آفتاب

اعتراض سریلانکا به بازی های سیاسی آمریکا در سازمان ملل

اعتراض سریلانکا به بازی های سیاسی آمریکا در سازمان ملل

دهلی نو - ایرنا - سریلانکا می گوید بیشتر 47 کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل تحت فشارهای آمریکا خواستار تحقیقات بین المللی درباره نقض حقوق بشر درطول جنگ با ببرهای تامیل شده اند.

به گزارش ایرنا، ˈجی. ال. پیریسˈ وزیر امور خارجه سریلانکا روز جمعه با اعلام این موضع گفت: برخی کشورها به ما گفته اند که مایل به ادامه این موضوع نیستند اما می خواهند که با آمریکا همراه باشند چون روابط تجاری گسترده و پیمان نامه های دفاعی دارند.

وی افزود:حامیان ببرهای تامیل پول هایی هزینه کرده اند تا این کمپین ضد سریلانکا میان کشورهای غربی تشکیل شود.

به گفته وزیر امور خارجه سریلانکا، حامیان ببرهای تامیل در طول جنگ پول های بسیاری جمع کرده اند و اکنون در کشورهای مختلف تجارت راه انداخته اند.

وی تصریح کرد، به همین دلیل دولت کلمبو گروه هایی را که به دلایل سیاسی برای وارد کردن فشار توسط سازمان ملل و علیه سریلانکا تشکیل می شوند، محکوم کرده و آن را دخالت در حق حاکمیت کشورش می داند.

آمریکا با طرح این ادعای که نیروهای سریلانکا در ماه های آخر جنگ داخلی (اواخر سال 2009) 40 هزار غیرنظامی را کشته اند، تلاش دارد قطعنامه های متعددی علیه دولت کلمبو در سازمان ملل تصویب کند.

اکنون آمریکا نسخه تکمیل شده ای در این رابطه ارایه کرده و بدنبال تایید آن توسط اعضای شورای امنیت است.

دیروز گروهی از طرفداران دولت سریلانکا مقابل دفتر سازمان ملل متحد و سفارتخانه های آمریکا و انگلیس تظاهراتی به راه انداختند.

همچنین در برخی شهر شرقی سریلانکا اداره ها، مدارس، مغازه ها و بانک ها تعطیل بود و حمل و نقل عمومی تحت تاثیر این اعتراض ها قرار گرفت.

اعتراض کنندگان نمادهای سازمان ملل متحد و عکس اوباما رییس جمهور آمریکا را آتش زدند و پلاکاردهایی حاوی شعارهایی از جمله ˈاز سریلانکا دست برداریدˈ و ˈآرامشی را که بعد از 30 سال بدست آورده ایم مختل نکنیدˈ بدست داشتند.

این درحالی است که مخالفان داخلی، دولت سریلانکا را متهم می کنند که از این موضوع مصرف داخلی خود را می برد.

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N191614

وبگردی