آفتاب

مذاکره کنندگان ایران در وین عازم تهران شدند

مذاکره کنندگان ایران در وین عازم تهران شدند

وین- ایرنا- محمدجواد ظریف و اعضای گروه مذاکره کننده ایران بعد از انجام دو روز مذاکره فشرده و سنگین با نمایندگان 1+5، لحظاتی قبل وین را به مقصد تهران ترک کردند.

به گزارش ایرنا، دومین مرحله از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به میزبانی وین از روز سه شنبه به ریاست وزیر امور خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقر سازمان ملل در پایتخت اتریش آغاز و تا عصر امروز (چهارشنبه) ادامه یافت.

دو طرف مذاکره کننده در این دور از گفت وگوها با برگزاری چهار نشست تخصصی در سطح معاونان وزیران خارجه درباره چهار محور اصلی ˈتحریم ها، غنی سازی، همکاری های بین المللی هسته ای و راکتور آب سنگین اراکˈ تبادل نظر کرده و برای تدوین متن مشترک در جلسات آینده به تفاهم رسیدند.

در این دور از مذاکرات همچنین دو دیدار دوجانبه از سوی هیات ایرانی با هیات های روسیه و آمریکا برگزار شد که به گفته مقام ارشد دولت آمریکا، این دیدارها نقش بسیار مهمی در نزدیک کردن دیدگاه های دو طرف ایفا کرده است.

محمدجواد ظریف و کاترین اشتون روسای هیات های مذاکره کننده دو طرف نیز در ابتدا و انتهای این دور از مذاکرات دیدارهای دو جانبه ای داشتند و درخصوص محورهای مورد مذاکره در طول دو روز با یکدیگر تبادل نظر کردند.

براساس تصمیم طرفین مذاکره، دور بعدی مذاکرات هسته ای 18 تا 20 فروردین ( 7تا 9آوریل) در وین برگزار می شود و پیش از مذاکرات اصلی نیز در روزهای سوم تا پنجم آوریل، مذاکرات کارشناسی در این شهر انجام می شود.

وزیر امور خارجه ایران در حضور دو روزه اش در وین، علاوه بر مدیریت مذاکرات هسته ای، از فرصت های محدودی که در اختیار داشت برای انجام برخی دیدارهای دیپلماتیک استفاده کرد که از آن جمله می توان به حضور در پارلمان اتریش و ملاقات با رییس و اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس این کشور اشاره کرد.

اروپام** 1701** 1553 ** 2023
کد N190367

وبگردی