آفتاب
/اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و همت جهادی/

رهبر: باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی عزم و اراده جدی به وجود آید

رهبر: باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی عزم و اراده جدی به وجود آید

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی رهبر تاکید کرد که باید در بین مسئولان برای تحقق اقتصاد مقاومتی یک عزم و اراده جدی به وجود آید.

امام جمعه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گفت: ما در بحث اقتصاد باید روی پای خود بایستیم ومتکی به بیگانگان نباشیم.

وی با بیان اینکه بر اساس اقتصاد مقاومتی ما باید بر منابع و درآمدهای خود تکیه کنیم گفت: کشور ما کشوری غنی و دارای منابع مادی و انسانی فراوانی است اما متاسفانه بعضا از این منابع به خوبی استفاده نشده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت توجه از سوی دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به مقوله کشاورزی گفت: ما نباید برای تامین مواد اولیه‌ای از جمله نان، گندم و برنج به بیگانگان وابسته باشیم و باید از منابعی که در کشور در این زمینه وجود دارد به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با اشاره به بخشی از مشکلات کشاورزان از جمله در زمینه تامین آب و آبیاری زمین‌های کشاورزی گفت: مثلا در همین شهر اصفهان بسیاری از زمین‌های کشاورزی به خاطر کمبود آب دچارمشکل جدی شده‌اند و کشاورزی و محصولات در حال از بین رفتن است و آه و ناله مردم نیز بلند شده است.

این نمایندگان سابق مجلس همچنین به اهمیت توجه به بخش صنعت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مسئولان می‌گویند که سرمایه‌گذاران خارجی جهت سرمایه‌گذاری در کشور ما ترغیب شده‌اند در حالی که ما در کشور تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران داخلی داریم که می‌توانیم از امکانات آن‌ها استفاده کنیم و در وهله اول باید زمینه را برای فعالیت آن‌ها فراهم کنیم.

رهبرهمچنین به اهمیت استفاده از تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: چرا باید به این میزان لوازم آرایشی، خانگی، تجملاتی و حتی مبل از خارج از کشور وارد شود وقتی که ما از صنعت در داخل کشور حمایت کنیم کسبه و سرمایه هر دو با هم فعال می‌شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر می‌بینید که میلیارد میلیارد تومان صرف واردات ماشین، از خارج کشور به داخل می‌شود گفت: من نمی‌دانم چه کسانی مجوز برای این موضوع می‌دهند در حالی که بسیاری از صنعتگران ما با مشکل روبه‌رو هستند. بسیاری از آن‌ها وام گرفته‌اند ولی به علت مشکلات مالی نتوانسته‌اند که وام را بازپرداخت کنند و به خاطر جریمه‌هایی که شده‌اند کار خود را تعطیل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مسئولان در دولت و مجلس باید صنعتگران را تشویق کنند و اجازه فرار سرمایه از داخل کشور را ندهند، به برخی از ریخت و پاش‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ صرفه‌جویی را در کنار مصرف داخلی در بین خانواده‌ها گسترش دهیم. این صرفه‌جویی باید از خود دولت و دستگاه‌های دولتی شروع شود. متاسفانه می‌بینید که همایش‌هایی در کشور برگزار می‌شود که محصولی در پی نداشته و باید از این ولخرجی‌ها جلوگیری شود چرا که این هدر دادن بیت‌المال است.

رهبر همچنین با اشاره به اینکه طبق آمار میزان کار مفید کارمندان در دستگاه‌های دولتی کمتر از یک ساعت است به مشکلات فرهنگی در کشور ما اشاره کرد و گفت: متاسفانه از وقتی دولت یازدهم روی کار آمده برخی از مسئولان در زمینه فرهنگ خطاهایی را انجام دادند و به نظر می‌رسد که فرهنگ انقلابی را دست کم گرفته‌اند و لیبرال فکر می‌کنند.

نماینده سابق مجلس با اشاره به صحبت‌های رهبری در مورد مقوله فرهنگ گفت: آیا نگرانی‌ها و دغدغه‌های رهبری در این زمینه با دادن یک بیانیه رفع می‌شود؟

رهبر به وضعیت مطبوعات اشاره کرد و گفت: متاسفانه دیدید که در برخی از مطبوعات اهانت‌هایی به مقدسات شد و یا در برخی از سخنرانی‌ها این اتفاق صورت می‌گیرد. آقایان صحبت از آزادی می‌کنند در صورتی که این آزادی باید در چارچوب قانون و مصالح کشور باشد. آیا بستن هفته‌نامه 9 دی و انصار حزب‌الله در چارچوب همین آزادی است.

وی با تاکید براینکه آموزش و پرورش، رسانه ملی، وزارت علوم، ارشاد، باید دغدغه‌های رهبری را بررسی کنند و در راستای رفع آن‌ها بکوشند گفت: در این عرصه باید مسئولان برای بیان فرهنگ اسلامی و زدودن آثار فرهنگ غرب تلاش کنند تا رسانه‌های بیگانه و برنامه‌های ماهواره تاثیری بر سبک زندگی مردم ما نگذارد.

وی گفت: بنا به گفته رهبری اگر در فرهنگ رخنه‌ای ایجادشود به مانند اقتصاد نیست که با سبد کالا و یارانه جبران شود و نسل ما به سقوط فرهنگی کشیده می‌شود. البته درجامعه ما مردم اکثرا متدین هستند و عده‌ی کمی هستندکه با فرهنگ انقلاب آشنا نیستند و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

انتهای پیام

کد N191394

وبگردی