آفتاب

پناهجویان به جای استرالیا در پاپواگینه نو مقیم می شوند

پناهجویان به جای استرالیا در پاپواگینه نو مقیم می شوند

کوالالامپور – ایرنا – تونی ابوت نخست وزیر استرالیا روز جمعه پس از گذشت یک ماه از کشته شدن یک جوان ایرانی در بازداشتگاه مانوس متعلق به استرالیا، از اقامت دایمی پناهجویان در پاپواگینه نو طی دو تا سه ماه آینده خبرداد.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری ˈای بی سیˈ استرالیا اعلام کرد نخست وزیر این کشور امروز با پیتر اونیل همتای گینه نویی خود در ˈپورت موسبیˈ پایتخت این کشور دیدار و در مورد اسکان دایمی پناهجویان مذاکره کرد.

تونی ابوت طی یک ماه گذشته تحت فشارهای داخلی و بین المللی به دلیل رفتارهای نادرست در قبال پناهجویانی قرار گرفت که در بازداشتگاه های جزیره پاپوا گینه نو در اقیانوس آرام نگهداری می شوند.

پاپوا گینه نو سال گذشته به استرالیا تعهد داد پناهجویانی که توسط کانبرا به مانوس آورده می شوند را اسکان دهد.

نخست وزیران استرالیا و پاپواگینه نو مذاکرات امروز در خصوص اسکان پناهجویان را سازنده دانستند.

رضا براتی ایرانی 23 ساله چهارم اسفند ماه به دلیل برخی تنش ها در اردوگاه مانوس در جزیره پاپوا گینه نو جان خود را از دست داد.

وی دوم مرداد سال جاری و پنج روز پس از تصویب قانون گینه نو به استرالیا وارد شده بود اما دولت استرالیا این جوان را به مانوس فرستاد.

در پی کشته شدن این شهروند ایرانی، سیدحسین میرفخار مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر استرالیا در تهران مراتب اعتراض و ناخشنودی دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به بدرفتاری و اعمال خشونت منجر به قتل این ایرانی اعلام کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز پس از این جریان، گفت: زندگی و جان ملت ایران برایمان مهم است و بررسی رفتارهای استرالیا در قبال پناهجویان در دستور کار قرار دارد.

نخست وزیر پاپوا گینه نو گفت که مصاحبه و پذیرش افراد نگهداری شده در این بازداشتگاه ها طی هفته ها و ماه های آینده انجام می شود.

در خشونت های اخیر در بازداشتگاه مانوس علاوه بر کشته شدن این ایرانی حدود 70 نفر نیز مجروح شدند.

گروه های مدافع حقوق بشر شرایط زندگی در داخل بازداشتگاه های این جزیره را مورد سرزنش قرار داده اند.

یک تحقیق قضایی روز چهارشنبه از اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس نشان می دهد که از افراد نگهداری شده در این بازداشتگاه که اکثرا از کشورهای خاورمیانه هستند با نان ها و غلات کرم زده پذیرایی می شوند.

جزایر مانوس و نائورو در پاپوا گینه نو که پناهجویان در آن بسر می برند از مراکزی است که استرالیا در خارج از خاک این کشور برای جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک استرالیا تدارک دیده است.

گفته می شود در بازداشتگاه جزیره مانوس بیش از یکهزار و 300 پناهجو از کشورهای مختلف از جمله ایران در شرایط بسیار دشواری بسر می برند.

استرالیا برای ممانعت از ورود پناهجویان به این کشور براساس سیاست های جدید خود اردوگاه هایی در گینه نو در اقیانوس آرام تدارک دیده و سیاست بازداشت پناهجویان را در پیش گرفته است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل تاکید دارد اردوگاه های استرالیا در مانوس و نائورو نامناسب است و تاثیر بسیار عمیقی بر مردان، زنان و کودکانی دارد که در این اردگاه ها بسر می برند.

وزیر گردشگری استرالیا نیز اخیرا وضعیت پناهجویان در برخی از بازداشتگاه های پاپوآ گینه نو را بسیار ناگوار ارزیابی کرده بود.

تونی بورک با مخوف خواندن وضعیت پناهجویانی که مورد شکنجه و آزار جنسی قرار می گیرند، از وضعیت نامناسب پناهجویان خبر داده بود.

شرایط در برخی از این بازداشتگاه ها به گونه ای است که روزانه برخی از پناهجویان اقدام به خودزنی کرده و برای خودکشی تلاش می کنند .

تسهیلات اولیه در پاپوآ گینه نو در اصل برای 600 نفر فراهم بوده که بر اساس تصمیم دولت استرالیا سه هزار پناهجو در این کمپ ها اسکان داده شدند.

آساق**1611
کد N191279

وبگردی