آفتاب

طرابلس لبنان/ 20 دور درگیری مسلحانه – 200کشته و 1500 زخمی

طرابلس لبنان/ 20 دور درگیری مسلحانه – 200کشته و 1500 زخمی

بیروت – ایرنا – 20 دور درگیری مسلحانه و خونین چند سال اخیر شهر طرابلس معروف به پایتخت شمالی لبنان تاکنون 200 کشته و 1500 زخمی برجای گذاشته است.

به گزارش ایرنا، در بیستمین دور این درگیری ها که ده روز پیش کلید خورد، تاکنون 27 تن کشته و بیش از 175 تن زخمی شده ودیروز(جمعه) طرابلس شاهد شدیدترین درگیری ها بود که بطوری برنامه ریزی شده درآن نیروهای ارتش لبنان هدف قرار می گیرند.

دورجدید درگیری های مسلحانه در طرابلس ده روز قبل با اعلام مرگ یکی از مسئولان گروه های مستقر در منطقه باب التبانه و هنگام تشییع جنازه او کلید خورد و باردیگر اهالی دو منطقه «التبانه» اهل تسنن و طرفداران مخالفان نظام سوریه و « جبل محسن» علوی مذهب و طرفداران نظام سوریه با سلاح های سبک و نیمه سنگین با یکدیگر درگیر شدند وهنوز این درگیری ها با شدت و ضعف ادامه دارد.

درجریان این درگیری ها به تعداد زیادی خانه، محل های کسب و درآمد و خودروهای شهروندان لبنانی و خودروهای ارتش لبنان آسیب های زیادی وارد شده است.

حرکت خودروها در طرابلس بسیار محدود و کند است و مسیر بین المللی که طرابلس و شهر عکار را به یکدیگر متصل می کند، بسته است، فروشگاه ها و موسسات دولتی و خصوصی ، مدارس و بانک ها که از مناطق درگیری دور هستند، صبح جمعه فعالیت خود را شروع کردند اما بیشتر دانشگاه ها ، موسسه های علمی و مدارس تعطیل شده اند.

روزنامه لبنانی «السفیر» در شماره روز شنبه خود با اشاره به تخریب گسترده مناطق مسکونی و تجاری طرابلس و ضربه شدید به اقتصاد این شهر ، این درگیری ها را « بیهوده» توصیف کرد و نوشت: از حدود 6 سال قبل و پیش از شروع بحران سوریه ( اکنون وارد سال چهارم خود شده است) این درگیری های مسلحانه وجود داشته و همه متنفذان سیاسی ، امنیتی و دینی در آن شریک و متهم هستند.

السفیر نوشت: از سال 2008 تاکنون لبنان و دنیا تغییر کرده ، نزدیک است که دوران ریاست جمهوری میشل سلیمان تمام شود و به خانه برود، دولت های مختلف سرکار آمدند و رفتند، دولت های فواد سنیوره ، سعد حریری ، نجیب میقاتی و حالا دولت تمام سلام، نمایندگان مجلس لبنان تغییر کردند ، در دنیای عرب انقلاب ها رخ داد و نظام های جهانی تغییر کردند اما اوضاع طرابلس همان است که بود بلکه دهها سال هم به عقب برگشته است.

این روزنامه لبنانی این سئوالات را مطرح کرد: چه کسانی مقرر کرده اند، اهل طرابلس در حفره مرگ قرار گیرند، طرابلس به قندهاری دیگر و مرکز اعزام تندروها به سوریه تبدیل شود، راه ها بسته ، بمب ها کاشته ، دانشگاه ها و مدارس تعطیل و بازار و آثار باستانی تخریب و نابود شوند، منازعات مذهبی و طایفه در اوج باشد، به نیروهای ارتش اعم از سنی ، شیعه و مسیحی حمله شود؟

السفیر با تاکید به اینکه « جنایت آنقدر بزرگ است که نمی توان سکوت کرد»، نوشت : کسانی که در سه سال بحران سوریه مرتکب اشتباهات محاسباتی شده اند اکنون درصدد مجازات طرابلس شهر خودشان هستند و می خواند جبل لبنان و باب التبانه را به یبرود و الرقه و ... تبدیل کنند.

