاری اختلافات مسکو- واشنگتن بر مذاکرات هسته ای سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، جی کارنی اظهار داشته اختلافات و تقابل آمریکا با روسیه بر سر اقدامات این کشور در اوکراین، تاکنون تأثیری بر تلاش های گروه 1+5 برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران نداشته است. وی افزوده هیچ گونه نشانه ای مبنی بر تغییر سیاست روسیه در قبال موضوع هسته ای ایران به چشم نمی خورد.



در میان دیگر مطالب، باید اشاره کرد که انتشار ادعایی مبنی بر ساخت ماکتی از یک ناو هواپیمابر آمریکایی توسط ایران در خلیج فارس، از روز گذشته تاکنون بحث های فراوانی را برانگیخته است. خبرگزاری فرانسه می نویسد بر اساس تصاویر ماهواره ای به دست آمده از منطقه، ایران در حال ساخت ماکتی از یک ناو هواپیمابر آمریکایی در سواحل خود در خلیج فارس است و مقامات آمریکایی می گویند از هدف ساخت چنین ماکتی اطلاع ندارند. سه تن از مقامات دولت آمریکا گفته اند این ماکت که در نزدیکی بندرعباس در حال ساخت است، شبیه یک ناو در کلاس «نیمیتز» است. آن ها این پروژه را «عجیب و غریب» خوانده اند.



در نهایت، در ادامه مطالب مربوط به تبریک مقامات خارجی به ایران بابت حلول سال جدید، سایت خبری «آروتز شوا» پیام محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را در این زمینه بازتاب داده است. به نوشته این سایت، عباس ضمن تبریک به مردم ایران بابت نوروز، برای آن ها شکوفایی و پیشرفت مستمر آرزو کرده است. وی همچنین با استفاده از فرصت موجود، ابراز امیدواری کرده که روابط ایران با تشکیلات خودگردان فلسطینی تقویت شود. وی همچنین نوروز را فرصتی برای تقویت پیوندهای دوستی و برادری میان تمام کشورهای منطقه دانسته است.
کد N192007

وبگردی