آفتاب

مرکل جی 8 را منحل شده خواند

مرکل جی 8 را منحل شده خواند

تسنیم نوشت:

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان می‌گوید اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا تحریم‌ها را علیه روسیه شدیدتر کند. مرکل همچنین گفت اقدامات روسیه به این معناست که هشت کشور صنعتی (جی هشت) دیگر وجود خارجی ندارد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بی‌بی‌سی، اجلاس سران هشت کشور صنعتی (جی هشت) قرار بود تابستان امسال در بندر سوچی روسیه برگزار شود اما به گفته مرکل دیگر چنین نه چنین "ساختاری" وجود دارد نه اجلاس سوچی، چرا که "زمینه سیاسی" آن از بین رفته است.
مرکل دیروز پنج‌شنبه (بیست مارس، 29 اسفند) گفت اتحادیه اروپا این را روشن خواهد کرد که آماده است تا "هر زمانی" که لازم باشد، بخصوص اگر شرایط "بدتر" شود تحریم‌علیه روسیه را تشدید کند.
به گفته کارشناسان اگر اتحادیه اروپا در اعمال این تحریم‌ها جدی باشد وابستگی خود را به واردات گاز روسیه کاهش خواهد داد.
پیش از این اتحادیه اروپا 21 مقام روس و کریمه‌ای را در لیست تحریم قرار داده و صدور ویزا برای آنها ممنوع و دارایی‌هایشان را مسدود کرده بود.
اظهارت مرکل درست پیش از اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل عنوان شده است؛ در این جلسه رهبران اتحادیه اروپا تحریم‌های طولانی مدت تجاری و اقتصادی علیه روسیه را بررسی می‌کنند.
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا هم امروز گفت این کشور آماده است در واکنش به الحاق کریمه به روسیه، تحریم علیه مسکو را گسترش دهد.
آمریکا پیش از این ممنوعیت صدور ویزا و مسدود کردن دارایی‌ها را برای یازده نفر تصویب کرده بود. به گفته رییس جمهور آمریکا خطری که روسیه برای مناطق جنوبی و شرقی اوکراین بوجود آورده احتمال شدت گرفتن بحران را در منطقه افزایش داده است.
اوباما همچنین اعلام کرد دستوری را امضا کرده که به او اختیار می‌دهد حوزه‌های کلیدی اقتصاد روسیه را مشمول تحریم قرار دهد.
به این ترتیب فهرست افرادی که مشمول تحریم می‌شوند طولانی‌تر می‌شود که بیشتر افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه را در بر می‌گیرد.
بعلاوه یک بانک به نام بانک "روسیه" هم در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است. این بانک را متحدان آقای پوتین اداره می‌کنند.
اوباما تاکید کرد این اقدامات را با اکراه انجام می‌دهد و امیدوار است روسیه برای تنش‌زدایی اقدام کند.
کریمه یکشنبه برای الحاق به روسیه همه‌پرسی برگزار کرد و پس از آن استقلال خود را از اوکراین اعلام کرد. این جمهوری خودمختار سپس از روسیه درخواست کرد این شبه جزیره را به خاک خود ضمیمه کند.
اتحادیه اروپا و آمریکا هم همه‌پرسی و هم الحاق کریمه به روسیه را "غیرقانونی و نامشروع" خواندند و آن را ناقض قوانین بین‌المللی و حق حاکمیت اوکراین دانستند.
اما مجلس عوام روسیه، دوما امروز عهدنامه کریمه را تایید کرد و فردا نیز این عهدنامه به تایید سنای روسیه خواهد رسید.
دیروز هم دو پایگاه نظامی اوکراین در کریمه که دیروز به اشغال نیروهای طرفدار روسیه در آمد.
مجموعه این اتفاقات سبب شده تنش‌ها در منطقه و اتحادیه اروپا شدت بگیرد، از این رو بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل به مسکو سفر کرده تا با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کند.
در همین حال پارلمان اوکراین اعلام کرد "این کشور هیچگاه و تحت هیچ شرایطی از مبارزه برای آزادکردن کریمه اشغالی دست نخواهد کشید، صرفنظر از اینکه این کار چقدر طول بکشد یا چقدر دشوار باشد."
اما سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه همچنان تاکید کرد "الحاق" کریمه برای "محافظت روس‌تبارهای این شبه جزیره از گزند "ملی‌گراها، ضدسامی‌ها و دیگر تندروهایی که دولت جدید اوکراین به آنها وابسته است" ضروری بوده است.

5252

کد N191183

وبگردی