آفتاب

رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی: فرهنگ از اقتصاد مهم تر است/اقتصاد مقاومتی «عدالت محور» است

رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی: فرهنگ از اقتصاد مهم تر است/اقتصاد مقاومتی «عدالت محور» است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین روز سال جدید در اجتماع عظیم مردم و مسئولین در حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس تاکید کردند: اگر ملتی به خود نیاید دیگران به او زور می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه ما استعداد قوی شدن زیاد داریم، امکانات و ظرفیت هم زیاد داریم تصریح کردند: ملت ما به سمت اقتدار ملی راه افتاده و راه زیادی هم پیموده است.

ایشان تاکید کردند: نقشه کلی سال 93 را در دو عنصر اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و با مدیریت جهادی می‌بینم.

آیت الله خامنه‌ای با اشاره به نام گذاری سال 1393 به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفتند: اقتصاد،‌ فرهنگ و دانش در قوی شدن ملت‌ها تاثیر گذار است.در حوزه علم باید بگویم طی 10-12 سال گذشته حرف‌های زیادی زده شد که به حمدالله اثر گذاشت اما درباره‌ اقتصاد و فرهنگ اهتمام بیشتر از حد متعارفی لازم است تا بتوان اقتصاد کشور را به شکلی درآورد تا از آن سوی دنیا کسی نتواند با یک تصمیم و نشست و برخاست بر روی اقتصاد و معیشت ملتمان اثرگذارد.

رهبر معظم انقلاب افزودند: این همان اقتصاد مقاومتی است که سیاست‌های آن در اسفند سال گذشته ابلاغ شد. بنده با مسئولان و مدیران ارشد کشور جلسه داشتم و مسئولان سه قوه که در تنظیم این سیاست‌ها نقش داشتند‌، از آن استقبال کردند و گفتند آن را اجرا می‌کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای با طرح سه پرسش در خصوص اقتصاد مقاومتی گفتند:اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که مقاوم است. اقتصادی که با سیاست‌های آمریکا و تحرکات جهانی تکان نمی‌خورد. اما درباره این اقتصاد سه سوال وجود دارد سوال اول اینکه اقتصاد مقاومتی چیست؟ خصوصیات مثبت و منفی آن چیست؟ سوال دوم آیا اقتصاد مقاومتی قابل تحقق است یا خیالی و خام است؟ سوال سوم اگر تحقق اقتصاد مقاومتی ممکن است به چه الزاماتی نیاز دارد؟

ایشان در پاسخ به سوال اول گفتند: اولا اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی متناسب با نیازهای اساسی کشور است که منحصر به کشور ما هم نیست یعنی بسیاری از کشورها با توجه به تکانه‌های اقتصادی طی 20-30 سال گذشته به فکر چنین کاری افتادند به بیان دیگر حرکت ما دغدغه بسیاری از کشورها است.

مقام معظم رهبری افزودند: این اقتصاد درون زا است.یعنی از دل ظرفیت‌های کشور و مردم می‌جوشد. رشد این نهال به امکانات کشور متکی است. اما اقتصاد مقاومتی درون گرا نیست. یعنی اقتصاد کشور،‌ محدود و محصور داخل کشورنمی‌شود. این اقتصاد با اقتصاد جهانی تعامل دارد و با قدرت با آن‌ها روبرو می‌شود پس اقتصاد مقاومتی درون‌زاست ولی درون گرا نیست.

آیت الله خامنه‌ای افزودند: اقتصاد مقاومتی مردم بنیاد است. یعنی اقتصادی دولتی نیست و برمحور دولت نمی‌گردد.این سخن به معنای مسئولیت نداشتن دولت نیست. کار اقتصادی دست مردم است ودولت به عنوان مسئول عمومی ،‌ هدایت،‌ کمک ونظارت می‌کند.

ایشان تصریح کردند: اقتصاد مقاومتی عدالت محور است. عدالت به معنای تقسیم فقر نیست. بلکه به معنای افزایش تولید و سرمایه ملی است. اقتصاد مقاومتی بهترین راه حل مشکلات اقتصادی کشور است.

مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال دوم گفتند: ظرفیت‌های کشور فوق العاده است و امکان تحقق اقتصاد مقاومتی وجود دارد و این ظرفیت جلوی چشم همه مردم است.

آیت الله خامنه‌ای تصریح کردند: نیروی انسانی یک فرصت بزرگی است. جمعیت 15 تا 30 ساله کشور حجم عظیم کشور را تشکیل می‌دهد. 10 میلیون دانش آموخته دانشگاه داریم و بیش از 4 میلیون دانشجو داریم که این تعداد دانشجو 25 برابر تعداد دانشجویان در پایان عمر رژیم طاغوت است.

ایشان افزودند:منابع طبیعی دیگر ظرفیت کشور است. کشفیات در حوزه گاز در سال جاری بیشتر از آمار سال گذشته است. معادن کمیاب،‌ سنگ‌های قیمتی ،‌ طلا و انواع فلزات اساسی از ظرفیت‌های بالقوه کشور است. همچنین موقعیت جغرافیای ایران ظرفیت دیگر کشور است پس بنابراین تحقق اقتصاد مقاومتی امری دور از ذهنی نیست.

رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از بیاناتشان تاکید کردند: فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است. چون فرهنگ به معنای هوایی است که تنفس می‌کنیم. اگر هوا تمیز باشد آثاری دارد و اگر کثیف باشد آثار دیگری دارد.

ایشان افزودند: باید فرهنگ تولید داخلی در ذهن مردم جا بیفتد. فرهنگ یعنی ایمان به باورهای مردم ،عادات مردم و چیزهایی که مردم با آن سر و کار دارند.

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: نمی‌خواهیم بگوییم همه آسیب‌های فرهنگی کار بیگانگان است. خود ما هم مقصریم.

متن کامل بیانات مقام معظم رهبری متعاقبا ارسال می‌شود.

 

23/212 

 

کد N191639

وبگردی