آفتاب

اوباما دخالت نظامی آمریکا در اوکراین را بعید دانست

اوباما دخالت نظامی آمریکا در اوکراین را بعید دانست

تهران - ایرنا - باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا هرگونه مداخله نظامی کشورش در اوکراین را بعید دانست و در عین حال بر تلاش برای ایجاد یک جبهه دیپلماتیک قوی علیه روسیه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی روز چهارشنبه در گفت وگو با یک شبکه تلویزیون محلی در ˈسن دیه گوˈ در کالیفرنیا گفت: ما در اوکراین مداخله نظامی نخواهیم کرد.

رییس جمهوری آمریکا افزود: اوکراینی ها خودشان اعتراف می کنند که رویارویی نظامی با روسیه مناسب نیست و هیچ نفعی برای اوکراین ندارد.

وی در عین حال افزود: منابع دیپلماتیک خود را تا تشکیل یک ائتلاف بین المللی قوی به منظور دادن پیام (به روسیه) بسیج خواهیم کرد.

رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت: ما به فشارهای خود علیه روسیه ادامه خواهیم داد.

در هفته های اخیر تنش میان روسیه با اوکراین و غرب شدت گرفته است. تصمیم ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنارشده اوکراین برای امضا نکردن توافق نامه تجاری با اتحادیه اروپا به اعتراض های مردمی منجر شد که در نهایت با حمایت و پشتیبانی اتحادیه اروپا و آمریکا، دولت کی یف سقوط کرد و یانوکوویچ از کشور خارج شد.

از آن زمان به بعد نیروهای روسیه در شبه جزیره خودمختار کریمه مستقر شدند. بیش از 96 درصد از رای دهندگان شبه جزیره کریمه با یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت روس تبار با شرکت در همه پرسی روز یکشنبه، به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای دادند.

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه، روز سه شنبه لایحه قانون اساسی در مورد الحاق کریمه و سواستوپل به روسیه را برای بررسی و تصمیم نهایی به پارلمان ارایه کرد.

صبح دیروز (چهارشنبه) نیز گزارش هایی مبنی بر ورود واحدهای شبه نظامی طرفدار روسیه به مقر نیروی دریایی اوکراین در کریمه منتشر شد.

**مترجمام**1480** 1597
کد N190383

وبگردی