آفتاب

خبرهای مهم ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی/ امیدوارم سال آینده پر از خبرهای خوب برای سربلندی ایران باشد

خبرهای مهم ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی/ امیدوارم سال آینده پر از خبرهای خوب برای سربلندی ایران باشد

وزیر امورخارجه کشورمان در جمع خبرنگاران به تشریح مراحل بعدی مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 پرداخت و گفت: در زمینه همکاری هسته ای بیشتری توافق در مذاکرات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری خبرآنلاین به وین، محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی درباره وضعیت فعلی مذاکرات ایران و 5+1 گفت: پیش از این فاصله عمیق ادارکی داشتیم که فکر می کردند برنامه های ایران معنی ندارد ولی الان فهمیده اند برنامه های ایرانی علمی است و مبنا داشته و هدفمند است.
وی درباره چهرا موضوعی که در وین دو مطرح شد گفت: در چهار زمینه دیدگاهها مشخص شد و خیلی هم موضوعاتی که طرف مقابل مطرح می کرد موضوعات خاصی نیست.

ظریف تصریح کرد: بحث برچیده شدن هیچ کدام از برنامه های ایران در میان نیست ولی بحث برچیدن همه تحریم ها در میان است.
وی تاکید کرد: در مرحله گفت و گو و روشن کردن وضعیت هستیم.

وی با بیان اینکه تقریبا سه روز پرکاری را پشت سر گذاشتید و برای پوشش مذاکرات کوشش زیادی تقبل کردید افزود: برای زحمات زیادی که در این مدت برای انتقال تصویر مذاکرات برای مردم خوبمان کشیدید سپاسگذاری می کنم.

وی ضمن تبریک سال نو به مردم گفت: امیدوارم سال آینده سال پربرکت و پر از خبر های خوب برای سربلندی ایران و ایرانی و بهروزی و موفقیت همه مردم ما باشد.

 وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بحث هایی که در دور روز گذشته همکاران بنده و بنده با گروه 5+1 داشتیم همانطور که پیش بینی شده بود تبادل نظر و ارائه دیدگاهها و گرایش عملی از طرف ایران و5+1 پیرامون چهار موضوع تحریم ها، نحوه لغو تحریم ها،موضوع همکاری های صلح آمیز هسته ای و رآکتو رآب سنگین اراک که بحث های مفصل به نظر ما و طرف مقابل مفیدی را داشتند.

ظریف با اشاره به موضوعات مطرح شده در مذاکرات افزود: همان طور که قبل از اجلاس عرض کردم هدفمان از این اجلاس و اجلاس آینده این نیست که وارد مذاکره شویم بلکه صورت مساله برای دو طرف مشخص شود و چه موضوعاتی باید حل و فصل شود و چگونه وقتی خواستیم به توافق برسیم این توافق را صورت بندی و تدوین کنیم. بحث هایی که تا به حال مطرح شده زمینه هایی را ایجاد کرده که چگونه می توانیم توافق کنیم. برداشت ما از طرف 5+1 این است که آنها هم با خوش بینی نسبت به این بحث ها نگاه می کنند و همین مباحث می تواند زمینه ساز
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه راه دشواری در پیش است گفت: امیدواریم در جلسه آینده یک بار همه موضوعات را پوشش داده باشیم در بحث هایمان. درباره موضوعاتی که بحث نشده در جلسه آینده گفت و گو خواهد شد.

ظریف با اشاره به اینکه در جلسه ای بلافاصله یک روز بعد از تعطیلات 13 نوروز این موضوعات توسط تیم کارشناسی بررسی می شود گفت: یکی دو نفر از اعضای تیم برای تعطیلات نوروز قصد داشتند عازم مشهد مقدس شوند ولی الان برای دنبال کردن این موضوع که مربوط به منافع ملی است سفرشان را به هم زدند. امیدوارم ثواب زیارت ثامن الحجج را با این اقدام کسب کنند.

وی افزود: بعد با فاصله ای به وین خواهیم آمد و قرارمان بر این است که در جلسه بعد از آن که در اردیبهشت ماه برگزار می شود کار مذاکره را شروع کنیم و تدوین سند نهایی را که سه ماه اول مذاکرات جامع را به بحث و سه ماه دوم تدوین و در صورت حسن نیت این موضوع حل و فصل و به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: موضوعات باقی مانده یک اش بحث دسترسی ایران به فن آوری بازار، تجارت و متبع بانکی است که اگر سند برنامه مشترک را ملاحضه کرده باشید که بحثی فراتر ار تحریم است. بحث نظارت و بازرسی هنوز وارد جزئیات نشدیم. موضوع زمان دوره نهایی دیدگاههای متفاوتی وجود دارد و ممکن است موضوعات دیگری هم وجود داشته باشد و نحوه پایان دادن به موضوع. هدف این است که موضوع هسته ای ایران تبدیل به موضوعی عادی شود، مثل هر کشوری که دارای سلاح هسته ای نیست.

/2727

کد N190212

وبگردی