آفتاب

خشم کری از اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی

خشم کری از اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی

در یک اقدام نادر وزیر امور خارجه آمریکا مراتب اعتراض و خشم خود را از انتقادات شدید تل‌آویو از سیاست‌ خارجی آمریکا اعلام داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در یک تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونستی نسبت به اظهارات موشه یعالون، وزیر جنگ این رژیم اعتراض کرد و این اظهارات را مغایر با روابط قوی و جدی میان اسرائیل و آمریکا دانست.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: پس از آنکه یعالون دولت آمریکا را به نشان دادن ضعف در برابر جهان به خصوص در قبال اوکراین و ایران متهم کرد، وزیر امور خارجه با نتانیاهو تماس گرفت. به طور مشخص این اظهارات به هیچ عنوان سازنده نیستند.

وی با اظهار این نکته که آمریکا تعهدی دیرین و قوی به امنیت اسرائیل دارد، گفت: کری با نتانیاهو تلفنی گفت‌وگو کرد و اعتراض و نگرانی خود را درباره اینگونه اظهارات اعلام داشت.

سخنگوی وزارت وزیر امور خارجه افزود: برای ما معلوم نیست که چرا یعالون به اینگونه اظهارنظرها که به طور مشخص با روابط نزدیک ما و مسائل امنیتی و شراکت میان آمریکا و اسرائیل تناقض دارد، ادامه می‌دهد، با این حال کری همچنان مصمم و آماده است که به مذاکرات در مورد روند صلح ادامه دهد.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای پس از گفت‌وگوی یعالون با چاک هاگل، همتای آمریکایی‌اش اعلام داشت: در سخنان یعالون انتقاد یا هدفی برای انتقاد از آمریکا وجود نداشته است.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد: روابط استراتژیک میان دو طرف اهمیت خاصی برای ما دارد و روابط شخصی نیز در تمام سطوح پابرجاست. من به روابط میان اسرائیل و آمریکا ارج می‌نهم.

این اولین اظهارنظر و انتقاد یعالون علیه دولت باراک اوباما و شخص کری نبوده است. در ماه ژانویه وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات تند و توهین آمیز یعالون علیه کری که وی را متهم به عدم اقدام جامع در روند صلح خاورمیانه کرده بود، محکوم کرد.

یعالون بعدها مجبور شد از دیپلمات ارشد آمریکایی عذرخواهی کند.

یعالون در سخنرانی خود در دانشگاه تل‌آویو گفته بود اگر آمریکا به ضعف در روند سیاست خارجی خود در سراسر جهان ادامه دهد امنیت خودش را به خطر می‌اندازد. اگر شما فقط بخواهید بنشینید و منتظر باشید تروریسم دوباره باز می‌گردد.

انتهای پیام

کد N190542

وبگردی