این روزنامه افزود: نمایندگان طرابلس وشمال لبنان در پارلمان بجای آنکه از فرصت تشکیل دولت آشتی ملی به نفع پایتخت دوم لبنان استفاده کنند، بنزین بر آتش دو دستگی ها و بحران می ریزند و براستی چه کسانی در این وضعیت سود می برند؟

السفیر خاطرنشان کرد: اهل طرابلس چگونه می خواهند هبه هنگفت سه میلیارد دلاری پادشاه عربستان سعودی را مصرف نمایند و آن را به فرانسه پرداخت تا سلاح ارتش لبنان را تامین کند، در حالیکه هر روز وشب علیه مردم را علیه ارتش لبنان تحریک و از آن به عنوان « دشمن امت مسلمان» یاد می کنند؟

این روزنامه با بیان اینکه طرابلس از وضعیت « بازی موش و گربه» خارج شده وارتش هم بدون پشتوانه سیاسی قادر به کنترل اوضاع نیست، نوشت : طرابلس دیگر در آستانه جنگ و لبه پرتگاه نیست ، طرابلس وارد جنگ شده و سقوط کرده است و وزرا و روسای دستگاه های مسئول هم تا دوشنبه جلسه ای نخواهند داشت و تشکیل شورای عالی دفاع ملی هم به بعداز برگزاری اجلاس سران عرب در کویت( حداقل اوایل هفته آینده) موکول شده است.

السفیر با بیان اینکه « معنای این روند دولت یعنی دعوت به ادامه کشتار و خون ریزی و تداوم خشونت دست کم برای یک هفته دیگر»، تاکید کرد که معنای ادامه اوضاع بحرانی طرابلس، منحرف کردن ارتش لبنان از ماموریت های اساسی آن یعنی تعقیب تروریست ها ، رصد و نابودی خودروهای بمب گذاری شده و جلوگیری از انفجارهای تروریستی است.

این روزنامه لبنانی هشدار داد که عده ای در لبنان تلاش می کنند تا ارتش در طرابلس دچار جنگ فرسایشی و سرانجام تضعیف شود، تا بگویند به حمایت نیاز دارد و گروه های مسلح وابسته به آنها کنترل شهر را به دست گیرند و قوانین و باورهای خود را به همه مناطق آن تحمیل کنند و بعداز آنکه امور از سیطره مقامات سیاسی ، امنیتی و دینی شهر خارج شد ، سایر اهداف شوم خود را دنبال کنند.

السفیر افزود: این عده همچنین تلاش دارند ارتش به دفاع از خود در طرابلس مشغول باشد تا براحتی بتوانند عناصر مسلح بیشتری را که از صحنه نبرد سوریه فرار می کنند، وارد لبنان و بدور از چشم نیروهای امنیتی آنها را سازماندهی کنند.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد که در این مرحله خطرناک دولت جدید که از مجلس هم رای اعتماد گرفته است، باید به وظیفه خود تا بیش از این دیر نشده است، عمل کند و امنیت و آرامش را به طرابلس بازگرداند.

« اشرف ریفی» وزیر دادگستری لبنان و از متنفذان طرابلس به روزنامه لبنانی « النهار» گفته است که حل بحران طرابلس سیاسی ، امنیتی و اقتصادی است و سه شرط دارد و آن اجرای یک برنامه امنیتی کارآمد ، پرداخت خسارت به کسانی که در درگیری ها زیان دیده اند و آغاز برنامه رشد و توسعه با هدف بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی است.

وی که از مخالفان سرسخت حضور حزب الله در سوریه برای جنگ با گروه های تروریستی تکفیری است، افزود : به موازات این اقدامات باید پرونده های ریشه ای بویژه پرونده های توقیف و بازداشت برخی افراد ، تغییرات در برخی مراکز امنیتی حل شده و به نتیجه برسند.

اشرف ریفی گفت که این اقدامات در ابتکارعمل های قبلی هم برای حل بحران طرابلس آمده است.

وی در اعتراض به درج مقاومت ضد صهیونیستی در بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان نسبت به این بیانیه اعلام تحفظ کرد.

خاورم ** 1324
کد N191902

وبگردی