آفتاب

نوروز، ساعت 22 و چهار دقیقه و 50 ثانیه پا به تاجیکستان می گذارد

نوروز، ساعت 22 و چهار دقیقه و 50 ثانیه پا به تاجیکستان می گذارد

دوشنبه - ایرنا -دانشمندان تاجیک می گویند که زمان سال تحویل سال نو فارسی در تاجیکستان امروز 20 مارس ساعت 22 و 04 دقیقه و 50 ثانیه به وقت دوشنبه پایتخت این کشور است.

به گزارش ایرنا ،ˈخرسند عبادن اف ˈرئیس پژوهشگاه فرهنگستان علوم تاجیکستان به رسانه های محلی گفت:براساس تقویم میلادی و خورشیدی امروز 20 مارس، ساعت 22 و چهار دقیقه و 50 ثانیه شب و روز برابر می شود که این لحظه فرا رسیدن سال نو فارسی یا همان ˈ نوروزˈ است.

عبادن اف افزود:با درنظرداشتن تفاوت زمانی، سال نو خورشیدی در تاجیکستان لحظاتی بعد از ایران و افغانستان وارد می شود ، زیرا از لحاظ زمانی میان تاجیکستان و ایران و افغانستان یک و نیم ساعت اختلاف وجود دارد.

در سال گذشته بر اساس تقویم میلادی و خورشیدی، نوروز در تاجیکستان بیستم مارس ساعت 16 و 02 دقیقه فرا رسیده بود .

در تقویم رسمی تاجیکستان نوروز روز 21 مارس جشن گرفته می شودو از 21 تا 24 مارس چهار روز تعطیلات نوروزی اعلام شده است اما با توجه به همزمانی دو روز از این تعطیلات با شنبه و یکشنبه که تعطیلات رسمی هفتگی تاجیکستان محسوب می شود تعطیلات نوروزی تا 26 مارس ادامه خواهد یافت.

برنامه رسمی تجلیل از نوروز در تاجکستان روز جمعه 21 مارس ساعت 10 در نوروزگاه پایتخت دایر خواهد شد.

روز شنبه 22 مارس جشنهای نوروزی در شهر و نواحی تاجیکستان ادامه می یابد و روز یکشنبه 23 مارچ جشن ویژه ریاست جمهوری، امسال در ناحیه ˈدنغرهˈ در زادگاه امام علی رحمان رئیس جمهوری برگزار خواهد شد.

روز های 24 تا 26 مارس نیز آیین های سنتی نوروزی در سطح شهرها و نواحی تاجیکستان با برگزاری کنسرت و جشنواره ها و مسابقات اسب دوانی و بزکشی ادامه می یابند .

آساق**1663**1547
کد N190798

وبگردی