آفتاب

وزیرخارجه لبنان: تروریسم و اسراییل دو چالش و تهدید اصلی بیروت و قاهره هستند

وزیرخارجه لبنان: تروریسم و اسراییل دو چالش و تهدید اصلی بیروت و قاهره هستند

بیروت – ایرنا – « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد که تروریسم و رژیم صهیونیستی دو چالش و تهدید اصلی جهان عرب ومنطقه بویژه کشورهای لبنان و مصرهستند.

به گزارش ایرنا جبران باسیل این مطلب را عصر جمعه در یک کنفرانس خبری مشترک با « نبیل فهمی» همتای مصری خود در بیروت و بعداز دیدار دوجانبه اعلام کرد.

جبران باسیل و نبیل فهمی در این کنفرانس خبری با تاکید بر اینکه تروریسم مهمترین چالش و تهدید فراروی دو کشور است، خواستار مقابله جدی با این پدیده درمنطقه و ریشه کنی آن شدند.

وزیر امور خارجه مصر شامگاه پنجشنبه وارد بیروت شد تا اولین مقام خارجی باشد که بعداز رای اعتماد مجلس لبنان به دولت «تمام سلام» به لبنان سفر کرده است.



** سفرم به بیروت پیامی برای جهان عرب است

نبیل فهمی گفت که حامل پیام برادری ، ملی ، قومی و عربی از جانب رییس جمهوری و ملت مصر برای دولت و ملت لبنان است و حمایت قاهره از بیروت را اعلام می کند.

وی افزود که پیام این سفر بویژه به جهان عرب اعلام بازگشت مصر به جایگاه اصلی خود است.

وزیر خارجه مصر اضافه کرد: ما در مصر در مرحله توسعه و تحول و اجرای نقشه راهی برای رساندن جامعه مصر به بهترین شرایط هستیم و در این چارچوب بار دیگر مسئولیت های منطقه ای و بین المللی خود را برعهده گرفته ایم.

نبیل فهمی تصریح کرد: در خصوص منطقه عربی ، عربی بودن کشور مصر جای هیچ شکی ندارد قاهره تلاش می کند با دیگران ازجمله لبنان بهترین روابط را داشته باشد و آینده خود را با رعایت همه ویژگی های یک کشور بسازد.

وی خاطرنشان کرد که حمایت مصر از کشور و طرف های مختلف لبنانی به معنای دخالت در امور داخلی لبنان نیست و بیروت و قاهره با هم در زمینه های سیاسی و امنیتی در عرصه منطقه که در خدمت منافع دو جانبه باشد، همکاری می کنند.

وزیر خارجه مصر در پاسخ به سئوالی ، هدف از سفر خود به لبنان را بررسی راههای گسترش روابط دوجانبه در همه زمینه ها ، تروریسم، مسئله سوریه ، روند صلح در خاورمیانه ، مسائل مرتبط با اتحادیه عرب، همکاری مشترک عربی ، مسائل بین المللی بویژه در چارچوب سازمان ملل که از اولویت های قاهره است ، اعلام کرد.

نبیل فهمی در پاسخ به این سئوال ، ارزیابی شما از اقدامات سوریه در حمله به گروه هایی که « تروریستی » می خواند حتی در خاک لبنان چیست؟ گفت: موضع ما مشخص و احترام به حاکمیت و مرزها و قوانین بین المللی است.

وی در باره انتخاب رییس جمهوری آینده لبنان تصریح کرد: این حق ملت لبنان است که هرشخصی را که بخواهد به عنوان رییس جمهوری برگزیند و ما در امور داخلی لبنان دخالت نمی کنیم.



** تروریسم و اسراییل دو تهدید اصلی

وزیر امور خارجه لبنان نیز با تاکید به اینکه مصر و لبنان با چالش های زیادی مواجه هستند و درعین حال یک چشم انداز مشترک و واحد دارند، گفت که اولین تهدید و چالش دو کشور، تروریسم است.

** حل مسئله فلسطین باید همراه با حق بازگشت باشد

جبران باسیل از رژیم صهیونیستی و رویارویی با آن به عنوان چالش دیگر فراروی دو کشور یاد کرد و گفت که امیدواریم مصر همواره از مسائل برحق لبنان و دیگر کشورها در منطقه دفاع کند و از جمله این مسائل مسئله حق بازگشت ملت فلسطین به کشور و وطن خود و مخالفت با طرح وطن جایگرین برای این ملت است.

وی تاکید کرد که حل مسئله فلسطین بدون حق بازگشت برای لبنان غیرقابل قبول است و یک راه حل ناقص می باشد.

وزیر خارجه لبنان اظهارداشت: بازگشت مصر به جایگاه اصلی خود در جهان عرب برای تامین منافع همه کشورهای عربی از جمله لبنان مهم و موثر است.

جبران باسیل، مسئله پناهندگان سوری را خطری برای لبنان دانست و از اینکه مصر در اجلاس اخیر وزیران خارجه اتحادیه عرب در خصوص این موضوع در کنار لبنان ایستاد از این کشور قدردانی کرد.

خاورم ** 1324
کد N191827

وبگردی