آفتاب

ترکیه نسبت به اقدامات تحریک آمیز در کریمه هشدار داد

ترکیه نسبت به اقدامات تحریک آمیز در کریمه هشدار داد

آنکارا - ایرنا - وزارت امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای نسبت به اقدامات تحریک آمیز در پی کشته شدن یکی از تاتارهای شبه جزیره کریمه هشدار داد.

به گزارش ایرنا ، وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه خواستار شناسایی عاملان این قتل و مجازات آنان شد.

در این بیانیه آمده است: ترکیه از اقدامات تحریک آمیز علیه تاتارهای کریمه نگران است چرا که این اقدامات باعث آشفته تر شدن وضعیت در این شبه جزیره خواهد شد.

ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیرامورخارجه ترکیه روز چهارشنبه گذشته عنوان کرده بود که دولت آنکارا در پی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه از تصمیمات اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی ˈناتوˈ حمایت می کند.

داوداوغلو افزود: ما از تصمیمات اتحادیه اروپا و ناتو پشتیبانی می کنیم و گفت وگوهای خود با مقامات روسیه را نیز ادامه خواهیم داد.

وی افزود: ما خواستار اطمینان از امنیت و حقوق مردم تاتار شبه جزیره کریمه هستیم.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز پیش از این با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود که نتایج همه پرسی برگزار شده در منطقه خود مختار کریمه از نظر این کشور اعتبار حقوقی ندارد.

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه تاکید کرد که ایجاد وضعیت بالفعل در کریمه در نتیجه این همه پرسی نیز از نظر ترکیه بی اعتبار است و این کشور آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

وزارت خارجه ترکیه با اعلام اینکه تاتارها از عناصر اصلی تشکیل دهنده کریمه هستند، تاکید کرد که این کشور به امنیت و سلامت تاتارها اهمیت ویژه ای قائل است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که هر تحولی در اوکراین و به ویژه در منطقه کریمه می تواند ثبات و امنیت منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

خاورم ** 230** 1552
کد N191136

وبگردی